• Anonym (undrar)

Får man benzo hos vårdcentralen?

Psyk säger att de inte skriver ut benzo längre, gör doktorn på vårdcentralen det? Eller helt omöjligt?

• Svar på tråden Får man benzo hos vårdcentralen?
  • Litet My
    frappa skrev 2013-08-24 01:56:05 följande:
    Att psyk inte skriver ut, låter väldigt konstigt.
    Detta måste nog bara gälla dig och liknande.
    Som de anser inte är tillräckligt dåliga för få dessa mediciner.

Benzo skriver man inte ut som sockerpiller nuförtiden.
    Dessa får man kämpa för, och det är av en anledning.
    Som är då att man skapar sig tunga beroenden, som är svåra att gå ur.

Tyvärr skriver många fortfarande ut på tok för mycket, har en kompis som nyligen förlorade vårdnadstvisten på ett väldigt fult sätt (skall inte gå in mer på det), hon som knappt tagit en Alvedon innan kom hem med både starka sömntabletter, Oxascand 10 mg och Xanor, 6 veckor sedan hon fick dem och hon går runt som en Zombie, ledde runt henne senast igår och då var hon väldigt borta.Hon har heller inte fått någon plan för nedtrappning och vågar ionte på egen hand sluta utan tar bara mer och mer.
  • frappa
    Litet My skrev 2013-08-24 02:09:57 följande:

Tyvärr skriver många fortfarande ut på tok för mycket, har en kompis som nyligen förlorade vårdnadstvisten på ett väldigt fult sätt (skall inte gå in mer på det), hon som knappt tagit en Alvedon innan kom hem med både starka sömntabletter, Oxascand 10 mg och Xanor, 6 veckor sedan hon fick dem och hon går runt som en Zombie, ledde runt henne senast igår och då var hon väldigt borta.Hon har heller inte fått någon plan för nedtrappning och vågar ionte på egen hand sluta utan tar bara mer och mer.
    Man kan tycka det är lättvindigt för en utomstående.
    Men för att förstå, så måste man ha suttit med i konsultationen med läkaren.
    Om h*n är totalt förtvivlad och läkaren ser det finns ett flertal direkta risker för doktorns patient.
    Så är ju dessa mediciner väldigt effektiva. och helt naturligt att skriva ut.

Sen är ju det beklagligt att man inte har mer kontroll över själva behandlingen.
    Men det är nog svårt att ha det för alla patienter, fastän det vore önskvärt.
    Men någon uppföljning är ju att föredra, speciellt med psykiskohälsa som uppkom i situationen du beskriver.

Och problemet med mediciner/droger som benzo, är att dos tillvänjningen kan nästan vara kvadratiskt ibland.
    Speciellt om man inte lyckas banka in i skalle på patienten att så här mycket tar du och inte en jävla tabs till.
    Dessa mediciner kallar jag "bara-ta-en-till" mediciner/droger, eftersom den som använder dessa-
    Tänker ahh skit samma jag tar en till, främst benzo och opiater/opioder som faller under dessa.
    Men finns givetvis ett par till.
  • Litet My
    frappa skrev 2013-08-24 02:17:35 följande:
    Man kan tycka det är lättvindigt för en utomstående.
    Men för att förstå, så måste man ha suttit med i konsultationen med läkaren.
    Om h*n är totalt förtvivlad och läkaren ser det finns ett flertal direkta risker för doktorns patient.
    Så är ju dessa mediciner väldigt effektiva. och helt naturligt att skriva ut.

Sen är ju det beklagligt att man inte har mer kontroll över själva behandlingen.
    Men det är nog svårt att ha det för alla patienter, fastän det vore önskvärt.
    Men någon uppföljning är ju att föredra, speciellt med psykiskohälsa som uppkom i situationen du beskriver.

Och problemet med mediciner/droger som benzo, är att dos tillvänjningen kan nästan vara kvadratiskt ibland.
    Speciellt om man inte lyckas banka in i skalle på patienten att så här mycket tar du och inte en jävla tabs till.
    Dessa mediciner kallar jag "bara-ta-en-till" mediciner/droger, eftersom den som använder dessa-
    Tänker ahh skit samma jag tar en till, främst benzo och opiater/opioder som faller under dessa.
    Men finns givetvis ett par till.

Nu har jag jobbat inom psykiatrin i X antal år och vet hur min kompis mår, denna medicineringen skulle hon ha tills hon får en samtalskontakt, alltså i väntan på. Själv säger hon att hon inte kan sluta samtidigt som hon inte kan med att få hjälp eftersom hon är rädd att det skall fastna i nån journal som kommer att begäras ut inför nästa rättegång.

Har också jobbat med ett antal missbrukare som går till olika läkare och får medicinlistor på flertal sidor med preparat som kunnat ta död på en elefant som man som personal snyggt och prydligt skall ge brukaren eftersom vi inte har övertagit medicinansvar, i ett fall är kvinnan otroligt manipulerande (eller var), att trycka i någon som är helt borta pga mediciner ännu en apodospåse med 10 tabletter och försöka se till att personen är så pass vaken att denne inte kvävs känns inte som ett roligt sätt att jobba.  
  • frappa
    Litet My skrev 2013-08-24 02:26:47 följande:

Nu har jag jobbat inom psykiatrin i X antal år och vet hur min kompis mår, denna medicineringen skulle hon ha tills hon får en samtalskontakt, alltså i väntan på. Själv säger hon att hon inte kan sluta samtidigt som hon inte kan med att få hjälp eftersom hon är rädd att det skall fastna i nån journal som kommer att begäras ut inför nästa rättegång.

