• Alexi

Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?

Jag är kraftigt nötallergisk och mina barn har därför fått vänta med nötter, det rekommenderas ju att man väntar tills 4-5-årsåldern. Jag antar att man väntar till dess för att barnet ska kunna säga om det reagerar på något sätt.

Min dotter är drygt 4.5 år och inte allergisk mot någonting. Eftersom hon börjar vara hemma hos kompisar vill jag nu veta om hon är allergisk, vilket jag ju dock inte tror eftersom hon inte reagerat på något annat som jag är allergisk emot (fisk, mandel mm).

Hur testa nötter, bara ge henne och vilken sort börja med, mängd osv? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?
  • Annelie 76

Åk till sjukhuset och fika där med det de ev kan vara allergiska mot. Då är ni nära till hjälpen...

• Dina08

Jag har ganska mild nötallergi. Vi har inte haft nötter hemma, men sedan barnen var i 10-årsåldern har vi köpt hem det och låtit dem smaka, först LITE. Det har visat sig att de inte alls reagerar på nötter. Jag tror att det stämmer att man måste äta nötter flera gånger för att utveckla allergi, för jag minns att jag satt och frossade i nötter en jul i barndomen.

• Alexi
    elmadumle skrev 2013-08-11 10:55:05 följande:
    Jag är allergisk mot nötter och har varit det sedan födseln, det förekommer inga nötter här hemma alls, mina barn har när de blivit tillräckligt stora och kunnat handla själva ätit nötter,godis med nötter i och ingen av de är allergisk, tack och lov.
    Men man vet ju aldrig vad kompisar kan bjuda på, jag tycker det är läskigt att inte veta liksom. För man kan ju inte heller gå runt och förbjuda alla de träffar på att äta nötter när barnen blir äldre, om de faktiskt inte är allergiska.
  • Alexi
    krompa skrev 2013-08-03 14:53:42 följande:
    För att reagera på nötter måste de ha fått nötter innan. Enligt den ssk jag träffade när jag skulle pricktesta min son så ger inte testet utslag även om man är allergisk ifall man inte utsatts för allergener tidigare.

Vill ni prova hemma först, måste ni i så fall prova flera gånger. 

En fråga.
    Hur ska ni testa hemma om ni själva eller er sambo är kraftigt allergiska? Är ni inte rädd att ni ska bli dåliga i samma veva? 
    Jag blir inte dålig om jag inte äter det själv, så om min man ger dottern det så är det ju inget problem.

Nej jag vet att man måste testa flera gånger, det är ju det jag tänker med test hos läkare att de inte visar något. Alltså måste man ju provocera flera gånger och med olika sorters nötter.
  • Alexi
    elmadumle skrev 2013-08-11 10:56:38 följande:

Fel, det finns de bla jag som reagerat första gången på nötter, men det kanske inte är så vanligt, så det stämmer inte helt.
    Fast om man reagerar första gången, då kanske man fått i sig det tex via mamman vid amning? För jag reagerade också väldigt tidigt när jag fick nötter som liten men min mamma hade ju ätit nötter och ammat. Det har ju inte jag gjort så mina barn har ju inte fått minsta spår.
  • Alexi
    Satisfaction skrev 2013-08-11 11:01:51 följande:
    Jag hade ställt frågan till sjukvårdspersonal med kunskap i allergi. Hade inte litat på tyckande från fl i en såpass allvarlig fråga. Vad säger bvc t ex?
    Bvc har ju sällan kunskap om allergi... Jag har inte hittat någon bra att fråga.
  • malmo

Undrar samma sak. BVC rådde mig att introducera allt som min man är allergisk mot (inkl. Nötter) med kommentaren "gör det inte för sent på kvällen, det kan vara jobbigt att sitta på akuten när man är trött". Tack för den! Får se hur vi gör, hon är än så länge bara 4 månader men det är ju läskigt om en sån liten reagerar starkt.

Det gäller att hålla tungan i rätt mun
  • Alexi

Jag blir jättetrött på det här, det går ju inte att få några klara och tydliga besked om vad och hur man ska göra. Många borde ha varit i samma situation. Var ska man vända sig!!??

• cosinus

Nu är inte jag nötallergisk men min son är det lite...typ, han är 7 år.

Han reagerar med magont och kräkningar på nötter och mandel om han äter en större mängd. Vi har tagit prov och han har vissa utslag på madel, nötter och ägg samt ett väldigt, väldigt litet utslag på torsk.

Ägg och torsk märker vi inte alls av reaktioner på så det får han som vanligt. Rådet ang nötter och mandel är att vi ska prova och se om han fixar små mängder utan reaktion och isf ska han få fortsätta äta det.

Läkaren föreslog som första test ett fjärdedels ballerina under en säsong då det inte var björkpollen i luften då det kan korsa. Sen om det funkar skulle vi prova med en större bit senare och sen med ett helt ballerina och går det bra kan han få äta saker som är ungefär jämförbara. Han ska givetvis inte äta 10 nötter för då kräks han men läkaren på barnmottagningen menade att det var onödigt att undvika sånt man faktiskt kunde äta och det kan ju som du är inne på vara skönt att veta att det inte är någon fara om de fikar borta och får något med nötter i.

Innan vi skulle tyckte läkaren att vi skulle köpa hem receptfri medicin som vi kunde ge vid symtom. Det blev för oss Cetirizin Actavis 10 mg som kan ges från 6 år i halv tablett. Men läkaren var mycket tydlig med att det i princip inte gick att överdosera så blev det en reaktion var det bättre med för mycket än för lite.

I ert läge hade jag gjort något liknande som vi blev rådda till. Börja i liten skala, kanske inte när man sitter längst upp på en fjälltopp men på dagen när sjukvård är öppet om ifall det skulle behövas. Man måste ju prova för att veta då allergiprov på barn inte alltid säger hela sanningen (de kan ju vara falskt negativa)

• Alexi

Cosinus: Tack för konkreta råd! Ballerina låter ju som en smart grej att testa, det borde dottern gilla.

Cetirizin har jag själv mot allergi, så de finns ju hemma.

Svar på tråden Ni nötallergiska föräldrar, hur har ni gett barnen nötter?