Inlägg från: ApanApansson |Visa alla inlägg
  • ApanApansson

Välling för er som vill ge era barn tillsatsfritt

Tänkte dela med mig av vällingrecept till de som vill ge välling utan maltodextrin, palmolja, förtjockningsmedel mm.

Börja med att förbereda en mjölmix av följande:

1½dl ekologiskt mandelmjöl
    1½ dl ekologiskt nyponskalsmjöl
    1 ½dl ekologiskt majsmjöl
    1½ dl ekologiskt quinoamjöl

När du sedan kokar vällingen tar du till en full flaska:

2,3 dl havremjölk
    1 msk mjölmix
    ev vid behov en skvätt rapsolja, kokosfett eller riktigt smör

Ska det vara till mindre barn går det att koka på vatten eller getmjölk.
    Att inte ge välling alls går naturligtvis också bra Flört
    Vill man ge gröt går det bra att koka det med på detta, eller göra helt vanlig havregrynsgröt.

Spännande blogginlägg om välling.
    blogg.dt.se/trohoppkarlek/tag/gora-egen-valling/

Stupid is, as stupid does!
  • Svar på tråden Välling för er som vill ge era barn tillsatsfritt
  • ApanApansson

Vad roligt att det uppskattas!

• ApanApansson

Vad roligt att så många gillade det!

Ang mandelmjölet har jag aldrig hört att det skulle vara extra allergent? Däremot vet jag att min äldre syster som är nötallergiker kan äta just mandel eftersom den inte är speciellt allergen.
    Men naturligtvis får man ta bort det eller byta ut det mot någon annan bra sort om man vet att man är allergisk mot mandel, men det trodde jag var ganska självklart

• ApanApansson

Hopas det har fungerat bra för er som velat testa

• ApanApansson
    supersötasilversara skrev 2013-08-22 10:58:41 följande:
    Jättebra initiativ med den här tråden! Bra att kunna göra egen och NYTTIG välling. Tänk vad mycket skräp det är i köpevällingen! Jag gav köpevälling till mitt första barn, är mycket mer insatt i mat nu och skulle nog bara i nödfall ge köpevarianten.
    Vad härligt! Glad
  • ApanApansson
    choklaa skrev 2013-10-23 15:27:05 följande:
    Jag som inte börjat ge min son välling än undrar en sak. när du gjort mixen och ska blanda den sen till välling går de använda vanlig röd mjök i stället för havremjök? Brukar inte den vanliga affärs vällngen göras på vatten?

Absolut går det att använda vanlig mjölk om man vill, jag tänker bra att många är ofta lite känsliga och det blir mycket mjölk i så fall. Havremjölk är väldigt milt för magen.
    Jo den vanliga vällingen görs på vatten, men det är inte samma sak med en egen mjölmix och ett vällingpulver.
    Du kan om du vill blanda vällingpulver i mjölk också.
    Det blir godare, mer mättande och ofta nyttigare att göra på havremjölk.
    Sockret skrev 2013-11-21 10:17:20 följande:
    En fråga du sa att till små barn kan man byta ut mjölken mot vatten, vilken ålder menar du då? Kan man inte bara köra på vatten och mjölmixen eller blir det inte tillräckligt mättande?
    Havremjölk innehåller salt som man ska försöka undvika till barn under 12 månader det är därför man till mindre barn får ersätta den med vatten eller getmjölk om man kan få tag i det.

Svar på tråden Välling för er som vill ge era barn tillsatsfritt