• Snultan

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

TessTessan skrev 2013-10-03 18:20:50 följande:
    Snultan stort grattis till sonen

Skönt att allt verkar gått bra å att ni mår bra!

Ska bli kul att få läsa lite mer sen om hur du upplevde hela kejsarsnittet eftersom jag oxå ska göra det!

Ja jag ska skriva lite mer detaljerat sen du har verkligen inget att oroa dig för. De va en väldigt positiv upplevelse och jag vill faktiskt sprida vidare de
    Gravid med första barnet som kommer med planerat kejsarsnitt 2 oktober!
  • Snultan

Tack alla

Mysstund på bb nu. Ligger i sängen alla tre, grabbarna sover och jag uppdaterad här

Lillkillen hade lite svårt att komma till ro precis innan. Även om detta bara är andra dygnet så känns det som att man haft alla känslor man kan ha. De är verkligen en känslo berg o dalbana att få barn!

När vi kommit hem ska jag se till att få komma undan en stund och skriva lite mer om våran fantastiska upplevelse och bjuda på en bild

• Snultan
    TessTessan skrev 2013-10-04 07:46:30 följande:
    Snultan låter bra det

Ska bli spännande att få läsa sen.

Har din kille fått sovit över alla nätter på BB? Åh har du mycket ont nu efter snittet?

Ja vi fick eget rum och sambon har varit här hela tiden. Mycket dels för att det är första barnet och för att det är snitt.

Nej jag har inte alls haft ont faktiskt de har stramat lite o känts när man går o böjer sig o så.. däremot vill jag berätta om en biverkning man kan få efter snittet. De är pga att de vart en stor bukoperation o då får man ont i axeln eller sidan av kroppen. Jag fick sån sjuuuuuk smärta i axeln varje gång jag drog ett andetag igår kväll. Känns som en inflammation helt enkelt. O de går inte att göra så mycket åt men man kan få smärtlindring och det fick jag en stark tablett som hjälpte jätte bra. Va ingen som sa de innan nämligen så kom lite pang på. Så nu vet du att de kan hända iaf
  • Snultan

Denna amning alltså!! Inne på fjärde dygnet nu.. han börjar amma bättre o bättre men de gör såååå ont. Typ dör av smärta samtidigt som jag är glad att han får i sig.. har inga sår men är öm som tusan. De har inte börjat rinna till än så vi får se här i dagarna smörjer o smörjer i förebyggande syfte..

Har suttit nu i två timmar o ammat i perioder om 3-4 ggr... nu verkar han nöjd så ska se om vi kan sova lite mer nu

Matheus 131002 ?
  • Snultan
    Mami2013 skrev 2013-10-05 06:46:38 följande:
    Snultan, uscha jag känner igen smärtan med amningen. Jag fick jätteont för dottern fick inte nåt bra tag... Men det brukar bli bättre! Vad smörjer du med? Hörde att purelan ska va bra. Och även att smörja med bröstmjölken :)

Ja de är purelan jag använder o bröstmjölk inte fått några sår *peppar peppar* o använder napp på vänster bröst så de är värst på vänster sida just när han suger.. aj aj!!

Nu börjar brösten bli varma o svullna så får se om de börjar rinna till snart!
    Matheus 131002
  • Snultan

De är ju vanligt med bröstsmärtor och bröstklappningar även om man är frisk men otroligt obehagligt! Min mamma har haft så flera gånger och akut till sjukhus.. de är så läskigt!!!

Håller alla tummar på att de bara va nåt tillfälligt!

Matheus 131002
  • Snultan
    SNULTANS KEJSARSNITT 2/10 :)

Tänkte jag skulle sammanfatta mitt kejsarsnitt lite och berätta hur det gick till/kändes.. Först var vi på plats på sjukhuset 6.30 och fick komma in i ett rum.. Där så fick jag ta lite smärtstillande medicin och byta om till en sjukhusrock och så skulle barnmorskan sätta en urinkateter. Detta var jag rätt orolig för, då jag jobbat med personer som har urinkateter (aldrig satt in själv dock) men känt att det måste va en väldigt obehaglig känsla.. så först hade jag tänkt att dom skulle ge mig den efter ryggbedövningen men BM tyckte det va bättre att sätta den först och jag kan säga såhär: Hon hade rätt! Det var inte farligt.. känslan va lite samma som det känns när man kissar när man har urinvägsinfektion fast inte på långa vägar lika stark. Det sved en kort, kort stund och sen va de bra :) Man fick en gel insprutad först som skulle bedöva lite.. vart lite kladdigt.. 

