frappa skrev 2013-08-24 02:37:08 följande:
Att en del kan manipulera till sig mediciner, kan vi aldrig skydda oss emot.
Sen även om du känner denna person mycket väl.
Så är det inte säkert du känner den person som satt framför doktorn i sin förtvivlan.
Sen brist på fortsatt hjälp på tillfrisknande och en plan för detta.
Är ju givetvis inte bra, och få ses som ett mindre misslyckande och om det inte tas tag i.
Så får man sortera det under ett stort misslyckande.
Enda gången man rätt så enkelt får benzo, är när man sätts in på SSRI eller liknande.
Där har ju vissa läkare med automatik satt in även benzo i insättningen av SSRI.
Vilket är intelligent, med tanke på den förhöjda självmordsrisk som sker med SSRI, och speciellt i insättningen.
Men i dessa fall, så kommer ju läkaren ha en tidsperiod som det är aktuellt med benzo för senare ras in.
Sen ska man inse att detta är inget svart och vitt, alla människor är olika, såväl som patient som doktor.
Idag är läkare väldigt påpassade på dessa narkotiska preparat och utskrivning av dessa, dock kan vi inte vara så naiva att tro detta kommer fungera till 100%.
Även om man önskar detta.
Vi får väl hoppas att din vän inte får missbrukar stämpeln i pannan och blir lämnad åt sitt öde utan medicin(även om det i slutänden givetvis ska vara utan).
Och att de får igång rehabiliteringen av din vän, och att sen få må bra.
För det är ju målet helt klart.
Jodå, jag sitter ju med när brukarna sitter med läkaren, i många fall hade ett enskiljt samtal med läkaren efteråt varit att föredra även om man givetvis inte kan göra så bakom ryggen på brukaren, ofta är det ett evigt snyftade, har tom varit med om tokpsykotiska patienter som skärpt till sig de minuterna och lurat läkaren att denne varit frisk.
De jag dock pratar om är inga "förstagångarna" utan det har bara rullat på, och tyvärr för de som bor på tex boende så slavras det ganska mycket med att sätta ut mediciner, har bla stått en hel del om våra övermedicinerade äldre. Även när jag själv sökt hjälp för tex utbrändhet så har det pratats om div Beso och då har jag själv aldrih nämnt det utan läkaren har mer eller mindre sagt "vill du ha nåt att sova på? Att lugna dig på? Och så skriver jag ut nåt mot ångesten" och då är jag väldigt restrikiv med tabletter överlag och tog heller aldrig emot det.
Psykiatrin tycker jag dock är något bättre, både med att vara restriktiv, men också på att följa upp patienterna.