Inlägg från: Nezzan |Visa alla inlägg
  • Nezzan

Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer

Behöver få hjälp från er mera rutinerade föräldrar. Har en underbart go 13-dagar tös men som haft svårt att suga redan från start (små-smuttar mest på sin underläpp) så på bb fick vi en amningsnapp och då kunde hon iaf suga utan att tappa taget hela tiden. Men hon gick inte upp i vikt trots flera timmars amning och min mjölk verkar inte ha runnit till riktigt ännu. Bvc har sagt att hon nu ska amma ca 10 min på vardera bröst och få ersättning efteråt

Jag tycker nu att det verkar som att hon får ut mjölk i amningsnappen - men jag hör henne inte svälja... och fast vi ammat kanske upp till 15 min på varje bröst och hon verkar nöjd och somnar till, så vaknar hon 2 min senare och söker ivrigt + äter då glupskt upp all ersättning ( och spyr oftast upp en hel del)

Jag funderar nu väldigt mkt på om hon får i sig någon bröstmjölk alls - kan små barn svälja utan att det direkt hörs? Vad har ni för erfarenheter av amningsnapp? Jag pumpar även mellan amningarna m el-pump men får bara ut ca 20 ml per bröst när jag pumpar ca 10-15 min på vardera.

Snälla...kom gärna m tips, erfarenheter.. jag vill så gärna få amningen att fungera!!

• Svar på tråden Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer
  • Nezzan

Faithfully: Hon vill helt klart äta mer efter 10 min per bröst

Aileen: dum fråga.. men vart syns det på barnet att de sväljer.. hon ligger ju med sin mage mot min mage så hur ser man det iaf?

Loriyana: hur kollar man att tungbandet är kort?

• Nezzan

Bigarreaux: Har varit på bb hemvård och fått hyra en el-pump och där hänvisade de mig till bvc för hjälp med amningen ( är bb hemvård samma som amningshjälpen eller?)

• Nezzan

Bigarreaux; jo, käken jobbar för fullt och örsnibben rör på sig... men betyder det att hon orkar via amningsnappen dra ut mjölk så hon kan svälja?

• Nezzan

Aileen: jag har försökt se på halsen men hon är ju som lite rund och go så det syns inte iaf... amningsmottagningen här i umeå är tydligen lika m bb hemvård och de hänvisade mig till bvc

Hon darrar förresten till med käken lite efter ca  3-4 sug... det gör hon även när hon får ersättning - vet någon vad det kan vara?

• Nezzan

loriyana: hon kan sträcka ut tungan en bit iaf.. vet dock inte hur långt som är "normalt"..? kunde ditt barn sträcka ut tungan lite eller inget alls?

• Nezzan

Ramborg: ska kolla upp det..

Visst vore det väl så att hon borde väl bli arg om hon inte får i sig något??

• Nezzan

Bigarreaux och johannawe; Ssk på bvc känns inte direkt som något stöd tyvärr, hon har tittat på det och tycker inte att det ser ut som att hon får i sig ngt, sa att det inte hördes att hon svalde, själva sugtaget runt amningsnappen verkar dock vara ok. Ssk:n är mer inställd på att vi ska ge mer och mer ersättning så att tösen går upp i vikt - och det känns så fel för mig att dra ner på amningen och ge mer och mer ersättning - känns helt åt fel håll. 

Och jag har varit i kontakt med amningsmottagningen och de ville bara hjälpa till med att hyra ut en el-pump..hon tittade inte på hur tösen sög utan hänvisade bara till bvc... känns som att sjukvården lämnar ut foldrar om hur viktigt det är med stöd kring amningen men när man sedan behöver det så får man ingen hjälp...

Ska kolla på amningshjälpens sida på fb - tack för tipset!!

• Nezzan
    bebisfågel: så du gav ersättning fram tills han blev 3,5 månader? hur höll du igång mjölkproduktionen under denna tid? min förhoppning är oxå att kunna fasa ut nappen men det blir så bråkiga stunder så jag hoppas det ska lyckas bättre när hon är lite äldre och kan gapa större/kraftigare käkar. Så trist att inte du heller känner att du fick stöd från sjukvården kring amningen men blir glad över att höra att det kan gå iaf! Har en el-pump jag kör med nu.. det blir inga större mängder men hoppas det bidrar till lite stimulering iaf

pigglet: vi vägde oxå på bb före och efter amning och då hade hon enbart gått upp 9 g =(. vi ska på tisdag göra ny sådan vägning på bvc.. hoppas på bättre resultat - annars kanske det är så att min tös oxå gör så det blir stopp.. men vi ser ju att hon har lite mjölk i munnen ibland när det blir pausar - hade ditt barn det?
  • Nezzan

