SNULTANS KEJSARSNITT 2/10 :)
Tänkte jag skulle sammanfatta mitt kejsarsnitt lite och berätta hur det gick till/kändes.. Först var vi på plats på sjukhuset 6.30 och fick komma in i ett rum.. Där så fick jag ta lite smärtstillande medicin och byta om till en sjukhusrock och så skulle barnmorskan sätta en urinkateter. Detta var jag rätt orolig för, då jag jobbat med personer som har urinkateter (aldrig satt in själv dock) men känt att det måste va en väldigt obehaglig känsla.. så först hade jag tänkt att dom skulle ge mig den efter ryggbedövningen men BM tyckte det va bättre att sätta den först och jag kan säga såhär: Hon hade rätt! Det var inte farligt.. känslan va lite samma som det känns när man kissar när man har urinvägsinfektion fast inte på långa vägar lika stark. Det sved en kort, kort stund och sen va de bra :) Man fick en gel insprutad först som skulle bedöva lite.. vart lite kladdigt..
Sen fick jag två nålar (en i armen och en i handen).. sen så va de mest väntan och till slut fick vi komma in på op rummet som låg vägg i vägg.. väl där fick vi vänta på kirurgen som va lite försenad.. jag fick på mig mössa och typ "filtar" på benen och över kroppen.. sambon fick rock och mössa.. sen va de på med blodtrycks grejen och sån mätgrej på fingret o ekg tre stycken.. sen fick vi vänta en stund till.. typ klockan 9 kom kirurgen och narkosläkaren kunde sätta rygg bedövningen. detta kändes knappt. Han hade sagt innan att det gör ondare att sätta nål i armen och även här var det rätt! det stack till lite lite bara sen var de klart.. sen la jag mig ner o benen började bli väldigt varma..
sen så tog narkosläkaren med en kall bomullstuss på armen, fråga hur det kändes och sen under bröstet på två olika ställen.. nederst så kändes den varm (därifrån satt bedövningen alltså).. sen så började kirurgen peta på magen och fråga om jag kände och jag svarade"ja, jag känner att du petar på mig" och han svara "okej, bra, för jag nyper dig med en tång nämligen" haha.. så jag kände ju att han gjorde nåt men det gjorde ju inte alls ont..
sen så började operationen.. de hade ju satt upp ett skynke framför ansiktet.. min sambo satt bredvid mitt huvud.. han fick filma under hela tiden (dock ej operations personalen men mig o bebisen o så..)..
jag kände hur de drogs o rycktes o så i magen men kände ju ingen smärta. Var lite märklig känsla men ändå lite häftigt.. bebisen kom ut 9.14.. vilket va kanske 5 min efter att operationen börjat.. de tog honom till en bytta, torka av han, sambon fick klippa navelsträngen och sen la de honom på mitt bröst.. sen så sydde dom ihop magen (e ju flera lager.. livmoder, muskler, magen..) och det tog kanske 30 minuter.. bebben fick ligga på mitt bröst medans.. sen så fick han komma till sambon o de gick tillbaka i rummet vi hade kommit till på morgonen.. personalen hjälpte mig från op bordet till en säng (kunde ju inte lyfta ben o så) kändes väldigt konstigt haha.. man VILL ju hjälpa till o lyfta benen men det gick ju inte.. fick på mig en sexig blöja med ;)
sen in på rummet och där fick jag ligga och "vakna till".. bedövningen släppte allt eftersom o jag kunde vicka på fötterna lyfta på benen osv.. sen efter typ två timmar fick vi den välkomstfikat och runt 13-tiden fick vi komma ner till BB..
ryggbedövningen (plus att man får morfin i den) hjälper som smärtlindring under första dygnet.. hade inte alls ont.. de spände bara lite i såret.. sen fick jag smärtlindrade tabletter tre ggr per dygn.. o de räckte.. på natten va de lite jobbigt.. svårt att röra sig o så..
dagen efter va jag uppe och gick lite.. kunde röra mig mer.. sen så har de gått väldigt bra och jag har varit väldigt rörlig.. bebis har varit ganska trött på dagarna o inte ätit jättemycket men det börjar komma igång..
fredag fick vi komma hem.. bebis hade gått ner lite så vi ska fortsätta o kämpa med amningen men som sagt det går bättre o bättre så det blir nog bra med :) sen fick vi även en remiss till ortopeden för ena höften va lite för rörlig.. så kan bli så att han får en skena som ska hjälpa det växa ihop som det ska..
Aah hoppas ni orkade läsa vart ju ganska långt :P