Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
Fick reda på att jag fått uteblivet missfall 24/9. Nu väntar jag på skrapning som skall göras på måndag.
Fick reda på att jag fått uteblivet missfall 24/9. Nu väntar jag på skrapning som skall göras på måndag.
Kaa76: Jag pratade med en läkare i veckan som forskar kring missfall. Hon berättade att på en konferens som hon var på tidigare i år i USA så hade en kollega där visat att risken för ytterligare ett missfall var tillbaka på samma risk som innan missfallet när man hade väntat 3 menstruationer (risken sjönk för varje mens innan dess). Hon sa att de inte kunde hitta något samband utöver att det måste vara så att det i de fallen då man fick ytterligare ett missfall finns något kvar sen tidigare graviditets missfall som störde. Hon sa att det räcker med något väldigt lite för att det ska kunna gå snett. Hon rekommenderade (om man inte gjorde skrapning) att man antingen bad om en efterkontroll för att säkerställa att allt var ute eller att man avvaktade åtminstone 2 menstruationer.
Jag hämtade precis ut ett stor paket med ägglossnings- och graviditetstester. En skrapning, två veckor av återhämtning och sen är det bebisverkstad som gäller! : )
Solros78: Jag tolkade det som att det innebär VUL men jag undersökte det inte närmare eftersom jag ska skrapas.
Anonym (i): Vi fick reda på vårt missfall för nästan två veckor sedan. För oss har det hjälpt att vi båda sjukskrev oss i en vecka. Det var skönt att få slippa omvärlden och bara vara. Jag ska skrapas imorgon och har fått instruktioner om att man ska avvakta med sex, bad, tampong osv i två veckor men sedan har jag fått olika besked på när man kan försöka bli gravid igen. Bara de här veckorna har det gått upp och ner med sorgen. Vissa dagar är allt svart och det mesta känns hopplöst, andra tänker jag att det är vår tur nästa gång. Jag tänker att det viktigaste är att man tillåter sig att känna, oavsett vad man känner, och att man inte springer ifrån det.
Hur var det att göra en skrapning?
Anonym (i): Nu har jag fått komma hem och allt har gått bra. Jag har ondare och blöder lite mer än vad jag trodde just nu men hoppas det ger med sig.
Jag blev förvarnad på sjukhuset om att de delar uppvak med förlossningen och att de vet om att det kan vara svårt. Jag slapp som tur var det utan fick ett tomt rum att vakna upp i. Phu!
Pratade med läkaren idag om när man kan försöka på nytt. Han sa att det är upp till oss när vi är redo, kroppen ska inte ta emot en ny graviditet innan den är redo och enda anledningen (om man mår bra och har gjort VUL som visar att allt är ute) att vänta x antal mens är för att det underlättar dateringen av en ny graviditet.
Vi tog beslutet där och då att försöka pricka in ägglossning om ca 2-3 veckor ; )
Anonym (i): Tack för omtanken! : )
Vi kommer använda ÄL-test, det gjorde vi förra gången det tog sig så det känns som ett vinnande koncept ; )
Jag tänker att jag börjar testa med ÄL-test när två veckor passerat sen skrapningen (förutsatt att jag fått ett negativt graviditetstest innan). Hur tänker du göra?
Behöver lite tankehjälp. Jag tänkte testa med ÄL-test för att pricka ägglossningen nu direkt efter min skrapning. Jag kunde räkna med att mensen kommer om 4-6 veckor, när ska jag då börja ÄL-testa? Risken finns ju att jag måste testa i 14 dagar om ÄL är efter 4 och inte 2 veckor...
Kaa76: Men eftersom skrapningen var idag så kanske det ändå är klokt att börja testa efter 14 dagar. Det känns som att risken är att jag testar några dagar mer än tänkt och inte att jag riskerar att missa ÄL och då känns det ändå som ok odds : )
Anonym (chockad): GRATTIS! Jag tror, som du säger, att det bara är att ta en dag i sänder. I mitt landsting så erbjuds man ett VUL i V 8 om man haft MF/MA för att göra en tidig koll på att allt är OK. Kanske du också kan få det? Om inte annat så kan man ju göra det privat?
Om detta är guldfröet som ska ge er en bebis så spelar det ingen roll för utkomsten vad du känner (dvs om du inte vågar glädjas ännu). Håll i dig hårt och försök hänga med så håller jag tummarna för er! : )