• Kuben

Risker med träning? Gravid, fått upprepade missfall

Hej!

Jag är alldeles väldigt nygravid! Nu behandlas jag med progesteron och trombyl för att behålla krabaten.

Jag undrar  nu om det finns risker med att träna. Läste att förr när man inte kunde göra abort så var kvinnan ute och sprang för att på så sätt framkalla spontan abort... och ja, det vore ju förskräckligt?

Jag är en sådan som springer några gånger i veckan och cyklar en hel del. Finns det risker med detta?  

• Svar på tråden Risker med träning? Gravid, fått upprepade missfall
  • Lagavoulin

Svårt att få några bra tips från nån läkare skulle jag tro, mitt tips är: håll dig till promenader, då vet du att du inte gjort nåt fel. Lycka till :)

• Sinni

Som en läkare sa till mig: "Det finns inget som tyder på att träning på något sätt skulle kunna framkalla missfall. Det enda som talar för att man skulle ta det lite lugnare är endast att OM man skulle få ett missfall så skulle man garanterat klandra sig själv för att man tränat hårt." 

Dvs - nej - det finns inget som säger att du inte kan träna som vanligt. Men om det känns obehaligt rent mentalt, så kör lite lugnare tempo tills du känner dig trygg. Träningen blir ändå inte meningsfull om den är orsaken till att du ökar mängden stresshormoner i kroppen för att du är orolig.

Jag tränar regelbundet och är gravid i v 18. Jag känner efter i kroppen under hela träningen. Jag tar inte ut mig till max, men tränar ändå lagom. 

Gör som det känns bäst för dig. 

• glader

Hej Kuben!

Så jär tänker jag, endast egna teorier utan vetenskaplig grund
    Jag tränar mycket, cirka 6 dagar i veckan, springer och tränar mycket kondition. Jag har gjort 7 ivf:er, alla har resulterat i tidiga missfall eller att ägget inte fäst. Jag har alla gångerna fortsatt träna ungefär som vanligt eftersom de säger att man ska "leva som vanligt".

Den här gången (ET imorgon!) tänker jag lägga mig på sofflocket i två veckor och bara ta promenader eller köra min yoga for fertility. Vad man vet är ju att träning, särskilt konditionsträning, ökar kortisolet dvs stresshormonet i kroppen och om man utgår från att all energi behövs till att ta hand om mebryot tänker jag att det är bra att vila och låta kroppen fokusera helt på att behålla pyret.

Som sagt bara teorier, men så tänker jag

• arasall

Till mig sade BM att från äggåterföringen ska man träna som att man är gravid, ex promenader, yoga, simma etc. (Men jag har upprepade missfall i bagaget.)

• Kuben

Tack alla!

Jag har nu tänkt om: Cyklar 2,4 mil dagligen (jobbet) vardagar. Men har nu dragit ned rejält på takten och kör i "tanttempo". Tänkte att stresshormoner kan jag vara utan, men lite lagom motion inte kan vara helt fel.

Så läste jag denna artikel: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7981
    Jag får ju ca 7 timmars träning per vecka, så jag tar det nu verkligen mycket lugnare. I artikeln testar man 45 minuter per vecka, men högintensivt. Jag har ju alla mina mf i bagaget oxå att ta hänsyn till.   

Om det är någon mer som har tankar och idéer så berätta gärna!

kram  

• Sinni

Intressant artikel! Tack för tips om den. Jag hade också gärna sett fler studier på bland annat träningsområdet/graviditet. Det verkar som om de är väldigt få, eller nästan obefintliga. Själv har jag just fått nya träningsprogram, konstruerade av en kompetent pt. Jag njuter så mkt av att hålla igång med träning - inte bara fysiskt, utan inte minst mentalt. Men högintensiv träning är det ju inte. På lagom nivå, med ett lyssnande öra på kroppen. Säger kroppen ifrån, så drar jag ner på tempot =). Cykla till jobbet är ju kanon! Dessvärre tar det bara mig 3 minuter, så det kan inte kvalificeras som träning för mig =)

Svar på tråden Risker med träning? Gravid, fått upprepade missfall