Sen fick jag två nålar (en i armen och en i handen).. sen så va de mest väntan och till slut fick vi komma in på op rummet som låg vägg i vägg.. väl där fick vi vänta på kirurgen som va lite försenad.. jag fick på mig mössa och typ "filtar" på benen och över kroppen.. sambon fick rock och mössa.. sen va de på med blodtrycks grejen och sån mätgrej på fingret o ekg tre stycken.. sen fick vi vänta en stund till.. typ klockan 9 kom kirurgen och narkosläkaren kunde sätta rygg bedövningen. detta kändes knappt. Han hade sagt innan att det gör ondare att sätta nål i armen och även här var det rätt! det stack till lite lite bara sen var de klart.. sen la jag mig ner o benen började bli väldigt varma..

sen så tog narkosläkaren med en kall bomullstuss på armen, fråga hur det kändes och sen under bröstet på två olika ställen.. nederst så kändes den varm (därifrån satt bedövningen alltså).. sen så började kirurgen peta på magen och fråga om jag kände och jag svarade"ja, jag känner att du petar på mig" och han svara "okej, bra, för jag nyper dig med en tång nämligen" haha.. så jag kände ju att han gjorde nåt men det gjorde ju inte alls ont..

sen så började operationen.. de hade ju satt upp ett skynke framför ansiktet.. min sambo satt bredvid mitt huvud.. han fick filma under hela tiden (dock ej operations personalen men mig o bebisen o så..)..

jag kände hur de drogs o rycktes o så i magen men kände ju ingen smärta. Var lite märklig känsla men ändå lite häftigt.. bebisen kom ut 9.14.. vilket va kanske 5 min efter att operationen börjat.. de tog honom till en bytta, torka av han, sambon fick klippa navelsträngen och sen la de honom på mitt bröst.. sen så sydde dom ihop magen (e ju flera lager.. livmoder, muskler, magen..) och det tog kanske 30 minuter.. bebben fick ligga på mitt bröst medans.. sen så fick han komma till sambon o de gick tillbaka i rummet vi hade kommit till på morgonen.. personalen hjälpte mig från op bordet till en säng (kunde ju inte lyfta ben o så) kändes väldigt konstigt haha.. man VILL ju hjälpa till o lyfta benen men det gick ju inte.. fick på mig en sexig blöja med ;)

sen in på rummet och där fick jag ligga och "vakna till".. bedövningen släppte allt eftersom o jag kunde vicka på fötterna lyfta på benen osv.. sen efter typ två timmar fick vi den välkomstfikat och runt 13-tiden fick vi komma ner till BB..

ryggbedövningen (plus att man får morfin i den) hjälper som smärtlindring under första dygnet.. hade inte alls ont.. de spände bara lite i såret.. sen fick jag smärtlindrade tabletter tre ggr per dygn.. o de räckte.. på natten va de lite jobbigt.. svårt att röra sig o så..

dagen efter va jag uppe och gick lite.. kunde röra mig mer.. sen så har de gått väldigt bra och jag har varit väldigt rörlig.. bebis har varit ganska trött på dagarna o inte ätit jättemycket men det börjar komma igång..

fredag fick vi komma hem.. bebis hade gått ner lite så vi ska fortsätta o kämpa med amningen men som sagt det går bättre o bättre så det blir nog bra med :) sen fick vi även en remiss till ortopeden för ena höften va lite för rörlig.. så kan bli så att han får en skena som ska hjälpa det växa ihop som det ska..

Aah hoppas ni orkade läsa vart ju ganska långt :P  
    Matheus 131002!
  • Snultan

Vad kul att du tycker det

Ville ge en positiv bild av snitt. Tycker mest man får höra bara negativa saker. Och detta med urin katetern o ryggbedövningen var inte alls farligt som jag trodde

Matheus 131002!
  • Snultan
    eija76 skrev 2013-10-05 12:01:58 följande:
    Ja väldigt bra att ge din bild. Faktiskt så är jag själv jätterädd för kejsarsnitt men nu efter att ha läst din berättelse så känner jag min mindre rädd. 

När tas stygnen bort?

Vad bra jag hade en väldigt bra narkosläkare som verkligen tog sig tid att förklara alla steg o va väldigt lugnande

. O pratade med en under op o så. Så de gjorde mkt. Bra personal i övrigt oxå.

Stygnen lossnar av sig själv eller löses upp liksom. Över snittet sitter ett förband i plast som ska sitta en vecka. O man duschar som vanligt oxå..
    Matheus 131002!
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?