• Alexi

Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?

Jag är kraftigt nötallergisk och mina barn har därför fått vänta med nötter, det rekommenderas ju att man väntar tills 4-5-årsåldern. Jag antar att man väntar till dess för att barnet ska kunna säga om det reagerar på något sätt.

Min dotter är drygt 4.5 år och inte allergisk mot någonting. Eftersom hon börjar vara hemma hos kompisar vill jag nu veta om hon är allergisk, vilket jag ju dock inte tror eftersom hon inte reagerat på något annat som jag är allergisk emot (fisk, mandel mm).

Hur testa nötter, bara ge henne och vilken sort börja med, mängd osv? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?
  • Nyfiken gul

jag har introducerat nötter på naturlig väg , helt enkelt serverat nötter i dom produkter som har mandel o nötter i sig. Tex nötkakor, bullar med mandel på, mandelmassa, marsipan på tårtor , spagetti med pestosås, beställt barnrätter med jornötssås på resturnag  osv osv.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jjuliss

Jag undrar precis samma som du . min sambo är jätte allergisk för nötter , får han en nöt i munnen måste hän slippa till sjukhuset innom 15 minuter , annars täpps luftvägarna igen. Så jag är livrädd att pröva ge nötter till dottern ifall hon regaerar lika . Nu är det ju ioförsig något år dit ännu men.

• Jimman

Varför måste barnen äta nötter alls ?

• Alexi

Jimman: jag tänker inte låta mina barn bli äldre och inte veta om de måste undvika en grej eller inte, det är ju idiotiskt.

• Pudel

Jag är också multiallergisk, dottern har inte visat att hon reagerar på något sätt mot de saker jag är allergisk mot. 

När det gäller nötter tänkte jag försöka få till ett pricktest om några år. Som en första indikator. Tänker absolut inte experimentera hemma med något så allergiframkallande som nötter... Visst, det går att få anafalaktiska chocker av andra födoämnen också, men med allergenet nötter är den reaktionen vanligare. 

• Jimman
    Alexi skrev 2013-08-03 13:02:23 följande:

Jimman: jag tänker inte låta mina barn bli äldre och inte veta om de måste undvika en grej eller inte, det är ju idiotiskt.

Men du vågar chansa att ge dom när det finns allergi mot det i familjen ? Bättre att göra ett test än att testa hemma !
  • krompa

För att reagera på nötter måste de ha fått nötter innan. Enligt den ssk jag träffade när jag skulle pricktesta min son så ger inte testet utslag även om man är allergisk ifall man inte utsatts för allergener tidigare.

Vill ni prova hemma först, måste ni i så fall prova flera gånger. 

En fråga.
    Hur ska ni testa hemma om ni själva eller er sambo är kraftigt allergiska? Är ni inte rädd att ni ska bli dåliga i samma veva? 

• elmadumle

Jag är allergisk mot nötter och har varit det sedan födseln, det förekommer inga nötter här hemma alls, mina barn har när de blivit tillräckligt stora och kunnat handla själva ätit nötter,godis med nötter i och ingen av de är allergisk, tack och lov.

• elmadumle
    krompa skrev 2013-08-03 14:53:42 följande:
    För att reagera på nötter måste de ha fått nötter innan. Enligt den ssk jag träffade när jag skulle pricktesta min son så ger inte testet utslag även om man är allergisk ifall man inte utsatts för allergener tidigare.

Vill ni prova hemma först, måste ni i så fall prova flera gånger. 

En fråga.
    Hur ska ni testa hemma om ni själva eller er sambo är kraftigt allergiska? Är ni inte rädd att ni ska bli dåliga i samma veva? 

Fel, det finns de bla jag som reagerat första gången på nötter, men det kanske inte är så vanligt, så det stämmer inte helt.
  • Satisfaction

Jag hade ställt frågan till sjukvårdspersonal med kunskap i allergi. Hade inte litat på tyckande från fl i en såpass allvarlig fråga. Vad säger bvc t ex?

Svar på tråden Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?