Kallebus skrev 2013-08-30 13:50:11 följande:
Har han alltid varit sådan?
Vad säger dom/den du hyr hästen av?
Håller med ovanstående kommentar.
Hur är hästen i vanliga fall? Vad var du och hästen i för situation när det du skriver inträffade?
Jag hade en häst förut, i samma ålder som din, som var frisk som en nötkärna och genomgången på alla möjliga vis som var väldigt, väldigt istadig när det kom till att rida ut i skogen själv/gå först i ledet. På banan, ridhuset eller på vägarna kring stallområdet var han hur cool som helst, men så fort vi red bort från gården ville han inte. Med sällskap gick det dock hur bra som helst så länge han fick gå som nummer två.
Detta
kan vara "felaktigt" inlärda beteenden hos hästar beroende på deras bakgrund. Min häst var en f.d. ridskolehäst som troligtvis var van att gå på led och därmed lärt sig att så ska det vara. Hästen kan alltså vara osäker. Det kan vara viktigt att tänka på att hästar inte ser världen på samma sätt som vi gör, vi vet att t.ex. barnvagnar inte är något att hajja till för, medan hästen inte vet vad det är och kan förknippa dem med fara - antingen kanske hästen flyr (flyktdjur) eller så stålsätter den sig i marken och vägrar flytta på hovarna.
Nu var jag tyvärr tvungen att sälja min häst innan jag fick helt bukt med problemet, men hade jag arbetat vidare med honom hade jag gått tillbaka till basic helt och hållet genom egna strategier jag konstruerar mellan hästen och mig. Jag red dressyr/tömkörde mestadels på banan och arbetade med grunderna och red alltid ut med sällskap efter att ha konstaterat att det inte gav oss något att försöka ge oss ut själva. När jag började rida med sällskap såg jag först till att han var lugn och började rida "snett bakom" hästen framför, jag försökte sysselsätta honom med små tempoväxlingar, öppnor, slutor och skänkelvikningar samtidigt. Det var ungefär dit jag kom och faktiskt med framgång.
Idag vet jag att nya ägaren rider ut på honom utan problem.
Jag la vikten på att skapa tillit till min häst och ge honom bättre självförtroende. Hästen är ute efter en ledare och därför är det viktigt att din häst kan lita på dig, så att säga.
Självklart ska hästen vara genomgången av veterinär så att man vet att den är frisk. Därifrån tar du problemet vidare. Men tänk på säkerheten och hur hästen ser på saker och ting. Finns många bra tips om du googlar.
Berätta gärna hur det går.