• Anonym (rädd)

Järnbrist,orsak.

Var på hälsokontroll och fick reda på att jag har blodbrist, mina järndepåer är låga. Kommer utredas vidare varför säger dom då man normalt sett ska få i sig tillräckligt med järn i maten och jag blöder inte massor vid mens heller.

De pratar om undersökning av mag-tarmkanalen....har aldrig haft problem med detta. Ska få lämna avföringsprov också. Blir ju jätterädd när de pratar om detta.

Kan det inte finnas fler orsaker till att man har järnbrist???

• Svar på tråden Järnbrist,orsak.
  • Anonym (..)

Att man äter mat med för lite järn i?
    Sen kan andra vitaminbrister hämma upptaget av diverse ämnen...

• Akua

Man kan ha ett litet magsår t.ex. som står och småblöder hela tiden och då kan man få blodbrist.

Sen om du har brist på B12 så får man tillslut brist blodbrist, järnbrist.

Äter du kött och mejeriprodukter?   

• MLB

Om du ater mjolkprodukter samtidigt hammas jarnupptagningen.

• Anonym (rädd)

Jo det om mjölk vet jag. Men borde man inte känna av ett litet magsår? Vad gör dom åt det isåfall? Blir man frisk då från det?

• Emmut

Det kan ju vara fel på upptaget av Järn i kroppen också

• tobbebobbe

En möjlighet är att du har glutenintolerans vilket kan vara en orsak till brister.

En annan möjlighet är att du som så många andra unga kvinnor helt enkelt har järnbrist pga dålig kosthållning. Äter du tillräckligt med kött? Äter du inälvsmat som blodkorv och lever regelbundet?

• Anonym (rädd)

Glutenintolerant är jag redan sedan jag var liten, och sköter mig bra och fuskar aldrig så kan inte tänka mig det beror på det.

Angående magsår förresten, jag äter omeprazol varje dag för ett bråck jag har på magmunnen, borde inte såret läka om jag intager omeprazol varje dag? Alltså borde det inte röra sig om ett magsår? Eller är jag ute och cyklar?

Är livrädd för att gå igenom en gastroskopi igen, gick inget bra förra gången. (flera år sedan)

• Akua
    Anonym (rädd) skrev 2013-08-20 12:16:54 följande:
    Jo det om mjölk vet jag. Men borde man inte känna av ett litet magsår? Vad gör dom åt det isåfall? Blir man frisk då från det?

Äter du kött och mejeriprodukter regelbundet?

Det finns många ofarliga faktorer till varför man får blodbrist och järnbrist. Du kan sakna förmågan att ta upp järn eller B12, du kan vara glutenintolerant, du har brist på B12 för att du ätit för dåligt.  
  • josen 1

Folk som löptränar mycket kan ha låga järndepåer med.. Vet dock inte varför..

• Anonym (?)

Nötallergi kan dra ur järndepåerna ur kroppen.

Om du äter för lite frukt och därför inte får i dej C-vitamin kan inte kroppen ta upp järnet på det sätt den borde.

Dricker du mycket te hämmas C-vitaminupptaget (som leder till dåligt järnupptag). 

Svar på tråden Järnbrist,orsak.