Inlägg från: Lillapyretsmamma |Visa alla inlägg
  • Lillapyretsmamma

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Hej! Hoppar in i tråden om det är ok. :) Väntar nu mitt andra barn med BF 27 okt.

• Lillapyretsmamma

Tack! Själva förlossningen med lilla Pyret gick i stort sett bra. Vattnet gick tre veckor före BF och dagen efter satte de igång med värkstimulerande. Det som kändes positivt och som jag förhoppningsvis kan ta med mig till nästa är att jag klarade smärtan bättre än jag trodde innan. Däremot uppskattade jag inte att läkarpraktikanten som var med bara försvann efter och ingen visste ens vad han hette (!) samt att jag sprack en del, vilket jag inte förstod förrän långt senare när jag fick tillbaka från försäkringen. Ont gjorde det ju efter, men jag trodde att jag bara var fånig som knappt kunde gå. Jag mådde illa vid förra graviditeten och fick dropp en gång, Men det visade sig inte vara ngt mot denna gång. Har varit inlagd med dropp tre ggr och varit sjukskriven på 50% i flera månader pga hyperemesis. Nu är illamåendet bättre, men usch vad denna graviditet påverkar mig, först fysiskt och nu psykiskt. Inte alls som förra gången så jag var inte beredd. Även om ja självklart vet att graviditeterna kan se olika ut. Har fått remiss till aurorasamtal då jag har en del frågor och funderingar kring förlossningen samt den kommande BB-tiden. Har tyvärr inte alls bra minnen från de dagar vi var på BB. Ja nu har jag gnällt ur mig lite ;) Önskar er alla en bra morgondag! :)

• Lillapyretsmamma

LinnElin: illamåendet kom i v.6. Har också fått Lergigan comp samt Lergigan och ondansetron. Illamåendet är betydligt bättre nu, men påverkas av om jag blir trött o.s.v. BB-tiden, ja det var kanske utifrån sett inte så farligt, men min personliga upplevelse var inte bra. Först sa de att låt Pyret sova, väck inte, tänk inte på maten o.s.v.. efter ett tag kommer de in och ifrågasätter hur det kommer sig att Pyret inte har ätit och det beslutas att det skall stödmatas. Jag fick vara kvar några dagar extra med Pyret som blev gul och behövde sola. Solningen var i ett rum i närheten och personalen sa att de skulle hjälpa till att se efter Pyret, andra gånger sa de att de skulle säga till mig. Men ibland när jag kom dit var det fullt med urin eller avföring som de inte sagt till mig. Sängen stod i ett hörn vid en dörröppning in till där de gjorde undersökningar så det fanns ingen naturlig plats att vara nära. Ett annat barn solade också men längre in i rummet där pappan kunde sitta på en stol bredvid. Ett annat exempel var att alla utom en i personalen sa att de matade med "kopp" på avdelningen för att inte störa sugtekniken, medan nattsköterskan kom och matade med nappflaska under flera nätter. Som sagt, exempel på förhållandevis små saker, men för mig som var nyförlöst förstagångsförälder skapade det en osäkerhet och jag hade där och då inte förmågan att ställa krav och ifrågasätta. Satsar på att ha den förmågan denna gång! :) Ursäkta att det inte blir styckesindelat, skriver på paddan...

• Lillapyretsmamma

LinnElin, Trodde också att det var kopp man använde, men efter att jag gråtit hos ngn sköterska efter några dagar sa de att Pyret hade bra teknik så det skulle gå bra ändå, men lite tokigt när de kommer med olika direktiv och info. Har flyttat efter att Pyret kom, så nu blir det ett annat sjukhus. Har även fått remiss för att gå på aurorasamtal, har en del frågor och funderingar som känns bra om jag kan få svar på samt se hur det det ser ut på förlossning och förhoppningsvis BB.

• Lillapyretsmamma

Mami2013, Ja säg det... Jag hade inte närvaron att fråga där och då, det var liksom aldrig tal om att solsängen skulle få vara hos mig... Kanske för att vi var fler på rummet? Blir det behov av solning denna gång hoppas jag verkligen att solsängen får vara vid mig!

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?