• Nezzan

Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer

Behöver få hjälp från er mera rutinerade föräldrar. Har en underbart go 13-dagar tös men som haft svårt att suga redan från start (små-smuttar mest på sin underläpp) så på bb fick vi en amningsnapp och då kunde hon iaf suga utan att tappa taget hela tiden. Men hon gick inte upp i vikt trots flera timmars amning och min mjölk verkar inte ha runnit till riktigt ännu. Bvc har sagt att hon nu ska amma ca 10 min på vardera bröst och få ersättning efteråt

Jag tycker nu att det verkar som att hon får ut mjölk i amningsnappen - men jag hör henne inte svälja... och fast vi ammat kanske upp till 15 min på varje bröst och hon verkar nöjd och somnar till, så vaknar hon 2 min senare och söker ivrigt + äter då glupskt upp all ersättning ( och spyr oftast upp en hel del)

Jag funderar nu väldigt mkt på om hon får i sig någon bröstmjölk alls - kan små barn svälja utan att det direkt hörs? Vad har ni för erfarenheter av amningsnapp? Jag pumpar även mellan amningarna m el-pump men får bara ut ca 20 ml per bröst när jag pumpar ca 10-15 min på vardera.

Snälla...kom gärna m tips, erfarenheter.. jag vill så gärna få amningen att fungera!!

• Svar på tråden Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer
  • faithfully

Blir hon nöjd av 10 minuter per bröst? När hon vaknar är hon ute efter mer mat eller snuttande tror du?

• Aileen Allannah

Jag har aldrig hört mina barn svälja, däremot har det synts. Har du en amningsmottagning i närheten?

• Loriyana

Har ni kollat tungbandet? Min dotter hade problem med att suga och få i sig bröstmjölken. Visade sig att hon hade för kort tungband. Det är lätt att åtgärda.

• Bigarreaux

Även om du inte hör, kan du se hur det ser ut när hon suger? Det syns rätt tydligt om barnet har rätt tag, den lilla käken jobbar som rytmiskt och metodiskt..

Säger som #2, finns amningsmottagning som du kan vända dig till? De kan antagligen lätt se om den lilla verkar äta och få i sig.

• Nezzan

Faithfully: Hon vill helt klart äta mer efter 10 min per bröst

Aileen: dum fråga.. men vart syns det på barnet att de sväljer.. hon ligger ju med sin mage mot min mage så hur ser man det iaf?

Loriyana: hur kollar man att tungbandet är kort?

• Nezzan

Bigarreaux: Har varit på bb hemvård och fått hyra en el-pump och där hänvisade de mig till bvc för hjälp med amningen ( är bb hemvård samma som amningshjälpen eller?)

• Aileen Allannah

Titta på halsen, och området kring käken. Man ser att de suger genom att käken rör sig, och även om man inte ser det lika tydligt som hos vuxna så syns det. Testa titta när hon får ersättning, så vet du hur det ser ut.

Amningsmottagning kan du googla efter.

• Nezzan

Bigarreaux; jo, käken jobbar för fullt och örsnibben rör på sig... men betyder det att hon orkar via amningsnappen dra ut mjölk så hon kan svälja?

• Loriyana
    Nezzan skrev 2013-08-02 19:37:14 följande:
    Faithfully: Hon vill helt klart äta mer efter 10 min per bröst

Aileen: dum fråga.. men vart syns det på barnet att de sväljer.. hon ligger ju med sin mage mot min mage så hur ser man det iaf?

Loriyana: hur kollar man att tungbandet är kort?

Titta på hur hon rör på tungan. Om hon har för kort tungband så kan hon inte sträcka ut tungan. Tungbandet är precis under tungan. Du kan också besöka amningsmottagningen så kan de kolla det. Jag misstänkte för kort tungband på min dotter och amningsmottagningen bekräftade det. Bandet klipptes sedan, en snabb procedur.
  • Nezzan

Aileen: jag har försökt se på halsen men hon är ju som lite rund och go så det syns inte iaf... amningsmottagningen här i umeå är tydligen lika m bb hemvård och de hänvisade mig till bvc

Hon darrar förresten till med käken lite efter ca  3-4 sug... det gör hon även när hon får ersättning - vet någon vad det kan vara?

Svar på tråden Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer