Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?
HannaSnartMamma: först och främst massa grattis! När jag fick mitt x trodde jag det var missfall. När jag fortfarande blödde efter 3 veckor ringde jag kk där hon sa att jag skulle vänta en vecka till och ta ett gravtest. Hade lite ont men eftersom det var första graviditeten så tänkte jag att det var missfallet som gjorde ont. Fick pos på gravtestet och ringde tillbaka, pratade med någon som inte verkade ha så mycket koll men tillslut sa att det fanns tid för vul om 2 veckor. Vid det här laget hade jag börjat oroat mig en del eftersom jag fortfarande blödde, hade lite ont och testade positivt, så jag måste ha låtit lite desperat för hon sa vänta lite, pratade med nån annan och sen fick jag tid för vul samma vecka. Det var nog tur för jag var nu i v 10 och fick operera bort äggledaren samma eftermiddag som jag var på vulet.
Hade själv inte en tanke på att det skulle vara utomkvedes och är bara glad att hon jag pratade med ändrade vul-tiden för jag hade redan blod i buken och vet inte vad som hänt om jag väntat i ytterligare 2 v. Vid den telefonkontakt jag hade med kk så kändes det verkligen som att de tyckte att jag tog upp deras tid, lite som att jag inte fattat att det var normalt att blöda vid missfall.
Jag önskar så att mer resurser skulle gå till sjukvården så det skulle vara praxis att undersöka kvinnor i tidig graviditet som blöder och har ont. Nu känns det lite som att man ska ha tur att prata med rätt person eller ha en underbar svärmor :)