• liindalus

yngre kvinnor och män som är barnlösa?

Jag och min man ( 21 och 24 år) har svårt att få barn, Vi har tagit prover och jag har precis börjat äta provera och pergotime, men märker att äldre barnlösa par, och även vården ser annorlunda på oss för vi har "gott om tid" att skaffa barn, Vi har ändå försökt i 2 år, och det är ju påfrestande fysiskt och psykiskt trotts ålder.

Skulle gärna komma i kontakt med fler yngre iaf :)

• Svar på tråden yngre kvinnor och män som är barnlösa?
  • Thotis90
    Rockabilly skrev 2013-09-17 13:31:27 följande:
    Nej jag menar att vi man måste vara 24 år för att få en utredning här jag bor, vi har ansökt om utredning 3 gånger men får ingen pga att vi är yngre än 24 år, å jag är väldigt ledsen/ irriterad för att de ä så, jag å min man har försökt i 2 år
    Det finns ingen privat klinik Ni kan göra Er utredning via? Det kostar dock betydligt mer än om man går via landstinget, men det går snabbare och de är inte säkert att de har samma krav.
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • trina
    Thotis90 skrev 2013-09-17 21:00:30 följande:
    Det finns ingen privat klinik Ni kan göra Er utredning via? Det kostar dock betydligt mer än om man går via landstinget, men det går snabbare och de är inte säkert att de har samma krav.

en del kliniker samarbetar med landstinget så man kan få utredningen betald av landstinget fast man går privat. Brukar stå på klinikens hemsida om man kan få det finansierat av landstinget.
  • Axsson

Jag är 23 och sambon 28 och vi är under utredning. Vi båda har lämnat prover och väntar på svaren nu. Försök 17 och 16 månader nu. Vi går på privat klinik men är inte dyrare än landsting och går på högkostnadskortet.

Vi valde privat då jag hört dåligt om landsting och att dom ofta påpekar att man är ung och har tid osv.

• intetnyttpåplusfronten

Vet inte om vi klassas till yngre, men skriver ändå :)

Jag var 20 när vi började försöka och min make var 26. Nu har det gått 6 år och det enda vi fått är ett missfall 2011.

Jag vågade inte söka hjälp förrän för ett år sedan, och redan då fick även vi höra att det är ingen brådska, det är gott om tid. Men när de fick höra att vi försökt i 5 år så fick vi en tid redan 2 v efter samtalet, och hela utredningen var klar i januari. Det visade sig att vi inte alls har gott om tid då jag är på väg in i ett för tidigt klimakterium.

Vi tänker försöka med egna ägg så länge det går, sedan blir det troligen äggdonation skulle jag tro.
    Håller på i IVF svängen just nu, och fick ett fint ägg tillbaka igår som jag nu ruvar på. Så hoppas naturligtvis att det blir något av det... ;) 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Thotis90
    Axsson skrev 2013-10-11 14:41:12 följande:
    Jag är 23 och sambon 28 och vi är under utredning. Vi båda har lämnat prover och väntar på svaren nu. Försök 17 och 16 månader nu. Vi går på privat klinik men är inte dyrare än landsting och går på högkostnadskortet.

Vi valde privat då jag hört dåligt om landsting och att dom ofta påpekar att man är ung och har tid osv.
    Jag rekommenderar inte heller landstinget då vi kände oss bortprioriterade bara för att jag har varit gravid förut och för att jag har regelbunden mens. De ville minsann inte sätta in någon behandling. Det var raka vägen till IVF - utan att vi ens blev tillfrågade om vi ville det... Väldigt nonchalant. 
  • Axsson

Thotis90: usch! Vi är ju redan i en utsatt och känslig situation och då är det så himla viktigt med bra bemötande och förståelse. Vissa ska verkligen inte jobba med sånthär!

• Thotis90
    Axsson skrev 2013-10-11 16:25:10 följande:
    Thotis90: usch! Vi är ju redan i en utsatt och känslig situation och då är det så himla viktigt med bra bemötande och förståelse. Vissa ska verkligen inte jobba med sånthär!
    Jag blev ledsen och förbannad på samma gång! Jag har varit i kontant med många som har genomgått fertilitetsutredningar och ett flertal har fått prova insemination och/eller pergotime fast de har regelbunden mens. Jävligt konstigt att vi då inte kan få prova det... 
  • Axsson

Thotis90: ja jag har hört om det med, att det ingår som ett steg i behandlingen liksom även fast allt ser bra ut och man ägglossar själv. Man jan ju behöva hjälp på traven ändå kan jag tycka :S där vi går utredning görs tydligen inget sånt heller utan är allt bra sp får man köra på själv till man bestämmer att gå vidare med ivf. Men jag ska kriga för att få testa allt. Jag vill känna att vi verkligen gjort allt innan vi går vidare.

• trina

Det finns både för och nackdelar med landstinget. Om du går till privat klinik och de sedan vill skicka remiss för vidare behandling(t ex sprutor) så måste du ändå vänta i kö för vidare utredning hos landstinget. Så man får stå i kö två gånger istället för en. Iaf i Västra Götaland.

• Thotis90
    trina skrev 2013-10-11 18:35:46 följande:
    Det finns både för och nackdelar med landstinget. Om du går till privat klinik och de sedan vill skicka remiss för vidare behandling(t ex sprutor) så måste du ändå vänta i kö för vidare utredning hos landstinget. Så man får stå i kö två gånger istället för en. Iaf i Västra Götaland.
    En fördel med att bo där vi bor är att om man gör sin utredning privat så behövs det inte skickas någon remiss, för IVF görs på den privata kliniken (finns bara en här). Om man gör sin utredning via landstinget och skall göra IVF så remitteras man till den privata kliniken till slut. 
  • IissiC
    Rockabilly skrev 2013-09-17 09:57:40 följande:
    Jag fyller 23 i dec och min man fyller 24 i nov , vi har försökt i 2år och 2 månader men inte lyckas , och vi får ingen utredning vi är för unga säger dom.

Jag och min pojkvän har samma problem, att ålder ska spela in så. Bättre dom gör en bedömning från par till par. Vi har kämpat i över 2 pr nu. Jag är 26 och min pojkvän 24.
  • Memmis1

Jag och min man har försökt bli oplanerat gravida i 4år och aktivt försökande i 18 månader.
    Vi är 23 och 24 inget händer.

• Emhsie

Hejhej!
    Vi är 21 (jag) och 24 (han)
    Vi har försökt i ganska exakt ett år nu med två missfall bakom oss.
    Har blivit beviljade utredning som startar 19 december. 

Svar på tråden yngre kvinnor och män som är barnlösa?