• blomblad

Bonusmamma söker bonusmamma

Varför jag överhuvudtaget började läsa på familjeliv var för att få kontakt med andra bonusmammor... Har inte någon kompis som är i liknande sits som mig och ibland kan det bara vara skönt att få ventilera sig lite med tankar och funderingar, hur andra gör i vissa situationer osv...
    För att berätta lite om mig själv så blev jag bonusmamma för lite mer än ett år sen till en liten tös som är 5 nu (jag 23). Hon och jag fick kontakt från start och har en väldigt bra relation. I början var ju alla tankar riktade mot henne; hur skulle allt gå? skulle hon tycka om mig? skulle hon vara trygg med mig? etc. Detta löste sig ganska snart av sig självt och allt till det positiva!
    Sen då.... Ja, bonusbarn innebär ju ändå delad vårdnad med någon annan. Det har däremot inte varit helt lätt alla gånger...
    Söker helt enkelt någon bonusmamma som, liksom jag, vill ha någon att prata med i både bra och mindre bra stunder! :)

Kan väl tillägga också att jag är en sån där bonusmamma som engagerar mig mycket i tösen, anser att man är en familj fast hon inte är mitt barn.. Tar ansvar och är med i hennes uppfostran, dagis, hämtning/lämning osv.. Så ni "hans barn, hans sak ta hand om, jag bryr mig inte" människor kanske inte behöver svara, tror inte vi har så mycket gemensamt :)

• Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma
  • bubblan2010

Vilket bra initiativ!

Jag skulle gärna ventilera saker kring familjelivet och föräldraskapet med någon i samma situation. Det är inte alltid man kan prata med de man har i sin närhet, och inte alltid man vill prata med folk som man känner och som känner övriga familjen.

Jag träffade min man för fem år sedan, hans son var då fem år gammal. Vi tog det väldigt lugnt i början och det dröjde ganska länge innan jag träffade sonen. När vi väl träffades fungerade det bra, och har i stort sett gjort det sen dess. Visst har det sina "ups and downs" men så är det väl i alla familjer.
    Något som inte alltid fungerat friktionsfritt är kontakten med sonens mamma, som tidvis kan vara ganska påfrestande, då allra mest för sonen och min man. Jag håller låg profil i de kontakterna och är glad över att min man kan hantera det så bra.     

• Glusper

Du är en bra bonusmamma !:)

• blomblad
    Glusper skrev 2013-08-15 10:31:38 följande:
    Du är en bra bonusmamma !:)
    Hihi tack Glusper vad glad jag blir! :)
  • linda11

Jag skulle mer än gärna vilja ha nån att ventlilera med då denna cirkus aldrig verkar ta slut. Men det slutar med att barnens mamma "stalkar" upp mig på Familjeliv, läser min blogg...och hoppar på mig så jag får hålla det inom mig... :( Jag är bonusmamma till två töser, älskar dem som om de vore mina egna och dem mig, det är problemet... bland annat... Jag ser alla barn i detta hem som mina, har inga egna än, haft dem i mitt liv i 5 år nu. Behandlar dem på samma sätt som jag skulle ha behandlat mina egna, köper kläder och allt till dem här, det klarar inte mamman... och nu är det ännu mer strul. så ja tack. Jag vill gärna bolla med någon! :)

• blomblad
    linda11 skrev 2013-08-25 21:15:08 följande:
    Jag skulle mer än gärna vilja ha nån att ventlilera med då denna cirkus aldrig verkar ta slut. Men det slutar med att barnens mamma "stalkar" upp mig på Familjeliv, läser min blogg...och hoppar på mig så jag får hålla det inom mig... :( Jag är bonusmamma till två töser, älskar dem som om de vore mina egna och dem mig, det är problemet... bland annat... Jag ser alla barn i detta hem som mina, har inga egna än, haft dem i mitt liv i 5 år nu. Behandlar dem på samma sätt som jag skulle ha behandlat mina egna, köper kläder och allt till dem här, det klarar inte mamman... och nu är det ännu mer strul. så ja tack. Jag vill gärna bolla med någon! :)
    Kul!! :) Försökte skicka meddelande till dig men kommer inte in på din sida? Lite privatare om man vill ta upp specifika situationer :)
  • Frida07

Här vill jag gärna vara med. Är bonusmamma åt en tjej på 5år och funnits hos henne sen hon var ca 1år, precis som hennes pappa varit. Älskar henne som om hon vore min egen och vi har en otroligt bra relation. Det skulle vara kul och rätt skönt att få ventilera sig med några i samma situation då jag inte känner någon som förstår mig fullt ut. Det finns dock ett litet (stort) problem i det hela. Barnets biologiska mamma som verkar vilja göra allt för att jag inte ska få träffa barnet eller hennes pappa heller för den delen.

• blomblad
    Frida07 skrev 2013-08-25 21:49:55 följande:
    Här vill jag gärna vara med. Är bonusmamma åt en tjej på 5år och funnits hos henne sen hon var ca 1år, precis som hennes pappa varit. Älskar henne som om hon vore min egen och vi har en otroligt bra relation. Det skulle vara kul och rätt skönt att få ventilera sig med några i samma situation då jag inte känner någon som förstår mig fullt ut. Det finns dock ett litet (stort) problem i det hela. Barnets biologiska mamma som verkar vilja göra allt för att jag inte ska få träffa barnet eller hennes pappa heller för den delen.
    Du har meddelande :)
  • nattregn

Jag skulle också vilja var med! Har två bonusbarn, som vi har nästan på heltid. Just nu håller vi förfullt på med en vårdnadstvist, då barnens biologiska mamma som dessvärre är psykisk sjuk inte tar hand om barnen på ett bra sätt, men enligt henne själv är hon världens bästa mamma och inte alls sjuk...

• blomblad

Man får ju självklart diskutera här på tråden sinsemellan också! Jag föredrar dock meddelande då det kan bli väldigt privata samtal..
    nattregn, skriv gärna meddelande om du vill prata med mig :)

Svar på tråden Bonusmamma söker bonusmamma