• Minibirma

Problem häst, hjälp? :p

Hej! Jag hyr en häst nu i 9 månader, och han har några "problem" som jag gärna skulle vilja försöka jobba bort.

Det första: idag när jag red barbacka så ville han inte ens gå fram i skritten! Han stog bara stilla, och när jag la på spöet så sparkade han bara bockut. Och när jag fick fram honom i skritt ville han inte gå fram i trav heller.
    (Han är väldigt lat av sig, men cool i alla lägen)

Andra problemet är att han är stenhård i munnen och kan inte gå ner på tygeln.

Och han har ganska svårt med galoppfattningar.

Så alla problem är absolut ingen bra kombination då det ser förjävli*t ut när jag rider. Ps, han är nästan lika dan när man har sadel . 13 år är han också så absolut ingen unghäst.
    hans mamma var korsning mellan: halvblod,arab, russtravare & brittish spotted ponny.
    Och hans pappa är: en welsh pony
    Så han är en korsning mellan allt det.

Är vääääldigt tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Problem häst, hjälp? :p
  • mammasmirakel

Först och främst tycker jag att du ska låta veterinär gå igenom hästen. Glöm inte tänderna/munnen.
    Jag har svårt att tro att det finns nån häst som inte KAN gå i rätt form.
    Däremot är det många som går omkring med ont i ryggen/sår i munnen efter vassa tänder.
    Därefter skaffar du en duktig utbildad tränare som kan hjälpa dig.
    Lycka till!

• Majsan70

Som tidigare svar så säger jag kolla upp med veterinär. Ta dit en tandläkare och se så att allt är OK i munnen.
    När du får OK där så börja om från början. Jag hade nog jobbat lite från marken först och så hittat en bra tränare som  kan hjälpa till ofta.

• Kallebus

Har han alltid varit sådan?
    Vad säger dom/den du hyr hästen av?

Jag fick fatt på ett sådant halvblod en gång.
    Inriden men sedan släppt på bete.
    Frisk och genomkollad.
    Vägrade gå......för att han kunde!!

Han var envisare än en gammal get Skrikandes Han hade insett att han var stor och slapp undan med den mindre (kroppsligt) och osäkrare ryttaren.
    Han gick rätt ok med mig (som var längre och stabilare i sadeln) och gick riktigt fint med tjejen som köpte honom senare. Hon var rejäl, stark och en duktig ryttare! 

• mastiffa

Börja med markarbete först och sätt dig i sadeln efter att du känner att ni har tillit till varandra. Många underskattar tiden att umgås med sin häst från marken vilket många gånger leder till en häst som litar på dig när du sedan sitter upp.

• Litet My

Först och främst, kolla så han inte har ont. Sedan tar du hjälp av en tränare att rida din häst i form, att rida hästen i form kommer "bakifrån" så att säga, inte genom att dra hästen i munnen, då blir den ofta bara ännu starkare och spänd.

• mammasmirakel

Hoppas du tar hjälp och får ordning på problemen.
    Som sagt så tror jag det är oerhört sällsynt att en häst inte KAN gå i form.
    Det beror nästan uteslutande på att hästen har ont eller att ryttaren gör fel.
    Tänk på att även de bästa elitryttarna tar hjälp av tränare regelbundet!

• sötare

tips efter att du har kollat upp att hästen är ok kroppsligen:

sätt upp olika stationer exempel koner där du rider serpetiner,   i varje hörn sätter du  exempelvis ett hinderstöd som tvingar dig att ta ut hörnen ordentligt och som gör att du själv måste vara riktigt noggrann med hjälperna. Påbörja det i skritt när det går frammåt i skritt så fortsätter du i nästa gångart.
    Påbörja om det e möjligt ridpasset med en kort uteritt som får hästen att gå framåt , gör många volter runt stock å stenar rid serpentiner mellan träd. Kola även upp övningar inom westernridning och gymnkana som kan hjälpa dig att göra hästen mjuk. Rid väldigt varierade som gör att hästen kan tycka att det e kul och som får de att gå framåt.  och framför allt ta hjälp av en ridkunnig person. 

• Joohannah

Rid för tränare, oerhört viktigt. En häst som inte blir rätt riden och inte "kan" gå i form kommer få ont i kroppen och inte hålla i längden, precis som oss människor som tränar fel. 

• Nyfikeen

Mitt tips är att låta hästen gå på en besiktning.... Främst böjprovet... Hur ligger sadeln? Ligger den fel? Kan han ha ont i ryggen pga sadel som "slår emot" och därav likadan barbacka eller ej. Promenera hästen, stretcha (försiktigt), tömkör och be någon kolla hur hästen rör sig (både under ryttare och vid longering). Vilket län bor du i? Lycka till! :)

• Nyfikeen

Arbeta från marken, rid bettlöst... dessutom, det är inte via mummen som hästen går i form, det handlar om så mycket mer än så, din sits, balans, viktfördelning, din säkerhet osv... om hästen har blivit sågad i munnen är det inte så konstigt att han "inte vill"... :( Men hör av dig om vart du bor på ett ungefär! :) Jag har gått en treårig utbildning inom hästhållning samt att min bästa vän är diplomerad hästskötare och superduktig!

