• anansie

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Lullabay - Åh så kul att läsa om. Låter som en riktigt bra förlossning. Min första var väldigt lång & jobbig så jag hoppas på lite snabbare denna gången. 

• anansie
    FamMorrhår skrev 2013-09-20 13:32:32 följande:
    Å här kom en liten flicka igår morse! ?
    Jag trodde de var en pojk men tji fick jag! Snittet gick super bra och ett otroligt team i opsalen!! Bra upplevelse blev det! De enda som blev vart lågt blodtryck och puls så jag vart yr. Men de fixade dom snabbt!!
    51cm och ganska precis 3kg... så vacker!!
    Uppe å går är jag men kanske inte så kaxig haha... känns ju om man säger så..
    Åh GRATTIS till lilla flickan. 
    Trodde du bara att det skulle bli en pojk eller hade de sagt det på ultraljudet ?
    Hur som helst.. Skönt att det är över och HURRA för en positiv upplevelse. Njuuuut i massor nu. 
  • anansie
    LinnElin skrev 2013-09-20 13:49:15 följande:
    För min del är det bara 4 timmar kvar på jobbet på måndag och sedan blir jag sjukskriven på heltid. Jag ser faktiskt fram emot det nu! Det gör så fruktansvärt ont och domnar högt upp i magen där den lilla trycker.

Träffade en kollega/konsult idag som jag inte träffat på ett tag. Hennes kommentar: "Vad stor du har blivit! Är du säker på att det inte är TRE stycken där inne?". Men tack för den! Jag ogillar redan min gravidmage för den ser inte ut som en gravidmage brukar göra oxå spär hon på det ännu mer. Varför kan folk inte bara hålla käften? Och varför måste de hålla på och kladda på magen? Rynkar på näsan
    Men eller hur !??!?! Bara för att man är gravid tror folk att det är helt okej att vräka ur sej vad fan som helst. 
    Idioter !!
    Denna gången gillar jag min mage mycket mer än förra gången dock.. mest för att det mest är mage nu och inte en vandrande köttbulle all over som sist. Men när man får höra "ja du blir ju bara tjockare o tjockare för varje dag nu" så hugger jag direkt. Speciellt när det är folk som man inte känner så bra. Om min bästa vän kallar mej tjockis så bryr jag mej inte å värst men gör en bekant det så blir jag förbannad. 
    Har sagt ifrån både en o annan när de sagt olämpliga saker. 
  • anansie
    anns skrev 2013-09-20 14:34:31 följande:
    Lullabay: Tack för att du dela med dig av din förlossningsberättelse alltid kul att höra hur andra upplevt det hela. Kul med vattnet, att du först inte riktigt kopplade.

Hur har ni andra gjort, har ni lagt nått skydd i   sängen ifall vattnet går när ni sover. E orolig över att sängen ska bli förstörd, inte så lätt att få rent en madrass. Behöver man köpa skydd?

Idag är vagnen tvättad och sak impregneras, så kul att få börja med bebisfixet nu istället för renovering. Golv och lister vart superbra men så glad att det är färdigt nu =). Hur har ni tänkt att bädda vagnarna?  

Eftersom vattnet gick när jag sov förra gången har jag fått "drag" av mamma som hon tagit på jobbet. Det hade jag även förra gången och inget gick igenom till madrassen

Har du någon som jobbar inom vården som kan fixa drag till dej? Annars tycker jag du ska lägga plastad frotté i sängen. Det är alltid bra att ha i bebisens säng sen med
  • anansie

Ååååh jag måste bara gnälla lite. 
    Jag är så sjukt ÖM i magen.. alltså inuti. Har inte ont men är öm. Har haft massa sammandragningar idag, säkert för att jag vilat hela veckan när jag vart sjuk och idag har jag gjort både det ena och det andra.
    Bebisen bökar otroligt mycket, vilket jag givetvis är väldigt tacksam för men det gör mej ännu ömmare.
    Det känns som att den är alldeles för stor för utrymmet, som att skinnet inte räcker till och att jag har blåmärke på hela insidan av magen...
    Kan inte alls minnas att det var såhär med dottern nån gång.. 
    Kan knappt sitta eller stå upp utan att magen blir stenhård och det ömmar en massa.. speciellt på vänster sida.
    Bläääää.
    Nån som känner igen sej ? 

