• MalinEddie

Hur gick det idag för era barn som började förskoleklass?

Själv var jag nog lika förväntansfull som dottern som tyckte att det var en stor dag idag. Igår la hon fram speciella kläder som hon ville ha på sig och packade väskan. Hon brukar alltid sova utan avbrott (som vi märker av) men inatt kom hon upp och frågade "är det dags" ett par gånger nattetid. Sömnen var väldigt orolig..
    Vid 8.20 skulle de vara där och jag satt på jobbet och väntade på sms och foton från pappan som var med. Det var fint att se och höra om det. Enligt pappan var inte ett barn utan föräldrar men de flesta kunde gå ganska snabbt. När jag kom hem och frågade dottern hade hon bara positivt att säga om dagen. Imorgon är jag ledig och ska vara med en stund på morgonen. Denna vecka ska visst innehålla mest lek och övningar för att lära känna varandra. Något som glädjer mig är att en av lärarna är min gamla "fröken" när jag gick på förskola (eller som det hette då, dagis) och att hon nu får vara en del av min dotters liv. Jag har så varma och trygga minnen av henne.
    Hur var det för er?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Hur gick det idag för era barn som började förskoleklass?
  • MalinEddie

Det gick fint idag också och var roligt att vara med.Allt verkar så välorganiserat.Nu känns det som jag pratar med mig själv,ingen annan som önskar dela med sig av det bra,dåliga,känslor?

• skogsvitter

Vi har tyvärr åkt på rejäl förkylning här hela familjen så dottern har missat sin förskolestart
    Vi blir hemma imorgon också men förhoppningsvis kan hon gå på torsdag!! Så sjukt trist att missa starten... men vad ska man göra liksom!

• MalinEddie
    skogsvitter skrev 2013-08-20 21:02:13 följande:
    Vi har tyvärr åkt på rejäl förkylning här hela familjen så dottern har missat sin förskolestart
    Vi blir hemma imorgon också men förhoppningsvis kan hon gå på torsdag!! Så sjukt trist att missa starten... men vad ska man göra liksom!
    Vad tråkigt! Hoppas i mår bättre och kan gå imorgon.
    Här gick det bra idag med. Allt är så spännande och roligt enligt dottern. Vi märker dock en förändring i sömnen, hon som sovit och bara vill sova i egen säng mycket länge nu har krupit ner hos oss nattetid.
    Avskyr CIO-metoder.
  • ladysoul77

Vår dotter började i tisdags. Det var ganska rörigt tyckte jag. 160 (!) 6-åringar samtidigt. Men dotterns mentor verkar jättefin. En kille, vilket jag tyckte var kul! Andra dagen kändes redan lite mer strukturerad, så det blir nog bra.

Vår dotter kommer ensam från sin förskola så hon har varit ganska blyg. Igår var jag med henne fram till lunch, men hon blev nästan bara klängigare av det så idag lämnade jag henne (i samråd med mentorn) redan på morgonen trots att hon var lite ledsen. Tror ändå det är bättre så hon "tvingas" komma in i gruppen på ett annat sätt.

Jag har haft klump i magen hela veckan. Vill så gärna att hon ska få det bra i skolan. Hon har lätt för att få kompisar men hon är en liten dagdrömmare som ibland är lite okoncentrerad :) Hennes förskola var så fantastisk, jag kan bli ledsen över att hon måste sluta på det där trygga, fina stället.. 

• skogsvitter

160 6-åringar?! Herregud vilken mardröm
    Dottern kommer gå med 7 andra 6-åringar på skolan, hehe

• Duckan

Det är pappans om har tagit inskolningen, men enligt rapport verkar allt okej. De har inte fått tillträde till lokalerna förrän idag så de har i två dagar bara lekt i parken i nån timme. Dottern själv säger inte så mycket när jag frågar, men jag tror att hon är tillfreds.
    Det enda som jag inte är tillfreds med är att tre (av sex) nollor inte har fått plats i själva skolbyggnaden utan ska hålla till i en egen lokal helt separat. Det var inte vad vi såg framför oss.

• ladysoul77

Ja, visst är det helt sjukt många! Men det verkar vara en toppenchef och handplockade pedagoger så det känns ändå rätt bra. 

• ladysoul77

Vår dotter går också i provisoriska lokaler fram till årsskiftet. Det positiva är att det är bara förskoleklasserna där så inga större barn än. Den chocken kommer efter jul :) Då får de flytta till sprillans nya lokaler. Det blir nog bra. 

• Doktor mugg

Sonen började i måndags. Han gillar det men varit lite rörigt och han är jätte trött på kvällarna! :) dom har mest lekt och lärt känna varandra. Varit iväg på utflykt och det gillade han :) än så länge känns det kanon..

Svar på tråden Hur gick det idag för era barn som började förskoleklass?