Inlägg från: Tookan |Visa alla inlägg
  • Tookan

Lastbilschaufför

Jag bara måste flika in en grej här tjejer. Helt ärligt. Hur tänker ni? Om ni hade varit företagare och en kvinnlig anställd berättar att hon är gravid först när det nästan var dags att gå hem, hur fasen hade ni reagerat? Det är skandal. Det är bättre att berätta så snart som möjligt och visa sin arbetsgivare den respekten, så dom kan planera in i framtiden. Jag kör själv grävmaskin och kan bara tänka mig hur min chef hade känt sig om jag väntat in i det sista med att berätta. Det är inte så jäkla lätt att hitta pålitliga bra anställda på några dagar. Våra chefer planerar våra jobb i förväg, ibland flera månader. Tänk efter lite. Sen har man vissa rättigheter som anställd. Det finns hängslebyxor! Det är du som åker på böter om det skulle vara så att du åker dit för att inte ha på dig dina varselkläder. Sen kan jag förstå andra saker, man känner sig fan inte stor som tjej på ett företag när man ska berätta att man är gravid. Men det är ens skyldighet.

• Tookan

Jag skriver bara vad jag tycker är moraliskt riktig. Jag förstår givetvis att man inte vill berätta de första 3-4 månaderna, när ingenting är säkert. Förstår också att det kan finnas omständigheter som gör att man känner sig osäker att berätta och det är för jäkligt. Men att medvetet dölja det och vänta till sista stund tycker jag är ganska dåligt. Nu kanske inte du behöver varselkläder, men många i våra yrken skall ha det (arbete på väg) och i ett par hängslebyxor kan man växa. Perfekt. Jag tycker man ska känna efter, ingen är den andra lik. Vissa kan ju jobba ända in på slutet.

• Tookan

Du pluggade till kortet medans du skulle ha bebbe 1 och sen körde du under graviditeten? Det var ju riktigt snyggt i såfall.

Hade du lov om jobb då eller sökte du jobb efter?

• Tookan

Jag har pärmen och boken och allt hemma. Funderar på att göra samma sak. Är sjukskriven nu för tennisarmbåge och gubben går hemma nu efter att ha legat på sjukhus i tre veckor med en sprucken blindtarm.

Vi hoppas ju på att bli gravida, samtidigt som jag nojjar för mitt jobb (för att man är kvinna och vill bli gravid) Sen för att jag varit sjukskriven för utomkveds och nu detta.
    Skulle kännas bra att ha kortet också, känns som man har dubbel chans till jobb även om man skulle ha en liten hemma.

Har det varit till din nackdel nån gång? Får för mig att gubbar i vår bransch inte vill anställa tjejer som ska ha eller har åldern inne för att skaffa barn.

Jag fick jobb ändå.
    27år och barnlös var jag då.
    Det är en känsla man har. Tycker det är för jävligt.

• Tookan

Aouch. Ok, jag förstår. Och det är som du skriver, det ska dom skita i. Men jag förstår att dom vill veta när man väl är anställd. Sen förstår jag också att som egen företagare så vill man ha sin personal på plats. Men det kan hända grejer med gubbar också. Det kallas livet! Det kommer en arbetsgivare aldrig ifrån, vi är inga maskiner. Jag vill bara ha ett barn, jag kommer ärligt talat inte orka mer, känner att det räcker. Ibland känns det som att det hade varit gött att få dela det här med mannen, dom kunde också få vara gravida, så hade det inte varit nått snack sen. Tyvärr lever vi inte i en film... haha!

Svar på tråden Lastbilschaufför