Inlägg från: lantidyllen |Visa alla inlägg
  • lantidyllen

Problem häst, hjälp? :p

Jag utgår från att hästen är frisk men lat.

Om hästen vägrar gå fram för skänkeln och till och med bråkar emot den så kommer du inte att få hästen på tygeln. 

Hästens form (att gå på tygeln) innebär att du länger överlinjen genom att få bakbenen att arbeta mer energiskt. Gradvis förflyttar man hästens tyngdpunkt mer på bakdelen.

Jag skulle arbeta mycket med grunderna. Ett kommando i taget och se till att hästen lyssnade och reagerade direkt på mina hjälper. 

T.ex skritt, halt, skritt.
    Direkt när hästen tänker halt, ska den ha en eftergift i tygeln, vid igångsättningen ska den lyssna direkt på skänkeln, lyssnar den inte får den en "ponnyspark" lyssnar den inte då heller, ett rapp med spö bakom skänkeln. Direkt när hästen går fram slutar man kräva. Det ska vara bekvämt att arbeta. 

Skit i formen!! Den kommer automatiskt när hästen blir lyhörd för hjälperna. Allt jävla sågande man ser i hästmunnar ger bara att hästen knäpper av i nacken och den kommer inte lyssna ett skit på dig. Man ser alldeles för ofta hästar som springer på som nå jäkla symaskiner, helt avknäppta i nacken. Ryttaren kan knappt göra en halt för hästen har lärt sig ignorera allt meningslöst slitande i munnen.

Du rider ju för att ha en lyhörd och trevlig häst. 
    Tempoväxlingar brukar vara ett bra sätt att samla hästen på och få den i form, men innan du kommer dit måste hästen lyssna på dig. 

Den kommer även bli lättare i munnen när den blir mer lyhörd. 

Svar på tråden Problem häst, hjälp? :p