Har också jobbat med ett antal missbrukare som går till olika läkare och får medicinlistor på flertal sidor med preparat som kunnat ta död på en elefant som man som personal snyggt och prydligt skall ge brukaren eftersom vi inte har övertagit medicinansvar, i ett fall är kvinnan otroligt manipulerande (eller var), att trycka i någon som är helt borta pga mediciner ännu en apodospåse med 10 tabletter och försöka se till att personen är så pass vaken att denne inte kvävs känns inte som ett roligt sätt att jobba.  
    Att en del kan manipulera till sig mediciner, kan vi aldrig skydda oss emot.
    Sen även om du känner denna person mycket väl.
    Så är det inte säkert du känner den person som satt framför doktorn i sin förtvivlan.

Sen brist på fortsatt hjälp på tillfrisknande och en plan för detta.
    Är ju givetvis inte bra, och få ses som ett mindre misslyckande och om det inte tas tag i.
    Så får man sortera det under ett stort misslyckande.
    Enda gången man rätt så enkelt får benzo, är när man sätts in på SSRI eller liknande.
    Där har ju vissa läkare med automatik satt in även benzo i insättningen av SSRI.
    Vilket är intelligent, med tanke på den förhöjda självmordsrisk som sker med SSRI, och speciellt i insättningen.
    Men i dessa fall, så kommer ju läkaren ha en tidsperiod som det är aktuellt med benzo för senare ras in.

Sen ska man inse att detta är inget svart och vitt, alla människor är olika, såväl som patient som doktor.
    Idag är läkare väldigt påpassade på dessa narkotiska preparat och utskrivning av dessa, dock kan vi inte vara så naiva att tro detta kommer fungera till 100%.
    Även om man önskar detta.

Vi får väl hoppas att din vän inte får missbrukar stämpeln i pannan och blir lämnad åt sitt öde utan medicin(även om det i slutänden givetvis ska vara utan).
    Och att de får igång rehabiliteringen av din vän, och att sen få må bra.
    För det är ju målet helt klart.
  • Litet My
    frappa skrev 2013-08-24 02:37:08 följande:
    Att en del kan manipulera till sig mediciner, kan vi aldrig skydda oss emot.
    Sen även om du känner denna person mycket väl.
    Så är det inte säkert du känner den person som satt framför doktorn i sin förtvivlan.

Sen brist på fortsatt hjälp på tillfrisknande och en plan för detta.
    Är ju givetvis inte bra, och få ses som ett mindre misslyckande och om det inte tas tag i.
    Så får man sortera det under ett stort misslyckande.
    Enda gången man rätt så enkelt får benzo, är när man sätts in på SSRI eller liknande.
    Där har ju vissa läkare med automatik satt in även benzo i insättningen av SSRI.
    Vilket är intelligent, med tanke på den förhöjda självmordsrisk som sker med SSRI, och speciellt i insättningen.
    Men i dessa fall, så kommer ju läkaren ha en tidsperiod som det är aktuellt med benzo för senare ras in.

Sen ska man inse att detta är inget svart och vitt, alla människor är olika, såväl som patient som doktor.
    Idag är läkare väldigt påpassade på dessa narkotiska preparat och utskrivning av dessa, dock kan vi inte vara så naiva att tro detta kommer fungera till 100%.
    Även om man önskar detta.

Vi får väl hoppas att din vän inte får missbrukar stämpeln i pannan och blir lämnad åt sitt öde utan medicin(även om det i slutänden givetvis ska vara utan).
    Och att de får igång rehabiliteringen av din vän, och att sen få må bra.
    För det är ju målet helt klart.
    Jodå, jag sitter ju med när brukarna sitter med läkaren, i många fall hade ett enskiljt samtal med läkaren efteråt varit att föredra även om man givetvis inte kan göra så bakom ryggen på brukaren, ofta är det ett evigt snyftade, har tom varit med om tokpsykotiska patienter som skärpt till sig de minuterna och lurat läkaren att denne varit frisk.

De jag dock pratar om är inga "förstagångarna" utan det har bara rullat på, och tyvärr för de som bor på tex boende så slavras det ganska mycket med att sätta ut mediciner, har bla stått en hel del om våra övermedicinerade äldre. Även när jag själv sökt hjälp för tex utbrändhet så har det pratats om div Beso och då har jag själv aldrih nämnt det utan läkaren har mer eller mindre sagt "vill du ha nåt att sova på? Att lugna dig på? Och så skriver jag ut nåt mot ångesten" och då är jag väldigt restrikiv med tabletter överlag och tog heller aldrig emot det.

