• liindalus

yngre kvinnor och män som är barnlösa?

Jag och min man ( 21 och 24 år) har svårt att få barn, Vi har tagit prover och jag har precis börjat äta provera och pergotime, men märker att äldre barnlösa par, och även vården ser annorlunda på oss för vi har "gott om tid" att skaffa barn, Vi har ändå försökt i 2 år, och det är ju påfrestande fysiskt och psykiskt trotts ålder.

Skulle gärna komma i kontakt med fler yngre iaf :)

• Svar på tråden yngre kvinnor och män som är barnlösa?
  • strumpan123

Är 26 och min sambo 28, har försökt i 1 år och 4 månader med 2 ma och 2 missfall under denna tid. Vi väntar nu på fertilitetsutredning, vi är lovade att få en tid innan 22.a september. Det värsta är att få höra att man är ung och har tid...det spelar ju ingen roll på åldern om man har något fel :/ Der är riktigt jobbigt, och folk som inte varit med om detta förstår inte. Jag förstod inte alls varför folk mådde så dåligt över detta innan det hände mig...det finns ju tid och nån gång kommer det ju brukade jag tänka. Men usch så det tär på en. Så dom hittade inget fel på er? Jag har tagit lite hormonprover vilket inget avvikande syntes men har däremot haft en hög sänka i 8 månader som läkarna inte vet vad det beror på som säkerligen ställer till det.

• liindalus

Nä inget direkt fel, mer än att mina ägg mognar olika fort och i konstig takt, förstod inte riktigt men förstod att det gör att jag inte har äl varje månad.

Vi har försökt två år och fick då höra av barnmorskan att det inte är så lång tid och med det här tillståndet så skulle det nog funkat naturligt tillslut om vi inte sökt oss till vården, blev himla ledsen av de :/

ska nu försöka med pergotime i ett år, aldrig hört om någon som försökt med samma sak så länge, men vi "har tid" antar jag :(

Så himla starkt av er att ta er igenom missfallen, det hade nog knäckt mig totalt

styrkekram<3

strumpan123 skrev 2013-08-18 22:35:10 följande:
    Är 26 och min sambo 28, har försökt i 1 år och 4 månader med 2 ma och 2 missfall under denna tid. Vi väntar nu på fertilitetsutredning, vi är lovade att få en tid innan 22.a september. Det värsta är att få höra att man är ung och har tid...det spelar ju ingen roll på åldern om man har något fel :/ Der är riktigt jobbigt, och folk som inte varit med om detta förstår inte. Jag förstod inte alls varför folk mådde så dåligt över detta innan det hände mig...det finns ju tid och nån gång kommer det ju brukade jag tänka. Men usch så det tär på en. Så dom hittade inget fel på er? Jag har tagit lite hormonprover vilket inget avvikande syntes men har däremot haft en hög sänka i 8 månader som läkarna inte vet vad det beror på som säkerligen ställer till det.

• Empan88

Jag är 25 min man är 35.vi har försökt få barn i tre år. gjort en utredning, misstänkte att jag inte ägglossar själv. ätit pergotime i 3 olika perioder vilket inte har lett till något alls. nu väntar vi på att de ska skickas en remiss till ivf... hoppas verkligen att de ska funka för oss... 

• liindalus
    Empan88 skrev 2013-08-19 20:33:29 följande:
    Jag är 25 min man är 35.vi har försökt få barn i tre år. gjort en utredning, misstänkte att jag inte ägglossar själv. ätit pergotime i 3 olika perioder vilket inte har lett till något alls. nu väntar vi på att de ska skickas en remiss till ivf... hoppas verkligen att de ska funka för oss... 
    bara tre kurer med pergotime? ja ska hålla på med dem 1 år  minst :/ drygt om det inte funkar, så det hoppas jag verkligen att det gör, hoppas det går fort med remissen  för er! allt går verkligen i snigelfart med sånthär! 
  • Empan88
    liindalus skrev 2013-08-19 21:33:32 följande:
    bara tre kurer med pergotime? ja ska hålla på med dem 1 år  minst :/ drygt om det inte funkar, så det hoppas jag verkligen att det gör, hoppas det går fort med remissen  för er! allt går verkligen i snigelfart med sånthär! 
    Ätit sammanlagt i 9 månader. men i 3 olika perioder.  Jag hoppas dem ger bättre effekt på er än vad de har gjort till oss. hoppas oxå att de går fort. :)
  • many87

Vi har svårt att få barn.. Har nu en dotter som blev till genom ivf.. Vi är nu 26 år började försöka när vi var 21, jag har pco som sätter käppar i hjulen för oss.. Var än en gång försökt med pergotime vilket resulterade i ett ägg sista försöket så fick ägglossning spruta då å blev helt otroligt gravid vilket ingen läkare trodde men de slutade tyvärr i MA...

• Thotis90

Vi är 23 år (jag) och 25 år (sambon). Vi har försökt i snart 2 år och skall snart avsluta vår fertilitetsutredning, som inte har visat på några fel varken hos mig eller sambon. Jag har varit gravid förut och det tog sig då på första försöket. Den graviditeten slutade dock i en sen abort i v.14+1 och jag har inte lyckats bli gravid efter den (övertygad om att det är p.g.a. aborten som jag är barnlös. Vet fler som är i exakt samma situation).

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • La nin

Jag är nu 27 och min make 25, vi påbörjade vår fertilitetsutredning september 2012 (efter att varit barnlösa i 1,5 år, aldrig sett ett plus på stickan), det hittades inga fel och var vi än kom fick vi höra att vi var så unga och hade mycket tid på oss att skaffa barn. Men bara för att man är ung så är ju inte längtan svagare än hos äldre. 
    Då vi klassas som oförklarligt barnlösa och dessutom var unga skulle vi enligt vårt landstings regler försöka själva i ytterligare 6 månader innan vi kunde få någon hjälp alls!

Våra psyken klarade inte av att hela tiden mötas av motgångar i en så känslig situation så vi räknade våra sparpengar och köpte oss ett IVF-försök på en privatklinik, och till vår stora glädje valde vårt lilla embryo att stanna kvar.

Jag hoppas så att ni kan få hjälp, antingen av tabletterna eller av vården, ha styrkan att svara emot när de kommenterar på åldern, det önskar jag i efterhand att jag haft.

• Rockabilly

Jag fyller 23 i dec och min man fyller 24 i nov , vi har försökt i 2år och 2 månader men inte lyckas , och vi får ingen utredning vi är för unga säger dom.

Svar på tråden yngre kvinnor och män som är barnlösa?