Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!

Bigarreaux skrev 2013-08-03 07:39:18 följande:
    Jag blir nästan lite sur när jag är inne i amningsforumet numer, folk får så puckade råd av sina bm och bvc-sköterskor!!

Det ska trugas med napp, börja reglera ätandet vid bara några veckors amning, slafsas med ersättning och föreslås amningsnapp utan att nämna att sådan faktiskt kan ha motsatt effekt och störa amningen. Vad hände med arbetet att verkligen främja amning?!

Grrrr.. Sådant kan verkligen bli spiken i kistan för en oerfaren och osäker förstagångsmamma där amningen trasslar.

Heja dig ts som tänker utanför lådan, och söker information lite bredare än så!
  • malzac
    FavvoJonna skrev 2013-08-03 11:11:35 följande:

Hur menar du att amningsnapp stör amningen? Lite nyfiken då jag var tvungen att börja använda sån med min lilla inne på bb
    Amningsnapp kan var en bra hjälp ibland, men den har en del negativa aspekter också. Den kan till exempel göra så att bebisen inte lyckas suga ut lika mycket mjölk som den hade gjort om den ammades utan (med bra grepp) vilket i sin tur kan störa mjölkproduktionen eftersom den baseras på efterfrågan. Och om man sen vill amma utan amningsnapp så kan det bli svårt om barnet vant sig för mycket vid nappen och om det inte lärt sig få bra grepp om bröstvårtan eftersom nappen beter sig annorlunda (det finns en hel del tips om hur man gör det det dock om man googlar lite).

Du kan läsa mer här:
    www.llli.org/llleaderweb/lv/lvjunjul00p39.html
Svar på tråden Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!