Psykiatrin tycker jag dock är något bättre, både med att vara restriktiv, men också på att följa upp patienterna.    
  • Anonym (Jessica)
    NaCl skrev 2013-08-06 07:10:34 följande:
    Om psyk säger att dom inte skriver ut är det till dig personligen dom avser. Dags att ta en tankeställare på varför kanske.

På mottagningen där jag går står en stor lapp i receptionen om att de inte skriver ut benzo.
  • frappa
    Litet My skrev 2013-08-24 02:49:41 följande:
    Jodå, jag sitter ju med när brukarna sitter med läkaren, i många fall hade ett enskiljt samtal med läkaren efteråt varit att föredra även om man givetvis inte kan göra så bakom ryggen på brukaren, ofta är det ett evigt snyftade, har tom varit med om tokpsykotiska patienter som skärpt till sig de minuterna och lurat läkaren att denne varit frisk.

De jag dock pratar om är inga "förstagångarna" utan det har bara rullat på, och tyvärr för de som bor på tex boende så slavras det ganska mycket med att sätta ut mediciner, har bla stått en hel del om våra övermedicinerade äldre. Även när jag själv sökt hjälp för tex utbrändhet så har det pratats om div Beso och då har jag själv aldrih nämnt det utan läkaren har mer eller mindre sagt "vill du ha nåt att sova på? Att lugna dig på? Och så skriver jag ut nåt mot ångesten" och då är jag väldigt restrikiv med tabletter överlag och tog heller aldrig emot det.

Psykiatrin tycker jag dock är något bättre, både med att vara restriktiv, men också på att följa upp patienterna.    
    Jag pratade om din vän, satt du med din vän i konsultationen med doktorn?

Även när folk är psykiskt sjuka, så dyker ju alla möjliga konstiga beteenden upp.
    Nu fattar jag som din vän inte är psykiskt sjuk per se, utan mer tillfälligt överväldigad av omständigheterna eller?

Jag tror alldeles säkert på att det förekommer dålig uppföljning på patienter med dessa problem.
    Tror detta problem är större på våra vårdcentraler, just pga de har en arbetsbelastning och antal patienter.
    Som gör det svårt att ha den koll de borde ha.

Sen detta med dessa narkotiska mediciner, så är denna utskrivning betydligt stramare idag än vad det var för 20 år sedan.
    på den tiden kunde man ringa in och säga jag behöver detta och detta, så fick man utan större problem.
    Givetvis så var man känd av läkare och ssk på vårdcentralen, idag så är det riktigt svårt att lyckas med detta.
    Fast än de redan vet om m an har ett tillstånd som kräver just en sådan medicinering.

Just denna skärpning är bra och dålig.
    Kanske skulle man ha gjort på annat sätt.
    Där istället för att vägra skriva ut, ha en bättre och noggrannare uppföljning.
    Speciellt vid recept förnyandet, där man måste uppfylla krav som doktorn ställer.
    Som behandlingar och må det nu vara, för att bota de problem som patienten har.
    Känns som det hade varit en bättre lösning för patienterna.
    För förvägrar man patienter med psykiska problem en effektiv medicin.
    Så slutar dessa ofta att de söker sig till droger för lösa sina psykiska problem.
    Vilket brukar resultera i långt större problem än vad hade skett om man hade stannat inom vården.

Natta på dig, nu är jag lite trötter, ha en trevlig lördag.
  • frappa
    Anonym (Jessica) skrev 2013-08-24 02:59:04 följande:

På mottagningen där jag går står en stor lapp i receptionen om att de inte skriver ut benzo.
    Det låter som en "vit lögn", har svårt att tro man tagit det beslutet att inte skriva ut en av de mest effektiva medicinerna mot diverse psykiska tillstånd.
  • Anonym (¨:))

Det är inget läkarna kan "välja bort" att skriva ut.
  • Anonym (haha)

Inte en chans på jorden.
    Det skulle minst sagt se underligt ut om man inom vården hade en skylt "här skriver vi inte ut medicin"

• Anonym (???)

Alltså får kalla kårar när jag läser igenom denna tråd.... :O

Jobbar inom vården (somatisk) och javisst kan en enstaka oxascand kan vara bra. Men efter farmakologikursen, där bensodiazipiner ingick, är det ett läkemedel som jag absolut inte vill använda!!

Så max 14 dagar bör man stå på den medicinen...

• klyban
    Anonym (???) skrev 2015-07-14 00:06:17 följande:
    Alltså får kalla kårar när jag läser igenom denna tråd.... :O

Jobbar inom vården (somatisk) och javisst kan en enstaka oxascand kan vara bra. Men efter farmakologikursen, där bensodiazipiner ingick, är det ett läkemedel som jag absolut inte vill använda!!

Så max 14 dagar bör man stå på den medicinen...

Det är så att en del har inte nått val.
    Men jag förstår din oro över den medicinen, då den har en jävla förmåga att göra en beroende.
    Och sluta med dom, så lär man knappast får rätt hjälp av läkare.
    Som inbillar sig att ett nedtrappningscheman ska se ut som stup.
    Medan ett långvarigt bruk, ska fasas ut väldigt långsamt.

Svar på tråden Får man benzo hos vårdcentralen?