• Josefin1988

BF december/januari i Stockholm eller norrort

Hej! Undrar om det finns fler som väntar på storken i dec/jan. Själv har jag bf den 1 januari. Var på UL för två veckor sen och fick veta att det kommer komma en liten lillebror. Finns det fler häromkring som vill följas åt?

Maximilian 080401, BF 140101
  • Svar på tråden BF december/januari i Stockholm eller norrort
  • boboolicious
    Martinas2underbarabarn skrev 2013-09-30 19:14:50 följande:
    Hahaha lr hur 2-3 kg är väl ingenting :p med min dotter gick jag helt bananas ich gick upp typ 25 kg :O ett helvette att få bort fortfarane inte fått bort allt :/ men den här gången har jag än så länge gått upp 6kg skulle jag tro är livrädd att det ska bli som sist så på så sätt är det nog tur att jag haft mkt illamående så jag inte stoppat i mig för mkt onödigt :p men sist var jag också super svullen så det gav endel vikt och det blir ju jobbigt att röra sig då vilket naturligt gör att man lägger på sig ännu lite mer :/ men den här gången har jag inte blivit lika svullen så ber till gud på att det håller sig så :p Vad skönt att du äntligen fått en tid efter en sån lång väntan! Håller jag tummarna att det går som du vill! men det tror jag säkert om barnmorskorna tom hållit med i din önskan :) Den här lillkillen är ganska så livlig :) började känna honom väldit tidigt också mycket tidigare än med min dotter. Men jag känner av att barnet är mycket livligare och igång när jag ligger och vilar eller sitter och tar det lugnt :) ungefär som direkt jag börjar gå och röra mig så vaggas han till sömns :p men jag kan också bli jätte nojig om allt är som det ska ibland speciellt nu när vi jar varit inne i risk veckor och kollat barnet varje vecka så blir det automatiskt att när det varit lugnt för länge blir jag livrädd pch sätter mig ner oxh börjar trycka på magen för att se om jag känner några buffar tillbaka :p Jag måste faktiskt erkänna att jag aldrig hört talas om "Angel sound" vad är det? Är det ett sånt där halsband som ska klinga mot barnet eller är jag helt ute å cyklar? :p

ja jag gick upp nästan 30kg med min första och alla andra i min familj och släkt hahahaha min kusin o min moster gick upp tom 40kg. 
    Hoppades att inte gå upp så mycket men slutade röka när jag upptäckte att jag var gravid, så de blev lite mer godis hahahaha
    men jag går ner ganska snabbt, förlorade allt med dottern ganska snabbt men sen slutade jag röka 2012 på våren och då hade jag redan gått upp lite och gick upp 8kg mer så började träna och på några månader gick jag ner 14kg men då tränade jag mycket och åt bara nyttigt.
    Nu har jag gått upp 13kg!!! men sammtidigt känner jag ingen panik heller förutom när jag läser på dessa trådar när tjejer nojjar sig över några kg. 
    De är ju trots allt ca 10veckor kvar lär ju iaf gå upp mer o mer Gråter

Oj nej de e typ en grej som du sätter på magen och då kan du höra bebisens hjärtslag
    http://www.angel-sounds.se/ 

Skrattande

• boboolicious
    Josefin1988 skrev 2013-09-30 19:55:25 följande:
    Täby som Täby :)

Jo det är väl typ 10 veckor innan. Men skönt om man kan få inkomsten via en sjukskrivning så man sparar på föräldrardagarna. Så blir ryggen inte värre så går det nog till mitten av dec hoppad jag.

Haha, det är så gulligt med deras förslag. Erik är iaf lite mer tilltalande än Baloo hehe :). Maximilian är nu 5 1/2 så han har mycket härlig vilja att bestämma hur saker ska fungera och det med att pappa ska byta blöja håller jag helt med om :).

Vet inte hur hon kunde missa och fylla i att jag tar droger men ska bli intressant att fråga henne nästa vecka jag ska dit.

Det som kan hända när vi har olika blodgrupper är väl mest att jag kan få i mig hans blodgrupp så att man behöver göra en blodtransfusion och viseversa. Så då ska jag dit till ks för att få nån spruta som ska göra nåt. Är inte 100 insatt i det. Är inget farligt direkt så länge man kollar upp efter förlossning.

Min lilla kille i magen är riktig aktiv. T om att det är jobbigt ibland för det är ju som sagt livligast när man själv vill vila. Men det viktigaste är väl att känna efter att det inte blir nån större skillnad i rörelsemönster i magen. Dock ska man inte glömma att
    Det blir oftast mindre rörelser mot slutet när det blir trängre.

