Inlägg från: Coxia |Visa alla inlägg
  • Coxia

Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer

Se till att få hjälp! Det går att vända en krånglig amning. Det är inte säkert du hör att hon sväljer, det gör inte jag alls. Det är vikten som är intressant. Prova att pumpa när du inte rört brösten på 2 timmar. Hur mycket får du ut då? 

Ofta behöver barnen växa till sig lite för att man ska få till det. Så ge det ett par veckor till om du orkar. Amma som sagt ofta och ge bara ersättning efter du ammat. Anledningen till att faktiskt ge ersättning är att det ger ett större och starkare barn som snabbare orkar amma ordentligt. Så var inte rädd för det i en period. Din produktion kommer snabbt igång när barnet väl orkar amma ordentligt.

Och var strikt i schemat. Amma varje bröst max 10 min...det tar 30 minuter totalt med rappaus. Ge sedan ersättning. Vila 2 timmar och på det igen. DU MÅSTE VILA!

Tro mig jag var i exakt samma sits för 2 månader sedan och nu fungerar amningen perfekt. Min kille behövde bara växa till sig och bli starkare för att suga bättre. 

• Coxia

Just det, skippa nappen. Den kan vara boven i viktproblemet. 

Allt det du beskriver är helt normalt. Man måste bara slappna av och ge det lite tid. Ett spädbarn kan suga fast på en plan yta och lita på dina bröst. Mjölken kommer att komma igång när hon orkar suga bättre. Och så länge du inte slutar helt kan man få igång produktionen igen.  

• Coxia

Du kan ju ha en dålig utdrivningsreflex. Be om att få prova nässprayen syntocinon

• Coxia

Tycker också du ska prata med amningshjälpen via telefon. Jag fick bra hjälp där. 

Rådet jag fick var just att (jag hade sår, stora sår) i alla fall amma eller pumpa 1-2 gånger per dag och inte stressa och så vänta in bebisen till han blev sugstark nog. Det gjorde mycket för mitt psyke att, att våga ha is i magen och inte ge upp. 

Prova gärna att göra en omstart. Dvs lägg dig i sängen en hel dag med bebis. Ta av dig kläderna och ha bara blöja på barnet och låt det ligga på ditt bröst och försöka finna tutten själv. Det stimulerar både dig och barnet.  

och du, det är ingen katastrof att delamma... 

• Coxia

Vad roligt. Hoppas det fortsätter på det positiva spåret.

• Coxia

Har du provat att ta bort nappen mitt i amningen. Gör det annars när ni blivit bekväma i situationen. Då är ju vårtan formad av nappen och det kanske hjälper henne.

Svar på tråden Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer