Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Vill du verkligen lämna ditt barn med okända personer??? 

• Tuffen
    glassen skrev 2013-08-19 22:03:30 följande:

Eller så kan man behöva kolla upp om man har en bristande föräldraförmåga. Självklart är inte alla barn mogna att vara själva en hel dag i den åldern.
    Är NÅGOT barn redo att vara ensamt en hel dag i den åldern??? 
  • Tuffen
    Jimman skrev 2013-08-22 11:16:32 följande:
    Ja min äldsta var inte på fritids alls när han var 8 år , gick kanonbra
    Min äldsta son är 10 år. Han är en stabil, sansad och duktig kille. Jag skulle dock aldrig lämna honom ensam en hel dag. Några timmar går bra, men inte mer. Det kan hända mkt på en dag. 
  • Tuffen

Kan man inte fixa några ynka dagar per år så kanske man inte ska ha barn? 

• Tuffen

Jag tycker att det är bra att personalen får tid till detta. De planerar verksamheten och får fortbildning. Det gör barnens övriga dagar BÄTTRE. Gillar ni inte det??? 

• Tuffen
    chrissepisse skrev 2013-08-22 14:01:24 följande:

Om man har ett barn i förskola och ett barn i skola kan det röra sig om 6-8 dagar per år. Om man är ensamstående och har 25 semesterdagar per år är det en hög andel av årets totala ledighet man måste ta i anspråk för detta ändamål. Alla har inte möjlighet att spara föräldraledighet utan måste kanske ta ut fullt för att klara sig ekonomiskt när barnet är litet. 

De flesta kommuner gör ju så att det är samma dagar oavsett om barnet går på förskola, låg eller mellan. 
  • Tuffen
    Mercurialis skrev 2013-08-22 17:16:30 följande:
    Nej, jag jobbar inte på timmar. Jag är lärare och då har jag inte semesterdagar att ta ut utan min ledighet sammanfaller med elevernas lov. Att få ledigt när eleverna är i skolan är inte lätt och då handlar det om att ta ledigt utan lön.
    Ja, men ta det då! Man står och faller inte med några dagars ledighet utan lön. 
  • Tuffen
    modsey skrev 2013-08-23 07:07:11 följande:
    det här kanske kommer som en total överraskning för flera av er i tråden Flört
    Men alla får inte semester beviljat på det vis ni beskriver, oavsett om man har dagar kvar eller inte. Oavsett om man är beredd att ta ledigt utan lön eller inte.
    Chefen kan *trumvirvel* neka till ledighet om det inte passar!
    Om min chef nekade mig att ta ut föräldraledighet skulle jag dra in facket och gå till media!!! 
  • Tuffen
    Mercurialis skrev 2013-08-23 07:52:24 följande:
    Så vitt jag kan se, skriver modsey inget om föräldraledighet utan om semester och ledighet utan lön. Och i fallet i trådstarten handlar det om ett barn som är över åtta år och därmed finns ingen föräldraledighet att ta ut.
    Ja, fast i det inlägg jag refererade till stod det "dagar kvar". 
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?