Kan hålla med om när man läser om andra som gnäller över att man går upp ett par kilon under grav. Men hallå! Man ska föda ett barn som minst kanske ska väga 3000g + allt vatten och moderkakan som finns i magen. Man ska inte direkt köra 5:2 diet eller nåt :)
    Gick dock upp 30 kg med Maximilian så det var rätt tungt. När jag skulle börja kämpa bort kilona så pajade jag knät. Så hav mer eller mindre upp träningen i väntan på nr 2. Men av nån anledning är jag inte nå vidare hungrig nu och hade tydligen bara gått upp 3,5 kg senast jag var på MVC. Tror jag har massa extra fett den tar ifrån så den tar näringen därifrån istället för det jag stoppar i mig, vilket är skönt isf :) slipper jag få skällning. Får Max gå upp 10 kg har de sagt.

Boboolicious: vet du hur ett planerat kejsarsnitt går till? Tänker på när jag ska göra ett tillväxt ul och "baloo" skulle visa sig bli över 5 kg så är jag lite osäker på vaginal förlossning. Är lite smått rädd för ryggmärgsbedövning men man måste väl kunna bli sövd om man planerar in ett kejsarsnitt?
    oj jag skulle inte klara av om någon skulle säga till mig att bara gå upp 10kg :/
    Men ifs så måste man inte heller gå upp sjukt mycket heller (som jag hahahahha)
    Men känner bara paniken när jag är online här o läser dessa trådar.... eller ångest el vad man kallar det :)
    Jag har redan fått massa vätska i benen och känner på mig att jag kommer gå upp mycket mer än de 13kg jag har lagt på mig just nu Förvånad

Ja man måste prata med sin bm och sen skickar hon en remiss till aurora kliniken och sen får man gå på samtal och sen träffa läkare. Nej de söver inte ner en på planerat kejsarsnitt om det inte är något akut (tror de är någon % bara som blir sövda) de bedövar bara :)
    Men prata med din bm hon kan förklara och speciellt om de handlar om en stor bebis.
    Jag ansöker om kejsarsnitt pga fruktansvärd förlossnings skräck och mina medicinska skäl, de godkänner ingen bara för man bara "vill" och har hört allt om tjejer inte blivit godkända och tvingast vf och de som fått beviljat på engång, men vad jag hört ska man vara medveten om vilka risker det är med en ks och skillnaden på en vf :)

hoppas jag hjälpte dig lite :) Ska ju sj på fredag och hoppas verkligen att jag blir godkänd till att gå vidare, får först ett samtal.

Skrattande              
  • Martinas2underbarabarn

boboolicius- tror det är ganska så vanligt ändå att man går upp en hel del =) plus att alla kroppar är ju byggda olika så egentligen ska man väl inte ens jämföra sin viktuppgång med andra^^ men jag vet att det är lättare att säga också än att göra :P kan själv bli galet när man läser om folk som knappt inte går upp något..eller snarare avundsjuk! men alla har ju olika förutsättningar =)
    Skönt att veta att du har lätt för att tappa vikten iaf! det är nog det jag är mest rädd för :s att vikten kommer att sitta kvar 4ever x) men hoppas det går bra med amningen, man har ju hört att det hjälper kroppen att återställa sig lite! :D

Ahaa så det är angel sound! gud hade jag haft en sån hade jag blivit beroende x) haha. Men tror du det kan vara farligt/dåligt för barnet? :S Frågar du mig så hade jag inte trott att det kan vara någon fara =) då borde dem väl inte fått säljas ens :S 

• Josefin1988

Det är tufft att tänka på att jag inte får gå upp speciellt mycket med tanke på att det var 30 kg för mig då vid förra graviditeten. Men att få graviditets diabetes och liknande känns inte så lockande. Sen är/var jag rökare också. Sluta samma dag som jag plussade men det är ju tyvärr lätt att börja ersätta det med annat gott. Bästa va i början när man var så trött på kvällarna så jag orkade aldrig äta det jag köpte så på så sätt blev jag av med sockersuget nästan. Är lite sucker för läsk hehehe..

Får kanske kolla upp allt det där när vi har kollat till tillväxten. Får hoppas på att han inte väger mer än 5 kg när det är dags.
    Men likväl som man kan ansöka om kjejsarsnitt pga förlossningsskräck osv så borde man väl vid kjejsarsnitt kunna ansöka om att bli nersövd om man är "rädd" gällande bedövningsmedel. Har inga positiva minnen från bedövningsmedel.. De har nämligen aldrig tagit speciellt vidare bra på mig. Vi förra förlossningen när de skulle sy ihop "skavsår" så släppte bedövningen mellan varje stygn så varje nytt nålstick gick igenom utan bedövning vilket var ett helvete..

Men vi får hålla tummarna för dig på fredag och hoppas du går vidare för mer samtal för art få igenom ditt kjejsarsnitt.

