Inlägg från: LinnElin |Visa alla inlägg
  • LinnElin

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Hejhej! Gör er gärna sällskap! Jag har bf 30:e oktober. Mitt andra barn. Även jag har foglossning, tidigare har det inte varit sååå illa men nu måste jag ha kryckor för att ta mig fram. Ska till läkaren på måndag, 50% sjukskrivning hoppas jag på. Ska även börja få akupunktur och hoppas på att det lindrar lite. Någon mer än jag som har familj och kollegor som är helt oförstående?

Linnéa 100107, BF 131025
  • LinnElin

Jag jobbar med ergonomiska bedömningar i verkstadsindustri så det innebär ofta stillastående i 2-3 timmar utan möjlighet att sitta. Har en del administrativt att göra så jag hade tänkt att göra det tills min ersättare kommer 2:a september, sedan ska han läras upp och därefter kan jag kanske ta det lite lugnt. Ni är inte ensamma om att ha party i magen på nätterna. Höll på att bli tokig natten till idag! Men hellre det än att inte känna något. Var in till förlossningen för en vecka sen då det var alldeles för lugnt ett par dagar. Om vi ska tro kvinnan som utförde RUL så är det en liten flicka vi väntar, till dotterns stora förtjusning! Hon vill prompt ha en syster. Hur har det gått med namn för er del? Skriver från plattan och då funkar det inte att byta rad om ni undrar varför allt är skrivet i ett stycke....

Linnéa 100107, BF 131025
  • LinnElin

Lullabay - Det är nog lite sent att söka graviditetspeng för min del. På pappret har jag ett kontorsjobb men verkligheten ser annorlunda ut. Är livrädd för att försäkringskassan inte ska godkänna min sjukskrivning pga det. Min sjukgymnast har beskrivit rätt utförligt i min bedömning vad jag arbetar med men är ändå orolig, dock har min chef och vår företagshälsovård lovat att hjälpa mig med att intyga hur mina arbetsdagar ser ut. Min plan var att jobba fram till mitten av oktober men mitt bäcken vill annat, jag blir rastlös så fort jag måste sitta stilla mer än 30 min så jag vet inte riktigt hur jag ska fördriva tiden sen. 

Sania - Knappt ett års skillnad låter tufft men de kommer garanterat ha mycket glädje av varann! Det kommer skilja 3 år och 9 månader på ett ungefär mellan mina. Min plan var egentligen bara att ha ett barn men det hände en grej... Flört

Eftersom att vi ställt in oss på att det kommer bli en tjej så har vi bara diskuterat tjejnamn och är överens om tilltalsnamn och efternamn men vi har inte kommit fram till något mellannamn...

anna 2011 - Välkommen! Skönt med en smärtfri graviditet! Min förra graviditet gick jag inte upp något alls men denna har jag gått upp 4 kg hittills. Blir svårare att inte försöka gå upp så mycket mer nu när jag knappt kan gå. Jag är "fluffig" sen innan så både BM och jag tycker inte att jag behöver gå upp så mycket mer...

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin
    Lullabay skrev 2013-08-17 23:27:07 följande:

LinnElin, tråkigt att du måste gå med kryckor, måste vara fruktansvärt...speciellt om ingen förstår dig. Själv har jag tur med folk runtomkring som alla väldigt stöttande.
    Det är än så länge bara två personer som tror sig veta hur det är att ha foglossningar trots att den ena aldrig har haft det men varit gravid två gånger och den andra är en man... En äldre i familjen tycker att jag ska köra på som tidigare och inte ta det lugnt eftersom att "det inte blir bättre av att vila" och kollegan menar att hans dotter oxå hade foglossningar men hon kunde minsann jobba som vanligt hela tiden. Jag blir mest frustrerad när de inte tror att jag har ont. Igår tog det fem minuter för mig att sätta mig i bilen för att det låste sig i höfterna och smärtan var olidlig.

