TFTC skrev 2013-08-20 17:25:33 följande:
Tack Tove1975! Du verkar ha koll på detta. Får man fråga hur er resa sett/ser ut? Har du fler kloka råd på vägen?
Våran resa.. ja.. ärligt talat har det gått väldigt lätt.
Vi har en donator som också kommer att vara pappa. Inte på pappret för han kommer att avsäga sig faderskapet men i verkligheten. Faktum är att det är min frus kusin, så min fru blir ju dessutom släkt med LillSkrynkel.
Eftersom vi kände pappan så var det inte så svårt att få till våra "möten", och det blev totalt 4 sådana. På 4:e försöket lyckades vi och det har gått bra hela vägen. Skrynkel verkar må bra och kommer ut senast den 3:e september.
Rent praktiskt:
Totalkoll på ägglossningen - det är nyckeln.
Sen satte vi "pappan" i ena rummet, jag låg i ett annat, och min fru fick springa och hämta när han va klar och hade dragit upp sperman i sprutan. Sen in till mig, och jag tryckte in den.
Detta innebar att luftkontakten med sperman va nästan obefintlig.
Det gick snabbt, tid är viktigt, spermierna dör utanför kroppen, och ska INTE kylas ner. Dom kräver kroppsvärme.
Uppenbarligen va jag och "pappan" kompatibla, det vet man ju inte innan.
Jag är dessutom 38år, så självklart är man tacksam att det gick bra. Fertiliteten minskar drastiskt mellan 38-40.
Har man svårigheter att bli gravid eller vill maxa chanserna finns det lite olika produkter kan testa innan man kör hela vägen med läkarvård och tester. T.e.x. Zestica som är ett fertilitetsfrämjande glidmedel, eller Strongstart som är ett kosttillskott för att kroppen ska få Allt den behöver ifall man inte får i sig allt, eller behöver en extra boost.
Och OBS glöm inte att äta folsyra - jätteviktigt om man planerar graviditet.
Tänker att heminsemination är inte så krångligt: Koll på ägglossning, effektivitet, och försök att vara avslappnad inför situationen (vilket inte är så lätt), så finns det stora chanser att det ska gå bra :)