• Thotis90

yngre kvinnor och män som är barnlösa?

Vi är 23 år (jag) och 25 år (sambon). Vi har försökt i snart 2 år och skall snart avsluta vår fertilitetsutredning, som inte har visat på några fel varken hos mig eller sambon. Jag har varit gravid förut och det tog sig då på första försöket. Den graviditeten slutade dock i en sen abort i v.14+1 och jag har inte lyckats bli gravid efter den (övertygad om att det är p.g.a. aborten som jag är barnlös. Vet fler som är i exakt samma situation).

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Rockabilly skrev 2013-09-17 09:57:40 följande:
    Jag fyller 23 i dec och min man fyller 24 i nov , vi har försökt i 2år och 2 månader men inte lyckas , och vi får ingen utredning vi är för unga säger dom.
    Vad irriterande! Hur gammal måste man vara där Ni bor?
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    läsförstnästagång skrev 2013-09-17 13:10:39 följande:
    Liindalus!
    Rockabilly menade ju att dem på kommunen menar att man ska vara över 24 för att få hjälp. De försöker ju själva men är bara 22 resp. 23 år.
    Läs liiite mer noggrant nästa gång så slipper du hetsa upp dig och sprida dålig energi här inne......  
    Precis. Rockabilly svarade på min fråga om hur gammal man måste vara för att få göra en utredning... Tråkigt att det skall behöva bli missförstånd bara för att hon inte citerade mitt inlägg (många vet inte hur man gör).
  • Thotis90
    Rockabilly skrev 2013-09-17 13:31:27 följande:
    Nej jag menar att vi man måste vara 24 år för att få en utredning här jag bor, vi har ansökt om utredning 3 gånger men får ingen pga att vi är yngre än 24 år, å jag är väldigt ledsen/ irriterad för att de ä så, jag å min man har försökt i 2 år
    Det finns ingen privat klinik Ni kan göra Er utredning via? Det kostar dock betydligt mer än om man går via landstinget, men det går snabbare och de är inte säkert att de har samma krav.
  • Thotis90
    Axsson skrev 2013-10-11 14:41:12 följande:
    Jag är 23 och sambon 28 och vi är under utredning. Vi båda har lämnat prover och väntar på svaren nu. Försök 17 och 16 månader nu. Vi går på privat klinik men är inte dyrare än landsting och går på högkostnadskortet.

Vi valde privat då jag hört dåligt om landsting och att dom ofta påpekar att man är ung och har tid osv.
    Jag rekommenderar inte heller landstinget då vi kände oss bortprioriterade bara för att jag har varit gravid förut och för att jag har regelbunden mens. De ville minsann inte sätta in någon behandling. Det var raka vägen till IVF - utan att vi ens blev tillfrågade om vi ville det... Väldigt nonchalant. 
  • Thotis90
    Axsson skrev 2013-10-11 16:25:10 följande:
    Thotis90: usch! Vi är ju redan i en utsatt och känslig situation och då är det så himla viktigt med bra bemötande och förståelse. Vissa ska verkligen inte jobba med sånthär!
    Jag blev ledsen och förbannad på samma gång! Jag har varit i kontant med många som har genomgått fertilitetsutredningar och ett flertal har fått prova insemination och/eller pergotime fast de har regelbunden mens. Jävligt konstigt att vi då inte kan få prova det... 
  • Thotis90
    trina skrev 2013-10-11 18:35:46 följande:
    Det finns både för och nackdelar med landstinget. Om du går till privat klinik och de sedan vill skicka remiss för vidare behandling(t ex sprutor) så måste du ändå vänta i kö för vidare utredning hos landstinget. Så man får stå i kö två gånger istället för en. Iaf i Västra Götaland.
    En fördel med att bo där vi bor är att om man gör sin utredning privat så behövs det inte skickas någon remiss, för IVF görs på den privata kliniken (finns bara en här). Om man gör sin utredning via landstinget och skall göra IVF så remitteras man till den privata kliniken till slut. 
Svar på tråden yngre kvinnor och män som är barnlösa?