• Kittecat

Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!

Hej ja undrar hur ofta ni ammar era bebisar som är ungefär i samma ålder?
    Min pojk är 6 veckor å 3 dagar!
    När han föddes vägde han exakt 4 kg sen å nu väger han ca 5,2, han är en ganska matglad kille som gärna äter ofta! Ja försöker få han att äta längre stunder å mer sällan istället för att äta varannan timme efter att bm föreslog de så att jag ska få lite andrum imellan! Men lättare sagt än gjort ibland..
    Är orolig att han äter för mkt.. Har även prövat att ge han lite ersättning på kvällen innan sängdags för att se om han blir mer nöjd men svårt å säga ännu.
    Min bm föreslog även att jag skulle börja med napp för att se om han nöjer sig med den ibland, han har kanske stort sugbehov men nappen är han sisådär förtjust i! Har köpt olika för att testa mig fram men som sagt han spottar gärna ut den igen ganska snabbt så jag vet inte hur ja ska få honom att vilja ta den mer, de är väl bara att kämpa på!!

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!
  • lövet2

6 veckor? Minst varannan timme. Bara en av mina ungar har ätit mer sällan än så, men då åt han väldigt långa stunder i taget i gengäld (ca 1½ timme åt gången).

• Sisisisi

Vid den åldern åt han väldigt oregelbundet. Ibland 20 min efter förra amningen men om han sov kunde det gå 3 timmar mellan.

Efter två mån blev han mer regelbunden och ammade varannan timme dagtid tills han var ett år. Förstår inte varför man vill dra ut på det, det är vän bara att amma när bebisen vill.

• Bigarreaux

Jag har ammat helt fritt. Min yngsta är 6 månader nu, hon har snuttat och får ännu snutta precis när hon vill. Jag har alltid slängt fram tutten utan att se på klockan.

När de är så små som din håller jag nog med lövet2 - minst varannan timme. Möjligen med en aning längre intervaller nattetid, men det har varierat.

• Pandamamma79

Min lilla har ammat ca var 2a-3e timme från start. Ammar bara 7-8 min varje gång.

Storasyster klockade vi exakt var tredje timme. Hon ammade ca 20 på varje bröst.

Väldigt olika intag, dock följer de samma kurva.

• minerva123

Vilket märkligt råd, menar BVC att du ska hålla bebisen hungrig? Nu på sommaren behöver bebisar amma för att släcka törsten också. I den åldern ville sonen äta allt från en gång i timmen till varannan timme. På natten ungefär var tredje timme. Han var (och är nu vid 5 månader) en riktig långammare, 30 min per bröst, så ibland kändes det som om man ammade hela tiden. Under ökningsperioderna kunde han äta fyra timmar i sträck på kvällarna. Det är många gånger ett heltidsjobb att amma så se till att du har avlastning hemma.

• Mabaja

Jag ammar när mitt barn vill ha mat. Hon är född 26/6... Dagtid är det ca varannan timme, ibland upp emot tre tim. Senaste kvällarna har det varit ca 4 ggr/timmen... Min dotter har mycket tuttbehov men tar inte napp.

Varför ge ersättning med en sån fin viktuppgång?

• Flickan och kråkan

När han inte sover (ibland mycket, ibland lite) så ammar han alltifrån två gånger/timme till konstant. Ammar fritt. Vid 5,5 vecka så hade han gått upp 1,6 kilo. Han var liten när han föddes. Strax under 2,8 kg. Ammar fritt, som med tidigare barn. Alla mina barn har ammat ofta i den åldern och gått upp 300-400 gram/vecka. Alla har haft tydlig amningspuckel på sina tillväxtkurvor.

• Kittecat

Ja ammar ju honom när han är hungrig även om hon gav det rådet att försöka se om han bara vill stilla sitt sugbehov med napp. Ibland är han hungrig varannan å ibland oftare å ibland går det flera timmar imellan å när han sover blir det ju också längre imellan! Å precis som ni skriver att nu i värmen så borde han ju va törstig precis som man själv blir i värmen!

Så ja tänker fortsätta med att mata honom när han är hungrig,han är ju så liten ännu!

Tack för alla era svar :) hjälper mig att förstå att detta är helt normalt!!

Svar på tråden Hur ofta ammar ni? Har en bebis på ca 6 veckor!