De andra är väldigt förstående. Min sambo servar mig dygnet runt och är verkligen en klippa. Min chef ordnade en parkering åt mig utanför entrén på jobbet. Av 900 pers så är det 14-15 st som har parkering där.  Dottern hjälper till så gott hon kan och förstår verkligen att mamma har ont. Men just de som "misstror" en eller tror sig veta vad som hjälper gör mig så ledsen.
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Är det någon av er som vill ha kejsarsnitt? Jag funderade på det tidigare men har nog kommit fram till att jag vill ha vaginal förlossning. Egentligen är det inte förlossningen i sig som har gjort att jag har funderat i de banorna utan mer det som kom efteråt. Jag kunde inte gå eller sitta ordentligt på 8 veckor, var tvungen att stå i duschen varje gång jag skulle kissa i 6 veckors tid, vågade inte göra nr 2 för det gjorde så fruktansvärt ont vilket resulterade i att jag blev förstoppad. Det tog ETT ÅR innan jag kunde ha sex igen utan att det gjorde ont. Oxå blev jag bitter på att ingen förberedde mig på hur det skulle bli efter förlossningen (även om det är olika för alla). Nu i efterhand så vet jag att jag ska kräva att de syr ALLT! Även bristningar, vilket var det som gjorde mest ont.

Jag använde mig utan lustgas och EDA förra förlossningen och det fungerade bra. Även jag är extremt nålrädd men eftersom att jag inte såg nålen de stack mig med i ryggen så gjorde det inte så mycket. Jag blev inte erbjuden akupunktur förra gången men vill nog iaf testa det den här gången. Har bra erfarenhet av det sen tidigare.

gladadagar - Jag har oxå alltid haft mensvärk från helvetet och vid första mensen efter förra graviditeten märkte jag att mina mensvärk är lika stark som förlossningsvärkar. Utan att överdriva.

Vi har haft brorsans äldsta dotter här sen igår eftermiddag och jag kan meddela att jag känner mig rätt slut... Min egna på 3½ år och brorsans på 2 år och 9 månader vet verkligen hur man röjer! Nu sitter de i soffan och tittar på barnprogram efter att ha varit ute i lekparken i 1½ timme.

Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin
    Erli skrev 2013-08-18 11:49:42 följande:
    Ja jag funderade på snitt i början, just för att jag är rädd för besvär efter förlossningen. Rädd för att bli inkontinent, spricka en massa, hemorojder, inte kunna ha sex mm. Men innerst inne vill jag ju föda vaginalt så det är vad vi satsar på. Är inte så rädd för smärtan, mer vad som kan uppstå efteråt. Jättetrist att du fick så mycket besvär :( hoppas verkligen det går bättre denna gången!

Jo, själva förlossningen var jag rätt förberedd på och att föda barn känns ju men som jag skrev så var tiden efteråt allt annat än bra! Men tänker att det kommer gå bättre den här gången då jag redan fött en gång och vet vad som kan vänta om jag har otur.
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin
    Lullabay skrev 2013-08-18 18:11:24 följande:
    Nu tittar jag in igen! Trevligt med nya, välkomna! Vad roligt att vi blir några stycken!! :D

LinnElin, att du funderar på kejsarsnitt förstår jag när du är rädd för förlossningen. Men ha i åtanke att bli snittad är värre när det kommer till tillfrisknandet. Visst, under en förlossning så kanske du spricker och får svårt att ha sex, men oavsett vad så brukar man blöda i nästan 2 månader efter och man ska inte ha sex sålänge man blöder. Blöder gör man oavsett om man har blivit snittad eller fött vaginalt. Jag blev ju sagt vad snittat förra gången, och det är verkligen inget jag rekommenderar att göra frivilligt. Man lider.....läääääänge. Du kan inte stå upprätt på flera dagar och måste ta dig fram med rullstol. Blir bättre efter 3-4 dagar kanske men du är fortfarande helt handikappad i flera veckor, man kan inte lyfta saker, att gå och bära på bebisen kan du glömma.
    Det är självklart jobbigt när man råkar ut för något som du gjorde förra förlossningen, att du led av det sålänge, men det hör inte till vanligheten faktiskt, sannolikheten att det händer ingen borde vara minimal. Om du väljer ett kejsarsnitt däremot, så kommer du garanterat lida en längre tid...eftersom man inte får någon bedövning heller, jag garvade åt sköterskan när hon kom in med en alvedon och jag var snittad över hela magen kan jag säga....pyttsan liksom. Kan lika gärna dricka ett glas vatten....
    Jo, de nackdelar du beskriver har ju fått mig att tänka om. Har läst en hel del om kejsarsnitt och jag kommer ihåg hur kvinnan som jag delade rum med efter förra förlossningen lät de två nätter vi sov i samma rum. Hon hade fått kejsarsnitt. Men efter detta barn blir det inga fler så jag slipper oroa mig. Flört

