Martinas2underbarabarn skrev 2013-09-23 10:21:48 följande:
Mina graviditeter har varit heelt olika. Min första hade jag bara molvärk/växt värk i stort sett och var hungrig på allt..medans den här har jag mått super dåligt. illamående, yrsel, svårt att äta saker, känslig för dofter, super ont i svank,rygg,rumpa och ben. Men jag lyckas aldrig få i mig tillräckligt med järn verkar det som även fast jag tar flera järntabletter om dagen så det gör mig nog ganska yrsligt. Men att min kropp inte kan ta upp järn så bra har mkt att göra med min sjukdom. Så den gör att jag mår mycket värre även än med första då jag var frisk.
Jag är diagnostiserad med en systemisk/kronisk inflammatorisk sjukdom/SLE. Vilket gör att min kropps immunförsvar angriper min kropp vilket skapar mycket inflammationer speciellt i leder och muskler. Vilket har försvårat mycket för mig i vardagen.
Jag jobbar som frisör (vilket inte är det bästa för mig) så sen ungefär en vecka tillbaka har jag blivit sjukskriven tills vidare under graviditeten pga att det blev för mycket besvär. Får tyvärr inte ta så mycket till medicin heller endast kortison tabletter och sprutor när det behövs.
Går även varje vecka och kollar på bebisens hjärta då min sjukdom gör att det finns en ökad risk för bebisen att få AV block/hjärt block. Men den risken är som störst mellan v 18 och 24 och jag är i v 23 nu och allt ser bra ut än så länge så med lite tur så ser allt bra ut nästa vecka med och då kan vi andas ut lite mer =)
Hur har din graviditet varit tils nu då? märkt någon skillnad från din förra? =)
Absolut håller med om fb! Men att skapa grupp är inget jag kan haha, men skickar gärna över min fb information till din mejl så kan du gärna adda mig så kan vi hålla kontakten även där =)
Ja samma här!! Första graviditeten hade jag inga problem bara tidiga sammandragningar och hungrig typ hela tiden hahahahaha samma med mitt hb värde, hade också det med första barnet och sen har jag ifs alltid lågt, men nu känner jag mig sjukt trött fast mina värden har gått upp.
Så den här graviditeten är helt annorlunda och sjukt jobbig :( redan från första början har jag haft ont i magen, blödde tom i början, fick renit (som jag fortfarande har varje dag) som började i maj redan och kommer nog bara gå bort fören dagen jag fött bebisen (typ allergi, rinner från näsan heeeeela tiden och nyser och täppt i näsan ingenting hjälper) sover dåligt vaknar ofta av jag måste kissa och när jag varit på toa kan jag inte somna om för då börjar det rinna från näsan och måste snyta mig och de gör mig super pigg hahhahaha
Sen har jag svårt och gå, de fick jag redan från dag ett typ, känns som jag har astma, svullna fötter som gör att jag har svårt att gå då de känns som de ska sprängas och svårt att gå jag får sammandragningar och lite foglossning och ryggont längst ner i ryggen (ska ringa imorgon till sjukgymnasten) och får inte glömma är att man mår illa heeeeela tiden och äter typ allt jag kan äta när jag inte mår jätte illa.
hahahahha värsta klagolistan men det har varit och är inte en lätt gravididet den här gången :(
Oj stackarn :( låter verkligen inte roligt, hoppas allt e bra nu med bebisen nu :)
ska adda dig på fb idag :)