• Martinas2underbarabarn

Josefin- Jo det är sant, alltid fördel att kunna spara in föräldradagar om man kan^^
    Men mitten av december är ju inte så jätte långt bort ändå =) sen kan du ju sjukskriva dig 2 veckor som chefen står för också om du skulle vilja/behöva och då behöver du bara en barnmorska som förstår och håller med om dina problem =)

Vad mysigt! inte så stor åldersskillnad från min tjej! bara ett halvår egentligen :P

Okej men vad skönt att de har koll iaf och att du får en spruta som ska hjälpa =) 

Haha eller hur! Det är ju mycket som väger när man är gravid speciellt mot slutet. Tror det är runt en 10kg som man räknar på att man ska gå upp..
    Men oj att du fått en vikt maxgräns :O hur ska man kunna hjälpa att inte gå upp mer tänker jag :S speciellt om man har en tendens till att få stora bebisar? :O Hur kommer det sig att du inte får gå upp mer?
    Men vad skönt för dig iaf att du inte gått upp så mkt då än så länge och att du har lite hull sen innan bebben kan ta ut av =) 

• Josefin1988

Jo får börja med att se också var läkarn säger annars när det är förlägningsdags av sjukskrivningen.

Nä, det är inte så stort glapp mellan dem. Det var imorgon väl din tjej fyller 6år :) hoppas ni får det riktigt mysigt.

Tror också att det är kring 10 kg man räknar med.
    Anledningen till att jag inte ska gå upp mer är att jag hade sen innan 20kg + sen förra graviditeten.. Så skulle jag gå upp mer än 10 kg är det för nära 100 kg. Vägde 97 som mest vid förra graviditeten och det var riktigt tungt så förstår verkligen varför bm inte vill att jag lägger på mig för mycket. Men efter nr 2 nu ska det tränas som aldrig förr :) dags att komma tillbaka till sin kropp man en gång hade haha :))

• Martinas2underbarabarn

Yes idag fyller min tjej 6 år! :D vart har tiden tagit vägen känner jag hahaha :P så idag blir det massor av bak och familjekalas =) sen på lördag har jag tagit på mig att anordna kalas åt joline och hon har bjudit alla barnen i klassen plus några fler, redan uppe i 21 barn som tackat ja (30 bjudna) så börjar bli sjukt nervös för hur jag ska klara det :S (aldrig fixat så stort barnkalas innan) sen har dottern dille på "monster high" så det ska såklart vara ett monster high spök kalas och allt ska vara läskigt som dekorering, utklädnad mat och fika^^ får se hur det går! :P

Aha jag förstår =) ja gud ja, jag kommer ihåg tyngden i slutet av graviditeten..man var ju helt slut =/ 
    Eller hur! barnvagns promenader FTW! ;D då bränner man nog bort lite kalorier :D  

• Josefin1988

Tiden går verkligen fort. 1 år springer verkligen förbi förutom nu när man väntar på att den lille ska ploppa ut :)
    Åh, herre jösses! Hoppas för eran skull att inte fler kan komma hehe.. Vi har haft 12 som mest och vilket stohej. Men väldigt kul iofs när allt är över.
    Va skönt att hon har bestämt sig för ett tema iaf. Det är alltid det svåraste tycker jag. Men kalas är riktigt mysigt även om det kan vara lite slit bakom det hela när släkten ska komma och så.

Gå PW i extra djup snö så man får pulsa lite extra haha..
    Har ni beställt/köpt barnvagnar än?

• Martinas2underbarabarn

haha eller hur! just nu kan inte tiden gå segare :P när det kommer till väntan av den nya lilla bebben <3 men annars känns det verkligen som tiden flyger iväg^^
    Ja haha ja jag hoppas nästan det med även om det är kul för joline att så många kunde komma :P
    Men verkligen, det var skönt att ha koll på temat redan från början så man har kunna handla in lite i taget så man slipper allt handlade samma vecka =) nu är det i stort sett bara maten som ska inhandlas och förberedas och tårtan hämtas sen så det är skönt =) 

Haha just det! det kommer ju vara snööö när det är dags för barnvagnspromenader! :P hade jag knappt tänkt på x)
    Vi har inte beställt vagnen än men vi har bestämt oss för en Bugaboo buffalo =) Bra terrängvagn/allt i allo vagn + så tycker jag den är riktigt snygg^^ älskar också att den kan ändras till sittvagn när bebben blir större och att man kan ha en bilbarnstol som går att klicka av/på direkt på vagnen om man behöver ex. handla eller något =)
    Vagnen är billigare att köpa direkt från holland så planen är att beställa där ifrån =) 
    Har ni hunnit införskaffa vagn än? =) 

Svar på tråden BF december/januari i Stockholm eller norrort