Det här med förvärkar är ju mindre kul. Lullabay, hur länge brukar dina hålla i sig? Jag har haft till och från hela eftermiddagen. Med dottern hade jag inga alls så första gången (för någon vecka sen) trodde jag bara att jag var risig i kistan, typ magknip...

När jag läser om både Lullabays och Mami2013s förlossningar så kan jag tycka att förlossningen för min del var piece of cake! Krystade iofs rätt "länge" (50 min) innan dottern kom ut, hade ingen ork. Och dotterns pappa var inte något som helst stöd när han satt och klagade på att han var trött och hade ont i ryggen. Men just själva förlossningen gick ju bra. Kom in vid halv sex på morgonen och 18.21 var hon ute. Värkar i totalt 15 timmar och innan det hade jag inga som helst sammandragningar eller förvärkar.
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin
    Lullabay skrev 2013-08-18 19:32:22 följande:
    LinnElin, man ska aldrig jämföra sina förlossningar på det sättet :P Även fast du "bara" hade värkar i 15 timmar så kan det ha varit grymt jobbigt!!!
    Mina förvärkar (om det nu är förvärkar, de värkarna jag hade förra veckan var ju "på riktigt" så att säga, annars hade dom inte stoppat dom med bricany) varar lite olika i tid, oftast kan jag känna hur dom "byggs upp" nästan...så de första 5 sekunderna är inte så farliga, känner bara att den är på väg...sen måste jag stanna upp och riktigt andas mig genom den i kanske 15 sekunder, ibland längre...sedan lugnar den ner sig. Även fast magen fortsätter att vara hård en bra stund till så gör det inte ont under hela sammandragningen så att säga. Är detta något du känner igen? Hur är dina förvärkar/värkar?
    Vad jag tror är förvärkar håller i sig kanske 20-30 sekunder, inte så jättestarka men känns på rätt ställe i magen. Men min fundering är mer om man kan ha det till och från en hel eftermiddag? Jag ska iofs till läkaren imorrn och tänkte ställa en massa frågor då men brukar det hålla i sig i flera timmar? Har ju ingen som helst erfarenhet av förvärkar och sammandragningar.
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin
    Lullabay skrev 2013-08-18 19:48:46 följande:
    Det jag brukar göra är att klocka dom. Idag har värkarna inte varit regelbundna, utan ibland är det 3 minuter mellan dom och ibland 30 minuter. Förra veckan var det exakt 10 minuter mellan varje värk, höll på så i ett dygn! :P
    Känns på rätt ställe i magen, hur menar du då? Nedre delen av magen?  Mina värkar som jag haft idag känns liksom inuti...inne i vaginan menar jag då, pissont gör det och samtidigt spänner sig magen och blir hård som ett bowlingklot. Jag kan även känna värken ner i benen och i ländryggen. Riktigt plågsamt men än sålänge varar dom ganska kort tid sagt vad, så det går att överleva:P Men man måste ju endå stanna upp och ta ett par djupa andetag.
    Det känns på samma ställe som när jag hade riktiga värkar, fast långt ifrån lika ont! Svårt att förklara men jag försöker koppla bort allt annat och väntar på att det ska gå över. Jag är sån som spänner hela kroppen när jag får ont, typ paralyserad. Har inte känt att magen har blivit speciellt hård men jag har ju ett skyddande lager om man säger så... Drömmer
    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

Lullabay och Mami2013, vilka småttingar! Jag skulle vara livrädd för att skada så små! Kompisens dotter vägde runt 2900 gram när hon föddes (i v 36) och jag vågade inte peta på henne de första veckorna. Jag gick över 8 dagar med min dotter och hon vägde 4460 gram.

Linnéa 100107, BF 131030
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?