• anansie
    LinnElin skrev 2013-09-20 20:04:37 följande:
    Jag var till apoteket tidigare idag och köpte något att ha på mina svullna läppar oxå tänkte jag köpa nässpray, Otrivin som jag brukar köpa. När jag skulle betala sa kvinnan som stod i kassan att man som gravid INTE ska använda Otrivin. Tydligen nytt sen ca en månad tillbaka och de har inte hunnit få in det i bipacksedeln än. Hon visste inte varför men i övriga Europa har det varit så länge och det är inte förrän nu som läkemedelsverket har fört in det här hemma. Tänkte bara dela med mig av infon om det är fler än jag som har lite nästäppa pga graviditeten. 

Men VA? Det har jag ju levt på denna veckan :( Vad kan hända? Usch nu blev jag helt nojjig.
  • anansie

Såhär står det på Otrivins hemsida.. känns ju som att dom borde ha koll ??

"Kan jag anvnda Otrivin under graviditet & amning?"
    Ja, Otrivin nässpray går bra att använda när du är gravid och när du ammar (i max 10 dagar i sträck). Otrivin Menthol och Otrivin Comp rekommenderas ej att användas under graviditet och amning.  

• anansie
    LinnElin skrev 2013-09-20 20:14:11 följande:
    Hon visste inte varför, men jag använde Otrivin när jag väntade dottern och henne är det inga fel på.

Kopierade från Fass:
    Graviditet och amning

Som en försiktighetsåtgärd skall Otrivin inte användas av gravida kvinnor annat än efter förskrivning från läkare. Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Som en försiktighetsåtgärd skall Otrivin inte användas av ammande kvinnor annat än efter förskrivning från läkare. Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel

Men fy för att det står olika på FASS & Otrivins hemsida.. Otrivin rekommenderar dock inte Comp eller Menthol stod det ju och jag använder bara den vanliga. Men imon blir det direkt att köpa vanligt Nezeril. Behöver ju ta i natt annars kan jag inte andas ;(
  • anansie
    anns skrev 2013-09-21 07:56:57 följande:

hihi jag själv e sjuksköterska så kan plocka hem från jobbet när jag e där på besök. Ska nog göra det, vill verkligen inte förstöra sängen. Jag har plastfrotte till bebben men känner mig osäker på om den kommer täcka tillräckligt om det e mkt vatten som kommer. Än så länge har vi bara en plastfrotte men ska köpa en till till vagnen också tänkte jag, men det kanske inte kommer till användning. 

Planen för att bädda vagnen är självklart madrass i botten, sen tänkte jag ev lägga i  en fårskinns fäll i vinter ( e osäker om det blir bra), sen har vi täcke o kudde till vagnen. Bebis ska ha en tunnare overall nu i okt, nov med täcket och till vintern har vi en tjockare overall med täcket. Sen har liggdelen ett lock också så tror att det kommer bli tillräckligt varmt. Eventuellt så får vi köpa åkpåse om det blir en riktigt iskall vinter med minus 20.
    Nää jag är oxå lite tveksam om plastad frotté pallar när vattnet går. Så som sagt, har du möjlighet så hämta drag på jobbet. Funkade finfint på mej förra gången :)
    Nu hade jag visserligen en megabinda på mej eftersom det hade runnit lite vatten kvällen innan... så den samlade ju upp en del vatten såklart.
  • anansie
    anns skrev 2013-09-21 08:06:59 följande:

Låter som jag haft det sista dagarna. I förrgår var det vidrigt med sd och magen var stenhård. igår var det bättre tills dess att vi åkte i väg på middag hos några vänner, då började det direkt. Så idag ska jag se hur det känns och fortsätter det så kommer jag ringa Förlossnignen.
    Fy då. Här är det mycket bättre idag. Då har jag ändå dammsugit hela huset & städat toaletterna med. 
    Men kanske kommer tillbaka sen.. hoppas inte.
    Hoppas det håller sej borta för dej med. Annars får du uppdatera vad FL sa !! :) 
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?