Inlägg från: tobbebobbe |Visa alla inlägg
  • tobbebobbe

Järnbrist,orsak.

En möjlighet är att du har glutenintolerans vilket kan vara en orsak till brister.

En annan möjlighet är att du som så många andra unga kvinnor helt enkelt har järnbrist pga dålig kosthållning. Äter du tillräckligt med kött? Äter du inälvsmat som blodkorv och lever regelbundet?

• tobbebobbe
    Anonym (?) skrev 2013-08-20 12:36:48 följande:
    Nötallergi kan dra ur järndepåerna ur kroppen.

Om du äter för lite frukt och därför inte får i dej C-vitamin kan inte kroppen ta upp järnet på det sätt den borde.

Dricker du mycket te hämmas C-vitaminupptaget (som leder till dåligt järnupptag). 
    Man behöver knappast äta frukt för att få i sig tillräckligt med c-vitamin. Finns C-vitamin i grönsaker, paprika, även potatis. Visserligen inte i så stora mängder i potatis men med tanke på att många äter mycket potatis blir det en stor C-vitaminkälla.

Man ska även akta sig för att äta sojaprotein eftersom även det hämmar upptaget av järn. Sojaprodukter är även dåligt av massa andra anledningar och borde inte få säljas som människoföda.
  • tobbebobbe
    Anonym (Svarta faran) skrev 2013-08-20 13:27:45 följande:

Fast det behöver man inte äta. Bara om man ej äter andra livsmedel med järn. Jag hade för mycket järn när jag blev gravid och då är det enda kött jag äter fisk & skaldjur.
    Fast en frisk människa kan inte äta sig till ett järnöverskott. Du verkar därmed ha helt andra förutsättningar än TS.

TS har järnbrist och vi har spekulerat i om det av olika anledningar är så att hennes upptag av järn är hämmat, eller om hon helt enkelt får i sig för lite järn vilket är vanligt för kvinnor. Ifall det beror på det senare så bör hon rätta till kosten, och kött är en väldigt bra källa till järn. Speciellt som kroppen tar upp järn mycket bättre från animaliska produkter än vegetariska.
  • tobbebobbe
    Anonym (s) skrev 2013-08-20 13:40:21 följande:
    Jag har också järnbrist om jag inte äter tillskott, och vet ej varför. Har inte riklig mens, snarare tvärtom. Dock har läkaren inte sagt något om vidare undersökningar, vilket jag tycker är konstigt. Jag menar, jag vill ju veta VARFÖR mina järndepåer blir låga så fort jag inte äter extra järntabletter.
    Hur mycket kött och inälvsmat äter du?
  • tobbebobbe
    Anonym (Svarta faran) skrev 2013-08-20 14:16:11 följande:

Fast det behöver man inte äta. Bara om man ej äter andra livsmedel med järn. Jag hade för mycket järn när jag blev gravid och då är det enda kött jag äter fisk & skaldjur.
    Det är andra gången du skriver det nu. Läs mitt svar.
  • tobbebobbe
    Anonym (s) skrev 2013-08-20 14:19:15 följande:
    Jag var vegetarian fram till för drygt två år sedan, sen dess äter jag normalt med kött (alltså består oftast både lunch och middag av kött), dock ej inälvsmat förutom lite leverpastej sporadiskt.
    Kan det vara så att dina järndepåer släpar efter från den tiden du var vegetarian?
  • tobbebobbe
    Anonym (Svarta faran) skrev 2013-08-20 14:19:26 följande:

Man kan vist få mer järn än normalvärdet utan att vara sjuk. Jag var ej sjuk. Jag äter bara bra. Efter graviditet och amning fick jag däremot ett helt annat värde.
    Visst kan man få mer järn är normalvärdet, men du skrev ju att du hade FÖR MYCKET järn och det är ju inte samma sak. För mycket järn får man bara om man är sjuk.
Svar på tråden Järnbrist,orsak.