Alexi: det är ju det jag är rädd för.. att det bara ska bli mer och mer ersättning.. men vad annat kan vi göra då hon inte blir mätt. Jag följer inte bvc´s råd med att bara amma 10 min/bröst.. utan ammar mer mot 20-30 min per bröst.. varje gång - och hon blir inte nöjd utan slukar all ersättning vi ger på kring 60-70 ml. Varje måltid tar därför ca 1,5 timma - dygnet runt och det börjar ta på krafterna det här =/

Har vänt mig till amningsmottagningen som hänvisade mig till bvc.. och bvc tjatar bara om att ge ersättning.
    Tack för länkarna.. ska kolla upp dem

• Nezzan
    EmmaRosa: Har kollat tungan och den ser helt normal ut. Jag har oxå läst att detta med darrningen ska ha och göra med stimuleringen.. men hon gör det ju i slutet (även när hon får ersättning ) så rent logiskt borde det ju vara tecken på trötthet i käken.. som malzac nämner.. eller? Har varit i kontakt med ammningsmottagningen och de hänvisade mig bara åter till bvc - och hon pratat bara om ersättning så där får jag inget stöd =/

coxia: Har försökt vända mig till amningsmottagningen men blir hänvisad åter till bvc. Ang detta med att vi inte hr henne svälja när hon ammar så hörs det dock väldigt tydligt när hon får ersättning.  Jag har sedan igår försökt köra mer utan nappen och kan då ibland höra henne svälja. Men det är så frustrerande att hon ammas på båda brösten i ibland upp mot 40-50 min och sedan ändå slukar ersättningen på mellan 60-90 ml.. hon kan därmed inte få i sig så mkt från mig... och det gör som ont i mammahjärtat. Jag har fått rådet att bara amma 10 min per bröst och sedan ge ersättning - var det så du gjorde? Det känns så fel att göra så.. då det naturliga borde var att amma oftare och dra mer på ersättningen - inte tvärtom!!

När jag pumpar får jag ut kring 20-40 ml efter ca 20-30 min fördelar på båda brösten... så det är rätt så fjuttigt och om det oxå är vad hon får under tiden hon ammar så förstår jag att hon inte blir mätt. Hoppas du har rätt om att det kan ordna sig iom att de blir lite större och får mera kraft
  • Nezzan

Alexi: tyvärr så verkar inte min produktion ha kommit igång riktigt ännu och jag har aldrig varit med om att mjölken strålar ut

• Nezzan
    Coxia: har fått den sprayen - tyckte inte den gjorde ng skillnad. Det kan ibland smådroppa mjölk innan jag ska till och amma - men någon stråle är det verkligen inte =(

Det tar iaf inte så lång tid innan mjölken börjar rinna till - det ser jag såväl när jag pumpar som att jag kan kolla när mjölk finns i amningsnappen. När jag pumpar så ser jag dock att mjölken inte rinner så fort (pumpar 20-40 ml på c 30 min)

Mallabralla: igårkväll låg hon vid bröstet mer el mindre under 5-6 timmar, likadant kvällen innan. Hon får suga så ofta hon vill - vi försöker både utan napp och med.. men hon blir aldrig mätt av min mjölk och tillslut ger vi ersättning då det gör ont i hjärtat att se henne kämpa och vara helt utslut. Under dagen brukar hon vilja ta med 2-3 tim mellanrum och hon får alltid brösten före ersättning

Mirella85: jag tror att själva mjölken rinner till rätt så snabbt - har kunnat kolla det tack vare amningsnappen. Jag misstänker att min tös inte heller har så mkt ork.. hon somnar alltid vid bröstet efter ca 15-25 minuters amning - bara för att vakna 5-10 min senare och vara vrålhungrig. Önksar att jag kunde få gå till ditt bvc isf - för min bvc-ssk verkar inte var intresserad alls över att hjälpa till med att kolla tekniken =(

Hoppas innerligt att det inte är så att jag producerar för lite... hur länge hade din vän försökt amma innan man konstaterade att produktioen var för låg? Tänker på hur länge man ska försöka innan man kastar in handduken?
  • Nezzan

Hej och tack alla för era engagemang!! Har senaste dagarna börjat om från början och mest legat hud mot hud. Hon tar ännu inte bröstet utan napp men nu verkar mjölken ha kommit igång bättre och äntligen hör jag henne svälja :) Vi har även kraftigt kunnat dra ner på ersättningen från att ge efter varje amning till att nu ge max vid 3tillf per dygn de senaste två dagarna... Och då betydligt mindre mängd *lycka* just nu sover underverket mitt efter att för två timmar sedan ha ammat ca 20min och ingen ersättning behövdes. Jag fick tyvärr lite å ingen hjälp från sjukvården men era tips och förslag har varit super, vi har en bit kvar innan nappen kan tas bort men nu är vi på god väg åt rätt håll... Tack så mkt!!

Svar på tråden Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer