Inlägg från: mammas4killar |Visa alla inlägg
  • mammas4killar

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Mitt tips är att du följer med honom så länge han behöver och om ni/du har möjlighet, vad många dagar dom går? Här går dom 3 dagar i veckan, 8,30-14. Dom behöver tryggheten från föräldrarna och det är en stor förändring. Är det många barn och är förskoleklassen nära de större klasserna?

• mammas4killar

Nu blir det väl ett ramaskri, men min son börjar förskoleklass nästa vecka och han är 5, alltså fyller 6 nästa år. Att han gör det är för att vi bor på en liten ort och årets förskoleklass var för få och skulle få gå på en ort 1 mil bort, vilket innebar att våra 5-åringar skulle få göra det när dom börjar. Då kom vi överens vi föräldrar till 5-åringarna att flytta upp våra barn också.

Men innan nån kritiserar så kommer dom anpassa efter dom mindre och dagis ligger i anslutning så vill dom vara där får dom det. dom har inte nån egentlig plan så.  

Jag själv tycker det känns lite nervöst men det är en liten skola och han känner förskoleklass fröknarna eftersom dom brukar vara på dagis (förskolan) och han har storebror där också så går det säkert jättebra.

• mammas4killar
    Tuffen skrev 2013-08-14 18:30:31 följande:
    Ska de anpassa det hela efter de mindre? Hur tror du att det kommer att funka för de som är 6,5 när de börjar i förskoleklass? Om jag vore förälder till en 6,5-åring skulle jag hålla stenkoll på verksamheten och om det bara skulle bli larv och fri lek så skulle jag bli fly förbannad! 
    Tror du missuppfattat, det är anpassat för femåringarna inte 6-åringarna, dom mindre får ha lite annat, plus att det är en väldigt liten skola ca 30 elever förskoleklass till femman och väldigt kompentent fröken som arbetat inom detta i 30 år. Sedan är det väl upp till 6-års föräldrarna att säja ifrån inte min, dessutom gjorde vi detta också för deras små 6-åringar skulle få slippa sitta och åka buss 1 mil med högstadieelever till en stor skola och dessutom inte få gå på samma skola som sina syskon. åka buss 7.20 och komma hem 15,00 med en omväg på typ 3 mil när du åker på em.

Vi värnar helt enkelt om våran skola och vill ha den kvar. Dom blir 8 st sammanlagt. 
  • mammas4killar
    Tuffen skrev 2013-08-14 18:41:56 följande:
    Hur blir det för 6-åringarna, då?
    Dom kommer fortfarande ha sin läroplan, men här är inte förskoleklass obligatorisk. Detta blev lite av en chock för 6-års föräldrarna att dom inte skulle få gå kvar i våran skola, därför hade vi olika möten och eftersom dom flesta känner varandra så bestämde vi att detta var det bästa att göra, sedan om någon 5-åring verkar mogen då får den börja 1:an nästa år, ett år för tidigt. alltså om man som förälder vill det. Sedan är ju barn olika och jag kan tänka mig att kanske inte alla 6-åringar heller är mogen att börja förskoleklass och då får säkert det barnet hänga med dom mindre.

Tror inte att det blir problem alls, det största problemet vi har är att vi bor i norr och skolan ligger vid skogen och i skogen bakom brukar björnen hålla tillTungan ute 
  • mammas4killar
    skogsvitter skrev 2013-08-14 18:45:36 följande:
    Strider ju isf mot läroplanen om de anpassar 6-årsverksamhet för 5-åringarna?! Jag hoppas du/jag/vi missuppfattat, för som du beskriver det låter det inte alls sunt för 6-åringarna som faktiskt behöver en adekvat grund inför skolan nästa år!
    Du bor inte i ett litet samhälle med nedläggningshotade skolor antar jag, där små barn ska få pendla 2 mil varje dag? Läs vad jag skrev. De kom som en chock för alla inblandade. Och dessutom INTE obligatorisk förskoleklass!!
  • mammas4killar
    Silke skrev 2013-08-14 18:24:22 följande:
    Tycker det låter kanon! Anpassat efter barnen, välkända ansikten, ni får behålla verksamheten i närområdet. Så bra det kan bli låter det som. Grattis! Inget ramaskri härifrån i alla fall. Snarare lite avundsjuka. Flört
    TackSkrattandeDet är det verkligen, det är det bästa med en liten ort och liten skola, alla känner alla.
  • mammas4killar
    skogsvitter skrev 2013-08-14 19:09:51 följande:
    Nej förskoleklass är inte obligatorisk någonstans, men den verksamhet som bedrivs måste ju följa läroplanen om det nu är förskoleklass som bedrivs. Annars är det förskola eller fritids, helt enkelt.

Och jo, jag bor i en liten by där flera byskolor runt omkring har slagit igen de 10 senaste åren. Så jag vet absolut hur det är. Men jag vet också hur lagen ser ut.

Ja, dåså, men jag berättade bara hur det såg ut här hos oss. Tror säkert att rektorn och skolområdeschefen är kapabla att besluta hur det ska vara här oss hos samt att 6-års föräldrarna fritt får flytta sina barn till en klass med bara 6-åringar om dom vill det. Antingen det eller gå med dom mindre. Annars hade vi knappast tagit detta beslutet om det inte var möjligt praktiskt med LÄROPLANEN!!!
  • mammas4killar
    mammas4killar skrev 2013-08-14 19:14:17 följande:

Ja, dåså, men jag berättade bara hur det såg ut här hos oss. Tror säkert att rektorn och skolområdeschefen är kapabla att besluta hur det ska vara här oss hos samt att 6-års föräldrarna fritt får flytta sina barn till en klass med bara 6-åringar om dom vill det. Antingen det eller gå med dom mindre. Annars hade vi knappast tagit detta beslutet om det inte var möjligt praktiskt med LÄROPLANEN!!!
    Anpassat för alla barnen.
Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?