• Janot

Det låter som om han inte har rätt muskler jag tycker att du skall ta ut en knotknackarr dom även är haj på muskulaturen med när du löst det gör samlande övningar för att få i hop allt rid med ben och röv ej händer lycka till

• Marie0201
    Kallebus skrev 2013-08-30 13:50:11 följande:
    Har han alltid varit sådan?
    Vad säger dom/den du hyr hästen av?
    Håller med ovanstående kommentar.

Hur är hästen i vanliga fall? Vad var du och hästen i för situation när det du skriver inträffade?

Jag hade en häst förut, i samma ålder som din, som var frisk som en nötkärna och genomgången på alla möjliga vis som var väldigt, väldigt istadig när det kom till att rida ut i skogen själv/gå först i ledet. På banan, ridhuset eller på vägarna kring stallområdet var han hur cool som helst, men så fort vi red bort från gården ville han inte. Med sällskap gick det dock hur bra som helst så länge han fick gå som nummer två.
    Detta kan vara "felaktigt" inlärda beteenden hos hästar beroende på deras bakgrund. Min häst var en f.d. ridskolehäst som troligtvis var van att gå på led och därmed lärt sig att så ska det vara. Hästen kan alltså vara osäker. Det kan vara viktigt att tänka på att hästar inte ser världen på samma sätt som vi gör, vi vet att t.ex. barnvagnar inte är något att hajja till för, medan hästen inte vet vad det är och kan förknippa dem med fara - antingen kanske hästen flyr (flyktdjur) eller så stålsätter den sig i marken och vägrar flytta på hovarna.

Nu var jag tyvärr tvungen att sälja min häst innan jag fick helt bukt med problemet, men hade jag arbetat vidare med honom hade jag gått tillbaka till basic helt och hållet genom egna strategier jag konstruerar mellan hästen och mig. Jag red dressyr/tömkörde mestadels på banan och arbetade med grunderna och red alltid ut med sällskap efter att ha konstaterat att det inte gav oss något att försöka ge oss ut själva. När jag började rida med sällskap såg jag först till att han var lugn och började rida "snett bakom" hästen framför, jag försökte sysselsätta honom med små tempoväxlingar, öppnor, slutor och skänkelvikningar samtidigt. Det var ungefär dit jag kom och faktiskt med framgång.
    Idag vet jag att nya ägaren rider ut på honom utan problem.

Jag la vikten på att skapa tillit till min häst och ge honom bättre självförtroende. Hästen är ute efter en ledare och därför är det viktigt att din häst kan lita på dig, så att säga.

Självklart ska hästen vara genomgången av veterinär så att man vet att den är frisk. Därifrån tar du problemet vidare. Men tänk på säkerheten och hur hästen ser på saker och ting. Finns många bra tips om du googlar.

Berätta gärna hur det går.
  • Hallonbåt02

Tömkörning är underskattat, tömkör i skog och mark gärna uppförsbackar i promenad takt så att han kan börja bygga  rätt muskler och låt en massör gå genom honom så att spänningar kan lossna.
    När han börjar att få mer muskler så kommer han att automatiskt att börja söka sig neråt, men glöm inte att gör asaker som han tycker är roliga så att ni får upp andan lite och allt inte bara blir ren och skär "arbete"
    Eftersom många redan har påpekat på att få honom genomsökt så att han inte har ont och att sadeln sitter rätt.

Lycka till!.

• lantidyllen

Jag utgår från att hästen är frisk men lat.

Om hästen vägrar gå fram för skänkeln och till och med bråkar emot den så kommer du inte att få hästen på tygeln. 

Hästens form (att gå på tygeln) innebär att du länger överlinjen genom att få bakbenen att arbeta mer energiskt. Gradvis förflyttar man hästens tyngdpunkt mer på bakdelen.

Jag skulle arbeta mycket med grunderna. Ett kommando i taget och se till att hästen lyssnade och reagerade direkt på mina hjälper. 

T.ex skritt, halt, skritt.
    Direkt när hästen tänker halt, ska den ha en eftergift i tygeln, vid igångsättningen ska den lyssna direkt på skänkeln, lyssnar den inte får den en "ponnyspark" lyssnar den inte då heller, ett rapp med spö bakom skänkeln. Direkt när hästen går fram slutar man kräva. Det ska vara bekvämt att arbeta. 

Skit i formen!! Den kommer automatiskt när hästen blir lyhörd för hjälperna. Allt jävla sågande man ser i hästmunnar ger bara att hästen knäpper av i nacken och den kommer inte lyssna ett skit på dig. Man ser alldeles för ofta hästar som springer på som nå jäkla symaskiner, helt avknäppta i nacken. Ryttaren kan knappt göra en halt för hästen har lärt sig ignorera allt meningslöst slitande i munnen.

Du rider ju för att ha en lyhörd och trevlig häst. 
    Tempoväxlingar brukar vara ett bra sätt att samla hästen på och få den i form, men innan du kommer dit måste hästen lyssna på dig. 

Den kommer även bli lättare i munnen när den blir mer lyhörd. 

• minibirmaN

oj haha detta va ett tag sen jag Va inne här, och skrev detta. Allt är borta nu och han är en pigg & frisk 15 åring. Nu har vi snarare problemet att han är för pigg och stark, speciellt i skogen. X antal avramlingar i skogen men lite skit får man ta haha, Vi jobbar på helt enkelt :)

Svar på tråden Problem häst, hjälp? :p