Inlägg från: LinnElin |Visa alla inlägg
  • LinnElin

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Mami2013 skrev 2013-11-18 11:38:23 följande:
    LinnElin - Vad skönt att du fått komma hem! Hur går det med amningen nu då? hoppas att du mår bra!!

Själv har jag i princip lagt ned amningen. Blev så avskräckt efter mjölkstockningen, plus att jag knappt har något kvar nu

Jag verkar inte ha speciellt mycket mjölk i något av brösten. Det högra pumpar jag var fjärde timme på dagen och får ut mellan 30 och 40 ml. Inte så mkt att jubla för. Det vänstra innehåller inte så mycket mer. Bm på sjukan sa att jag kunde ge henne det jag pumpade ur och att hon spyr upp det om mjölken inte är bra. Och det gjorde hon igår kväll. Känns lite sådär att ge henne mjölken när jag äter både antibiotika och värktabletter...

Så jag velar verkligen fram och tillbaka. Det är så mysigt att amma men även jag har blivit ordentligt avskräckt! Ser fortfarande ut som en sprutnarkoman på händer och armar efter sjukhusvistelsen.
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin
    anansie skrev 2013-11-18 12:19:08 följande:
    Här har ni min lilla goding  Lite lagom skeptisk sådär 

Sån raring!
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Här är det oxå avundsjuka... Det yttrar sig mest i skrik och trots från storasysters håll vilket riktas mot mig. Lillasyster är hon väldigt snäll mot och vill gärna hålla och pussa så ofta det går. I natt när jag hade matat lillasyster ville storasyster titta på tv och äta välling och när hon inte fick det blev det liv i luckan. Blir så ledsen för storasysters skull men det är väl en del av syskonvärldens baksida.

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Eli77 - Det är nog svårare att prata och förklara för dem när de är så små. Linnéa blir ju 4 i januari och är väldigt "vuxen" eller hur man uttrycker det men ändå så avundsjuk. Hon vill ju hjälpa till med allt men det funkar inte riktigt alla gånger så jag försöker hitta på andra saker hon kan hjälpa mig med men hon är väldigt bestämd...

Linnéa 100107, Elvira 131106
  • LinnElin

Nu har BVC varit på hembesök. Jag valde samma BVC-sköterska till Elvira som jag har till Linnéa. 13 dagar gammal så väger hon 4340 gram. Det går undan!

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Idag är sambon tillbaka på jobbet. Elvira, som hittills har sovit i princip dygnet runt, har varit vaken hela förmiddagen. Tror hon saknar pappa lite. Idag ska jag till amningsmottagningen för uppföljning av mjölkstockningen. Jag har bestämt mig för att fasa ut högra bröstet nu. Tär rätt mycket på mig psykiskt att sitta med pumpen var fjärde timme och endast få ut 10-20 ml.

Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

Uppföljningen gick bra. Bm på amningsmottagningen tyckte oxå att jag kunde fasa ut högra bröstet. Trodde inte att hon skulle säga varken bu eller bä ang det men hon tyckte det var onödigt att pumpa ut den lilla mängden.

Mami2013 - Vi har en stackars katt här hemma. Hon är extremt folkskygg så barnen håller hon sig borta ifrån.

• LinnElin

Första dagen ensam med båda barnen avklarad... Det blir till att köpa lite pyssel som vi kan hålla på med när det är trist väder ute. Har en känsla av att det kommer att bli en hel del bakning oxå. Hur sysselsätter ni era större barn? Storasyster har ärvt min rastlöshet...

• LinnElin

Jag har inte fått någon mens än och jag hoppas att den dröjer!! Förra gången tog det nog 5 månader. Min mensvärk är hemsk så jag är glad så länge jag slipper skiten!

• LinnElin

1,5 kg kvar till inskrivningsvikten nu. Nu när jag känner mig piggare och inte har så ont tänkte jag börja ta långpromenader för att hjälpa viktnedgången lite grann på traven. Får däremot inte börja gymma förrän i början av februari för läkaren och sjukgymnasten. Igår var vi på familjegympa med stora tjejen och jag satt och kastade längtansfulla blickar mot styrkerummen...

• LinnElin

Anns - Oj, mjölkprotein är ju inte det enklaste att utesluta! Hur har det gått hittills?

