Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur var det när era barn började förskoleklass?

Favoritar denna, skolar in min stora tjej på fritids imorgon, sedan börjar "skolan" nästa vecka
    Är extremt glad att vi just flyttat till ett lantligt ställe med en liten, mysig och bra skola där lillasyster som går kvar i förskolan kommer vara bara en dörr intill. Barnen i förskoleklassen verkar kunna röra sig ganska fritt i skolan då de ibland har aktiviteter tillsammans med 1-3an och ibland är de på "blåklockan" vilket är förskolan där lillasyster finns (skolade in henne förra veckan). Jag känner inte alls att steget kommer bli så stort, men hade vi stannat kvar i Sundsvall hade jag varit vettskrämd vid det här laget... en gigantisk skola, med hemska lokaler, flera km från lillasyster, massor av stora barn osv. Hon är ju som du vet också lite av en hemmatjej! Återstår att se hur det kommer gå, vi verkar följas åt

• skogsvitter
    Pudel skrev 2013-08-11 20:57:18 följande:
    Jag kan ju säga att det ofta är konflikter mellan förskollärarna och de lärare som arbetar i förskoleklassen. Lärarna vill ofta skolifiera verksamheten och förskollärarna gärna ha annan typ av verksamhet... För mig var det en enorm kamp mot förskollärarna att få börja med bokstavslekar och att forma bokstäver på ipads, tavlan, i sand etc. 
    Låter ju helt sjukt!? Jag hoppas verkligen att man slipper bråka om sådana självklarheter...
  • skogsvitter
    En blå giraff skrev 2013-08-11 21:07:00 följande:
    Spännande! Ja vi har också en ganska liten skola och det glädjer mig. Men har din dotter också ogillat förskolan? Min son avskyr stora grupper med barn, jag tror det är en del av hans ovilja till förskolan...
    Ja hon har ju det, vi bytte till dagmamma så det senaste året har dom inte haft förskoleplacering alls. Funkade mycket bättre då Dottern är också känslig för stora grupper, det intressanta är att lilla tjejen inte alls är likadan!
  • skogsvitter
    EllisBell skrev 2013-08-11 22:39:29 följande:
    glassen: Du har inte tänkt på hur rörigt och oroligt det skulle bli i klassen om det kom nya hela tiden som inte hade varit med från början i de ofta långa sammanhängande projekten, som missat flera bokstäver i alfabetet, som inte kan rutinerna och som tvingar lärarna göra om faddergrupper etc? Aldrig att jag accepterat att mitt barn skulle ha det så.
    Flexibel förskola/skola fungerar utmärkt på andra håll i världen, det behöver inte alls bli rörigt som du beskriver. Då är det ju fel i upplägget redan till att börja med. Sen har man ju såklart inte löpande hela tiden, men jag tycker inte alls att idén med tex en höststart och en vårstart är dum! Varför måste planeringen vara läsårsvis, varför inte terminsvis? Det skiljer enormt i utvecklingen när barnen är så här små beroende på om de är födda sent eller tidigt på året.

• skogsvitter
    En blå giraff skrev 2013-08-11 22:07:49 följande:
    Okej. Min son hade nog också mått bättre hos dagmamma men vi ville inte byta eftersom han redan kände alla barnen på förskolan. Han har några kompisar också i klassen men han väljer väldigt noga vilka han vill leka med. Om det inte är någon av barnen där som han vill leka med så leker han helst själv istället. Min sons lillebror är också mycket mer social och framåt, inte som stora pojken. Han är en sån som pratar med vem som helst och uppfattas som charmig medan främlingar  (och tyvärr även släktingar) ofta tycker att min äldsta son är tjurig och "speciell".

Tyvärr känns det inte riktigt accepterat med barn som är lite inåtvända och inte vill leka i en stor grupp. Speciellt pojkar passar inte in i normen om de är sådana Rynkar på näsan Min son leker oftast bäst med flickor men han får kommentarer av de andra pojkarna i gruppen om han leker med flickorna så han drar sig för det. 
    Nej det stämmer nog att det är "värre" för pojkar att vara så, normerna säger ju att flickor ska vara lite mer försiktiga medan pojkarna ska ta för sig! Jobbigt att han får kommentarer om det, särskilt redan när de fortfarande är så små!
  • skogsvitter
    EllisBell skrev 2013-08-11 23:45:06 följande:
    skogsvitter: Om man vänder på det skulle man kunna hävda att i de flesta andra länder börjar barn i den riktiga skolan med läxor, betyg etc betydligt tidigare än i Sverige och det går utmärkt. Alla normalt utvecklade 6-åringar (eller snart blivande sådana) klarar de enkla krav som ställs i F-klassen.
    Betyg i förskoeklass? Ge gärna exempel på vart barn får betyg när de är 6 år gamla.
  • skogsvitter
    caliningrad skrev 2013-08-13 18:42:53 följande:
    Finns massor med länder.
    Min dotter började ha betyg som 3 åring och läxor som 4 åring i Asien.

