• Nezzan

Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer

Behöver få hjälp från er mera rutinerade föräldrar. Har en underbart go 13-dagar tös men som haft svårt att suga redan från start (små-smuttar mest på sin underläpp) så på bb fick vi en amningsnapp och då kunde hon iaf suga utan att tappa taget hela tiden. Men hon gick inte upp i vikt trots flera timmars amning och min mjölk verkar inte ha runnit till riktigt ännu. Bvc har sagt att hon nu ska amma ca 10 min på vardera bröst och få ersättning efteråt

Jag tycker nu att det verkar som att hon får ut mjölk i amningsnappen - men jag hör henne inte svälja... och fast vi ammat kanske upp till 15 min på varje bröst och hon verkar nöjd och somnar till, så vaknar hon 2 min senare och söker ivrigt + äter då glupskt upp all ersättning ( och spyr oftast upp en hel del)

Jag funderar nu väldigt mkt på om hon får i sig någon bröstmjölk alls - kan små barn svälja utan att det direkt hörs? Vad har ni för erfarenheter av amningsnapp? Jag pumpar även mellan amningarna m el-pump men får bara ut ca 20 ml per bröst när jag pumpar ca 10-15 min på vardera.

Snälla...kom gärna m tips, erfarenheter.. jag vill så gärna få amningen att fungera!!

• Svar på tråden Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer
  • Nezzan
    bebisfågel: så du gav ersättning fram tills han blev 3,5 månader? hur höll du igång mjölkproduktionen under denna tid? min förhoppning är oxå att kunna fasa ut nappen men det blir så bråkiga stunder så jag hoppas det ska lyckas bättre när hon är lite äldre och kan gapa större/kraftigare käkar. Så trist att inte du heller känner att du fick stöd från sjukvården kring amningen men blir glad över att höra att det kan gå iaf! Har en el-pump jag kör med nu.. det blir inga större mängder men hoppas det bidrar till lite stimulering iaf

pigglet: vi vägde oxå på bb före och efter amning och då hade hon enbart gått upp 9 g =(. vi ska på tisdag göra ny sådan vägning på bvc.. hoppas på bättre resultat - annars kanske det är så att min tös oxå gör så det blir stopp.. men vi ser ju att hon har lite mjölk i munnen ibland när det blir pausar - hade ditt barn det?
  • Alexi

TS, jag tror att risken är stor att det blir mer och mer ersättning både av att du ger ersättning (eftersom du tillgången av bröstmjölk minskar) och att du använder amningsnapp. Jag körde med båda när min dotter var nyfödd och jag fick kämpa rejält hårt hela amningsperioden för att hålla produktionen uppe hyfsat. Men jag ammade minst varje timma, jag tycker det låter väldigt kort att bara amma tio minuter.

Se till att få proffshjälp, Bvc är många gånger inte så kunniga på amning. Det finns mycket bra på nätet och i bokform att läsa.

beckahbitch.blogg.se/2009/june/amning.html

www.adlibris.com/se/product.aspx

• Nezzan

Alexi: det är ju det jag är rädd för.. att det bara ska bli mer och mer ersättning.. men vad annat kan vi göra då hon inte blir mätt. Jag följer inte bvc´s råd med att bara amma 10 min/bröst.. utan ammar mer mot 20-30 min per bröst.. varje gång - och hon blir inte nöjd utan slukar all ersättning vi ger på kring 60-70 ml. Varje måltid tar därför ca 1,5 timma - dygnet runt och det börjar ta på krafterna det här =/

Har vänt mig till amningsmottagningen som hänvisade mig till bvc.. och bvc tjatar bara om att ge ersättning.
    Tack för länkarna.. ska kolla upp dem

• EmmaRoSa

Har ni kollat hennes tungband? Hon kanske har kort, vilket gör att hon har svårt att suga på bröstet. Det hade nämligen min systers dotter! Hoppas det löser sig för er.

• EmmaRoSa

Hej igen, läste igenom tråden nu.
    När det ser ut som det darrar vid bröstet, så gör min tös med det är liksom att de tar liksom tag i bröstet och gör så det är nog för att stimulera mjölen att rinna till.
    Sedan ett bra sätt att se om hon har kort tungband är att hennes tunga är liksom hjärtformad vid tungspetsen, det ser man oftast när det skriker.
    Kontakta amningsmottagning och be om hjälp och frågesport om bl.a. Kort tungband
    /Emma

• Coxia

Se till att få hjälp! Det går att vända en krånglig amning. Det är inte säkert du hör att hon sväljer, det gör inte jag alls. Det är vikten som är intressant. Prova att pumpa när du inte rört brösten på 2 timmar. Hur mycket får du ut då? 

Ofta behöver barnen växa till sig lite för att man ska få till det. Så ge det ett par veckor till om du orkar. Amma som sagt ofta och ge bara ersättning efter du ammat. Anledningen till att faktiskt ge ersättning är att det ger ett större och starkare barn som snabbare orkar amma ordentligt. Så var inte rädd för det i en period. Din produktion kommer snabbt igång när barnet väl orkar amma ordentligt.

Och var strikt i schemat. Amma varje bröst max 10 min...det tar 30 minuter totalt med rappaus. Ge sedan ersättning. Vila 2 timmar och på det igen. DU MÅSTE VILA!

Tro mig jag var i exakt samma sits för 2 månader sedan och nu fungerar amningen perfekt. Min kille behövde bara växa till sig och bli starkare för att suga bättre. 

• Coxia

Just det, skippa nappen. Den kan vara boven i viktproblemet. 

Allt det du beskriver är helt normalt. Man måste bara slappna av och ge det lite tid. Ett spädbarn kan suga fast på en plan yta och lita på dina bröst. Mjölken kommer att komma igång när hon orkar suga bättre. Och så länge du inte slutar helt kan man få igång produktionen igen.  

• johannawe

Sedan bättre att amma kortare och flera gånger (dvs byt bröst ofta) för att öka produktionen snarare än länge på ett bröst.

• malzac
    Nezzan skrev 2013-08-02 19:59:16 följande:
    Aileen: jag har försökt se på halsen men hon är ju som lite rund och go så det syns inte iaf... amningsmottagningen här i umeå är tydligen lika m bb hemvård och de hänvisade mig till bvc

Hon darrar förresten till med käken lite efter ca  3-4 sug... det gör hon även när hon får ersättning - vet någon vad det kan vara?
    Jag har absolut för mig att jag läste någonstans att bebisen darrar till med käken då och då för att rätta till taget, men när jag googlar nu så hittar jag inte den anledningen någonstans. Det folk säger är att det troligtvis beror på ett icke färdigutvecklat nervsystem (helt normalt för små bebisar alltså) eller trötta käkmuskler (också helt normalt). Min dotter gjorde det ofta när hon var yngre; hon gör det inte längre (nu är hon snart ett år) men jag är inte säker på när hon slutade.

Så här står det hos Amningshjälpen (angående avslutningen av ett amningstillfälle):
    "Efter ett tag blir det längre mellan sugtagen. Barnet eftersuger helt lätt, ligger och killar med tungan eller darrar med hakan. Till slut släpper det bröstvårtan eller somnar." 
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=153:utdrivningsreflex&catid=3&Itemid=4

Med andra ord är hakdarrning helt normalt och ingenting att oroa sig för. 
Svar på tråden Snälla behöver hjälp kring amning.. hör inte att barnet sväljer