• LinnElin

TessTessan - Vi har inte försökt. Det har iofs inte ens gått tre veckor för min del men jag skulle gärna vilja. Vågar däremot inte förrän jag har varit på efterkontroll. Jag ska på två efterkontroller och de är inte förrän i januari så det blir till att ha händerna på täcker fram till dess...

Går man på någon typ av efterkontroll när man har blivit snittad?

• LinnElin

Woho! Fick meddelade av svågern som jobbar på posten, den nya vagnen vi har beställt har dykt upp hos honom. Får den hemkörd av honom lite senare idag. Härligt! Måste köpa ett lås till den oxå så att man kan låsa fast den vid BVC- och sjukhusbesök. I den här stan får man inte ha något ifred...

• LinnElin

Anns - Kompisens dotter är mjölkproteinallergiker (plus en massa andra allergier), kan kolla med henne om hon har lite tips på mat.

Det blev en Bugaboo Buffalo. Det första jag gjorde igår när svågern kom med den var att plasta den med mattsvart dekorplast. :) Blev riktigt nöjd med resultatet. Skriver från mobilen men bild finns om man följer länken. Självklart svart och cerise. :) sandraeh.blogspot.se/2013/11/vralaket.html

• LinnElin
    sha skrev 2013-11-28 06:47:38 följande:
    Jag tycker det pratades för lite på mvc om att det är ganska vanligt att amningen krånglar:/

Jag håller med dig där! Dessutom verkar det vara någon häxjakt på de som ger flaskan. Nu har jag slutat pumpa på högra bröstet och pumpar bara från vänstra men det kommer inte så jättemycket mjölk därifrån heller. Bm och alla andra säger att det bara är barnet som kan driva ut all mjölk, och så är det säkert men jag har så ont i min bröstvårta att jag gråter när hon tar bröstet (trots amningsnapp) så då väljer jag att pumpa.

Jag har läst på flera ställen att ALLA kvinnor kan amma och att ALLA har tillräckligt med mjölk men jag vill påstå att det är bullshit! Jag hade inte tillräckligt när jag ammade stora tjejen heller. Min mamma kunde inte amma varken mig eller mina småsyskon och syrran som fick barn i April kunde heller inte amma...
  • LinnElin
    sha skrev 2013-12-03 10:28:53 följande:
    Ja det är verkligen häxjakt på oss som inte kan amma. Men jag har turen att både de på bvc och alla i min omgivning har tagit det med ro och sagt att det är helt upp till mig. Vi höll ju dessutom på och kämpade i över tre veckor så jag känner mig väldigt trygg i att jag gjorde allt jag kunde.

Håller du fortfarande på och pumpar vänstra bröstet? När jag skulle sluta pumpa (pumpade på heltid under tiden vi försökte få igång aminngen) sa de på amningsmottagningen att det kunde ta ett par veckor att dra ner på pumpandet men det tog bara knappt en vecka så min mjölkproduktion berodde erkligen på hur ofta jag stimulerade (pumpade).
    Jag pumpar vänstra bröstet fortfarande, eller rättare sagt, tömmer lite för att det inte ska spänna. Sist jag tömde få kom det inte alls mycket. Det har sinat väldigt fort, vilket är rätt skönt när man väl har bestämt sig. Jag är lite ledsen över att amningen gick sämre den här gången, tyckte att jag var bättre förberedd till skillnad från förra gången då jag hade noll koll men det spelar tydligen ingen roll. Kroppen ville annat.
  • LinnElin
    sha skrev 2013-12-04 08:55:13 följande:
    Ja visst är det skönt att det sinat fort! Då ska du nog inte behöva pumpa länge till! Känner igen känslan av att vara ledsen över att det inte funkat. Men vi får tänka på att vi verkligen gjort allt vi kunnat och kämpat på länge:)Och ersättning är ju faktiskt ett lika bra alternativ som bröstmjölk!

Ja vad kroppen bstämmer sig för verkar man inte kunna styra över, typiskt när man tror att man är väl förberedd och så går det ändå inte!!

Med första dottern ammade jag i fyra månader på vänstra bröstet men pumpade från högra hela tiden. Då hade jag iofs bara henne men nu i efterhand så fattar jag inte att jag orkade pumpa så länge! Nu har jag dessutom elektrisk pump så det går ju fortare. Den ska lämnas tillbaka på lördag och jag räknar med att ha fasat ut det helt till dess.
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?