Barnen fick inte börja i Grade 1 som 6-åring om de inte kunde läsa och skriva. Nu börjar min dotter i f-klass i Sverige nästa vecka, gissa om hon kommer att tycka att det är konstigt att några barn inte kan alla bokstäver och inte kan sitta stilla... 
    Jo jag vet att du brukar propagera för den asiatiska, tidiga och hårda skolgången. Trodde helt ärligt inte att det var vanligt med betyg i förskoleålder dock! Personligen tycker jag att det låter helt sjukt, betyg rent generellt är ett stort problem som jag ser det.. men det är en helt annan diskussion!
  • skogsvitter

De börjar bli så stora nu, våra små! Går jättebra för min stora på fritids också, hon har längtat mest hela sommaren iofs En fördel som jag ser det är att jag ändå kommer lämna båda på samma ställe på mornarna då de är i samma lokaler fram till 8 då det blir gemensam frukost, efter det börjar förskoleklass för stora och lilla går tillbaka till förskolans lokaler.

Vad skönt för er MalinEddie att hon har fått med sig sina kompisar, det gör ju övergången mycket lättsammare. De har ju en trygghet i varandra

• skogsvitter
    mammas4killar skrev 2013-08-14 18:40:18 följande:
    Tror du missuppfattat, det är anpassat för femåringarna inte 6-åringarna, dom mindre får ha lite annat, plus att det är en väldigt liten skola ca 30 elever förskoleklass till femman och väldigt kompentent fröken som arbetat inom detta i 30 år. Sedan är det väl upp till 6-års föräldrarna att säja ifrån inte min, dessutom gjorde vi detta också för deras små 6-åringar skulle få slippa sitta och åka buss 1 mil med högstadieelever till en stor skola och dessutom inte få gå på samma skola som sina syskon. åka buss 7.20 och komma hem 15,00 med en omväg på typ 3 mil när du åker på em.

Vi värnar helt enkelt om våran skola och vill ha den kvar. Dom blir 8 st sammanlagt. 
    Strider ju isf mot läroplanen om de anpassar 6-årsverksamhet för 5-åringarna?! Jag hoppas du/jag/vi missuppfattat, för som du beskriver det låter det inte alls sunt för 6-åringarna som faktiskt behöver en adekvat grund inför skolan nästa år!
  • skogsvitter
    mammas4killar skrev 2013-08-14 18:54:22 följande:
    Du bor inte i ett litet samhälle med nedläggningshotade skolor antar jag, där små barn ska få pendla 2 mil varje dag? Läs vad jag skrev. De kom som en chock för alla inblandade. Och dessutom INTE obligatorisk förskoleklass!!
    Nej förskoleklass är inte obligatorisk någonstans, men den verksamhet som bedrivs måste ju följa läroplanen om det nu är förskoleklass som bedrivs. Annars är det förskola eller fritids, helt enkelt.

Och jo, jag bor i en liten by där flera byskolor runt omkring har slagit igen de 10 senaste åren. Så jag vet absolut hur det är. Men jag vet också hur lagen ser ut.
  • skogsvitter
    mammas4killar skrev 2013-08-14 19:02:13 följande:
    TackSkrattandeDet är det verkligen, det är det bästa med en liten ort och liten skola, alla känner alla.
    Jag är helt med på att det är bäst i er situation. Det var inte det jag reagerade mot, utan att man påstår att det är förskoleklass när det i själva verket tycks vara förskola eftersom du skriver att det anpassas till 5-åringarna? Men jag är lite förvirrad eftersom du ena sekunden säger att de ska följa läroplanen för förskolelass och i andra säger att verksamheten anpassas efter 5-åringarna. Så jag har nog missuppfattat...
Svar på tråden Hur var det när era barn började förskoleklass?