Inlägg från: strojes |Visa alla inlägg
  • strojes

Hur gick det idag för era barn som började förskoleklass?

Här gick allt bara bra. Men det hade vi mer eller mindre väntat oss eftersom de gått ett år i förskolan i samma hus fast rummet bredvid. De kände personalen sedan förut.

Jag var med under uppropet som vi hade igår kl 9.00. Deras klassfröken och den andra fröken som kommer vara rätt mycket i förskoleklassen pratatde lite och så ropades namnen upp och alla barnen svarade trots att många nog var pirriga.
    De är ca 14 barn i klassen, mest tjejer tror det är 4 killar. Nästan alla gick tillsammans i rummet bredvid föregående läsår. 5 nya som kommer från andra förskolor och dagmammor.
    9.30 var det dags för rektorn att prata lite ute på skolgården och alla barn som fyllt år under sommaren firades med en sång. Sedan var det dags för tårtkalas för att fira att skolan börjar igen! 

• strojes

Imorgon är det dags för första skolgympan för mina tjejer. De har gympa ihop med 1:orna på skolan, för att få en lite bättre grupp för lekar och andra övningar.

• strojes
    caliningrad skrev 2013-08-28 23:29:23 följande:
    Jag är jättebesviken.
    För det första behandlar de min dotter som ett dagisbarn. Jag lät min dotter gå själv till skolan häromdagen, jag fick direkt skäll av läraren per telefon!!

De vill att man ska lämna och hämta direkt i klassrummet!!!!

För det andra lär de sig ingenting. Vilket betyder att jag måste hemskola min dotter på kvällarna. Jag vill att hon ska lära sig i skolan och koppla av på kvällen istället- 
    Förskoleklassen ska vara skolförberedande så det är ju fortfarande en hel del lek men att det varvas med övningar där de ska sitta still och lyssna.

Läs- och skrivmålen finns ju till exempel i 1:a klass.

Jag tror att de flesta skolor har som regel att man som vuxen ska lämna och hämta sitt barn de första åren i skolan. På vår skola där mina barn går gäller att barnet får gå själv till och från skolan när de börjar i 3:an.

Det är ingen som säger att du måste hemskola ditt barn! Hon kommer att lära sig saker i skolan. Nu har ju dessutom terminen precis börjat och barn och personal måste ju också få en chans att lära känna varandra. Du kan ju be om en samtalstid tillsammans med ditt barns lärare och ställa lite frågor om hur planeringen för läsåret ser ut och framföra dina önskemål. 
Svar på tråden Hur gick det idag för era barn som började förskoleklass?