• Kaa76

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Hej!
    Jag fick missfall den 15/9, kostaterades den 16/9, har blött nästan fram till nu. Fick två olika svar på när det var ok att prova igen, den ena sa tre veckor,  den andra sa 6-8 veckor, alltså som efter en vanlig förlossning. (var i vecka 9.)  Nu fick jag ägglossning i dag, 2½ vecka efter missfallet.  Jag försöker via heminsemination och gjorde ett försök nu i kväll. Nu undrar jag vad ni andra fått höra, hur länge man bör vänta?
    Jag har fattat det som att chansen att det tar sig är mindre om man provar direkt, men att det inte är farligt på något vis? Stämmer det eller har någon annan hört något annat? 

• Kaa76

Emaria, tack för svaret. Tänker att det måste främst risk att det helt enkelt inte fäster då? Kan ju inte påverka flera veckor, månader in i graviditeten? Och tja, inte spelar det någon roll att det är svårt att veta vilken vecka exakt så länge det blir ett barn.  Verkar ju inte finnas någon orsak till att inte prova, mer än rent känslomässiga, att man behöver få lov att låta sorgen ta lite tid. 

• Kaa76
    F89  Ah, okej, tack för svaret. Och det låter rimligt. Jag har gjort tre undersökningar sedan missfallet, och allt är verkligen ute, dessutom sjönk hormonhalten från den förväntade för veckan till ingen graviditet alls väldigt snabbt efter, vilket också borde peka på att allt är som det skall.  Får väl se och hoppas på det bästa helt enkelt. 
  • Kaa76

Ja, den risken finns ju, tyvärr. Jag började testa dag 11 efter missfall, fick äl dag 16, hade antagligen tur som prickade in det så snart. Om man inte vill testa så får man kanske gå på känsla och funkar det inte, vänta till efter första mensen? 

• Kaa76
    Solros78 skrev 2013-10-07 19:42:42 följande:
    Testade du med gravtest, så du vet när det var neg?
    Nej, har gjort tre vul + urin och blodprov i samband med dem så jag vet helt säkert att allt är borta. Dessutom var det ÄL test  som var positivt nu, alltså inte gravtest, det får jag vänta någon vecka till med att ta :)
  • Kaa76

jo, jag vet :) Men jag gjorde digitala äl test och då det var negativt de första fem dagarna litar jag på det, hade det visat på ÄL på första tetet hade jag nog funderat lite :) Sedan är det ju just det de kollar med urinprov på gynakuten + blodprov.

• Kaa76
    kossann skrev 2013-10-10 07:19:08 följande:
    Hej på er!

Fick bekräftat missfall i lördags v 13+5, fostret hade förmodligen dött i vecka 11-12. Opererades igår.
    Sambon har varit hemma i veckan tillsammans med mej och vi har pratat om gråtit om vartannat.

Eftersom jag är 41 år så hade vi bestämt att vi försöker bli gravida tills efter semestern, sen lägger vi ner försöken. Jag har 3 ungdomar sen innan, men sambon har inga barn.
    Under dessa dagarna har vi bestämt att vi försöker en gång till... Så jag hänger på er här i tråden! 
    Beklagar verkligen! Vet att vi var i samma tråd innan jag fick mitt missfall :(  
  • Kaa76

Tänkte höra hur ni tänker/haft det med mens och ÄL efter missfall.  Jag har normalt sett väldigt regelbunden mens, var 28:de dag, och ÄL dag 13 eller 14 i menscykeln, dvs. 14-15 dagar innan nästa mens. 
    Nu fick jag ÄL 17 dagar efter missfallet. Borde jag då räkna med de "vanliga" 14-15 dagarna till nästa mens, eller finns det risk att detta blivit helt annorlunda efter missfallet? Har ju gjort ett försök att bli gravid igen nu och räknar med att testa, om jag inte fått mens ännu, vid dag 15-16 efter ÄL. Men går jag efter min "gammla" menscykel borde jag få mens redan nu på söndag. Har mensvärk, är finnig, känner av brösten osv nu, så det känns ju om om mensen är på g, fast det borde dröja nästan en vecka?  Är i dag på Äl + 8.

• Kaa76

Kuben, beklagar!  Bad osv skall man vänta med så länge man blöder, precis som efter en förlossning.
    Jag har provat igen vid första ägglossnning, känns som om mensen tyvärr är på g nu, men får väl se. 

• Kaa76

Jag är osäker, men sista gången jag undersöktes var det negativt, så inom en vecka för min del. Och första ägglossningen 2 veckor och tre dagar efter missfallet.

• Kaa76

jag fick missfall den 15/9, blödde drygt två veckor, men alla gravhormoner var borta redan första veckan. Fick ÄL och gjorde ett inseminerings försök den 2/10. Nu väntar jag på min första mens, är rätt säker på att jag inte är gravid. Trodde jag kanske skulle gå tillbaks till min gamla rytm, och få mens nu i går, har haft mens verk, int bara lite molvärk utan ordentligt, av och till i snart en vecka. men får nog gå efter ÄL och bör då få det på onsdag eller så, Jobbigt att vänta :(

• Kaa76

Började blöda i dag, än så länge inga gigantiska mängder, men är övertygad om att det kommer. Känns ändå rätt ok, visste ju att chansen att det skulle gå så snart inpå missfallet var liten. Nu kom det 14 dagar efter ÄL, borde ju betyda att jag är tillbaks på samma cykel som innan och allt fungerar som det skall. Får ta nya tag vid nästa ÄL,

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?