Hur går man vidare efter ett utomkvedshavandeskap?
Jag har haft två utomkveds. Det första i umeå oktober 2012 och det andra i trollhättan juni 2013.
Det första gjorde förfärligt ont stötvis i ca 10 dagar innan jag åkte in akut i v6 och blev av med vänster äggledare på kuppen. Jag hade ont, kunde inte sträcka ut magen ordentligt och kände mig svullen i 2-3 månader efteråt.
Andra gången upptäcktes det på ett vul i v5. Den gången hade embryot på något vis hamnat på utsidan av livmodern och fastnat i ärret från den bortplockade äggledaren. Jag hade inte haft speciellt ont annat än att jag hade haft riktiga kramper vid samlag och kännt mig lätt febrig. Jag hade lite ont i magen en knapp vecka efteråt och svullnaden försvann nästan samtidigt.
Första gången kände jag som du, väldigt lite information annat än att jag kan ta bort bandagen om ca 7 dagar. Andra gången talade jag om det för all personal jag kom i kontakt med och det hjälpte, för jag och min man fick väldigt bra information då. Den gången fick jag även lämna blodprov en gång i veckan tills hcg värdet hade sjunkt tillräckligt för att de skulle vara säkra på att de hade fått bort allt, det behövdes ju inte första gången eftersom äggledaren rök med.
Men jag har ändå överlag kännt att läkare inte har så mycket att säga om utomkvedsgraviditeter. Man får väldigt mänga axelryckningar och "det är svårt att säga" "det är upp till er" när man frågar hur länge man bör vänta eller om man kanske rent av ska söka någon form av hjälp när det har hänt två gånger på rad.
Jag hoppas verkligen det går bra för er iframtiden. Själv är jag nu i v9 och det sitter rätt den här gången.