• Alexi

Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?

Jag är kraftigt nötallergisk och mina barn har därför fått vänta med nötter, det rekommenderas ju att man väntar tills 4-5-årsåldern. Jag antar att man väntar till dess för att barnet ska kunna säga om det reagerar på något sätt.

Min dotter är drygt 4.5 år och inte allergisk mot någonting. Eftersom hon börjar vara hemma hos kompisar vill jag nu veta om hon är allergisk, vilket jag ju dock inte tror eftersom hon inte reagerat på något annat som jag är allergisk emot (fisk, mandel mm).

Hur testa nötter, bara ge henne och vilken sort börja med, mängd osv? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?
  • Alexi

Jimman: jag tänker inte låta mina barn bli äldre och inte veta om de måste undvika en grej eller inte, det är ju idiotiskt.

• Alexi
    elmadumle skrev 2013-08-11 10:55:05 följande:
    Jag är allergisk mot nötter och har varit det sedan födseln, det förekommer inga nötter här hemma alls, mina barn har när de blivit tillräckligt stora och kunnat handla själva ätit nötter,godis med nötter i och ingen av de är allergisk, tack och lov.
    Men man vet ju aldrig vad kompisar kan bjuda på, jag tycker det är läskigt att inte veta liksom. För man kan ju inte heller gå runt och förbjuda alla de träffar på att äta nötter när barnen blir äldre, om de faktiskt inte är allergiska.
  • Alexi
    krompa skrev 2013-08-03 14:53:42 följande:
    För att reagera på nötter måste de ha fått nötter innan. Enligt den ssk jag träffade när jag skulle pricktesta min son så ger inte testet utslag även om man är allergisk ifall man inte utsatts för allergener tidigare.

Vill ni prova hemma först, måste ni i så fall prova flera gånger. 

En fråga.
    Hur ska ni testa hemma om ni själva eller er sambo är kraftigt allergiska? Är ni inte rädd att ni ska bli dåliga i samma veva? 
    Jag blir inte dålig om jag inte äter det själv, så om min man ger dottern det så är det ju inget problem.

Nej jag vet att man måste testa flera gånger, det är ju det jag tänker med test hos läkare att de inte visar något. Alltså måste man ju provocera flera gånger och med olika sorters nötter.
  • Alexi
    elmadumle skrev 2013-08-11 10:56:38 följande:

Fel, det finns de bla jag som reagerat första gången på nötter, men det kanske inte är så vanligt, så det stämmer inte helt.
    Fast om man reagerar första gången, då kanske man fått i sig det tex via mamman vid amning? För jag reagerade också väldigt tidigt när jag fick nötter som liten men min mamma hade ju ätit nötter och ammat. Det har ju inte jag gjort så mina barn har ju inte fått minsta spår.
  • Alexi
    Satisfaction skrev 2013-08-11 11:01:51 följande:
    Jag hade ställt frågan till sjukvårdspersonal med kunskap i allergi. Hade inte litat på tyckande från fl i en såpass allvarlig fråga. Vad säger bvc t ex?
    Bvc har ju sällan kunskap om allergi... Jag har inte hittat någon bra att fråga.
  • Alexi

Jag blir jättetrött på det här, det går ju inte att få några klara och tydliga besked om vad och hur man ska göra. Många borde ha varit i samma situation. Var ska man vända sig!!??

• Alexi

Cosinus: Tack för konkreta råd! Ballerina låter ju som en smart grej att testa, det borde dottern gilla.

Cetirizin har jag själv mot allergi, så de finns ju hemma.

• Alexi

Det visar ju antagligen ingenting om barnet aldrig utsatts före nätter, vare sig genom munnen eller genom amning. Då har inte kropen bildat antikroppar.

• Alexi
    k girl skrev 2013-08-31 19:21:29 följande:
    Vi har testat när vi varit i min hemstad (=sjukvård och akutmottagning runt hörnet). Men relativt tidigt, båda mina barn är ju under fyra. Har dock inte någon kraftig nötallergi.
    Hur testade ni? Har ni testat varje sorts nöt för sig?
  • Alexi
    Liiii skrev 2013-08-31 23:26:28 följande:
    Jag är extremt allergisk mot alla nötter även luftburen allergi (reagerar tom om man öppnar en snickers) så i vårat hus kommer det aldrig in något med nötter.
    Mina barn på 4 och 6 år har inte ätit några och kommer heller aldrig att få det då jag själv är så allergisk så det inte kan visstas i vårat hus. Alla vi umgås med även mina barns kompisars föräldrar vet om min allergi så de skulle aldrig bjuda dem på det.
    Sen så har jag lärt mina barn sen de var små att jag inte tål nötter (har sån kraftig allergi så man hinner inte ens ringa 112 trots jag tagit 3-4 sprutor adrenalin) så skulle de bli erbjudna så tackar de nej.
    Oj, hur klarar du vardagen? Kollektivtrafik, bio och allt sånt?
  • Alexi

Nu har vi testat hasselnötter, dottern fick ballerinakex två helger i rad.

Vilka nötter tycker ni bör testas specifikt? Hasselnötter, jordnötter, cashew?

förslag på goda grejor som innehåller dessa nötter men enbart en av dem i taget?

• Alexi

Men för mina barn bord ju inte allergi kunna komma så snabbt? för det ger väl sällan utslag första gången man kommer i kontakt med ett ämne, jag har förstått det som att kroppen måste bilda antikroppar först.

Vad var anledningen till att ni gjorde sådan allvarlig provokation?

Svar på tråden Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?