• Sinni

Risker med träning? Gravid, fått upprepade missfall

Som en läkare sa till mig: "Det finns inget som tyder på att träning på något sätt skulle kunna framkalla missfall. Det enda som talar för att man skulle ta det lite lugnare är endast att OM man skulle få ett missfall så skulle man garanterat klandra sig själv för att man tränat hårt." 

Dvs - nej - det finns inget som säger att du inte kan träna som vanligt. Men om det känns obehaligt rent mentalt, så kör lite lugnare tempo tills du känner dig trygg. Träningen blir ändå inte meningsfull om den är orsaken till att du ökar mängden stresshormoner i kroppen för att du är orolig.

Jag tränar regelbundet och är gravid i v 18. Jag känner efter i kroppen under hela träningen. Jag tar inte ut mig till max, men tränar ändå lagom. 

Gör som det känns bäst för dig. 

• Sinni

Intressant artikel! Tack för tips om den. Jag hade också gärna sett fler studier på bland annat träningsområdet/graviditet. Det verkar som om de är väldigt få, eller nästan obefintliga. Själv har jag just fått nya träningsprogram, konstruerade av en kompetent pt. Jag njuter så mkt av att hålla igång med träning - inte bara fysiskt, utan inte minst mentalt. Men högintensiv träning är det ju inte. På lagom nivå, med ett lyssnande öra på kroppen. Säger kroppen ifrån, så drar jag ner på tempot =). Cykla till jobbet är ju kanon! Dessvärre tar det bara mig 3 minuter, så det kan inte kvalificeras som träning för mig =)

Svar på tråden Risker med träning? Gravid, fått upprepade missfall