Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

5-åring som har svårt att somna på kvällarna

lionness skrev 2013-07-30 14:47:58 följande:
    Fast är det ett problem? Är han väldigt trött? Får ni inte sova?

En del barn har mindre behov av sömn än andra.

Fast ja, det klart att det är ett problem om de helt enkelt sover för lite. En del blir ju inte trötta, helt enkelt. En del måste ha hjälp att somna, annars får de helt enkelt inte tillräckligt med sömn. Det är inte sant att barn "tar sig" den sömn de behöver, långt ifrån alla gör det. Vår ena dotter har inte gjort det.

TS det kanske kan hjälpa med omega 3 i ert fall? Ibland uppvisar barn inga som helst tecken på trötthet och kan ligga vaken stora delar av nätterna och helt enkelt inte kunna somna, deras sinnen är överaktiva och det blir omöjligt att slappna av. Studier har visat att det kan fungera mycket effektivt med omega 3 när det gäller sömn hos barn!
  • skogsvitter
    marmelad skrev 2013-07-30 16:18:27 följande:
    Ja det är ett problem, för han blir trött och grinig dagen efter om han somnat väldigt sent. Eftersom småsyskonen vaknar tidigt, så vaknar oftast han oxå tidigt och får då inte mer än 8-9 timmars sömn, vilket känns lite för en 5-åring?
    Och i ärlighetens namn så behöver jag och min man några timmar på kvällen när barnen somnat, för att titta på vad vi vill på tv och vila öronen en stund :-/

Tack för tips! Vi gav faktiskt Omega-3 till alla barnen i höstas, då de vaknade mkt på nätterna och jag läste om detta. Men vi slutade med detta efter några månader, främst för att jag tyckte att det var bökigt och kladdigt att sticka hål på kapslarna för att få ut innehållet (han kan inte svälja hela och det flytande blev så förbaskat dyrt till tre barn) Jag tyckte inte då att det gav så mkt resultat på sömnen, men jag ska nog testa det igen på honom och se om det hjälper

Sticka hål på kapslarna..?? Det finns ju flytande! Vi köpte på flaska till våra barn
  • skogsvitter

Håller med om att helt ta bort tv-tittandet, sådant kan vara helt avgörande för känsliga barn! Det är så mycket intryck som inte märks utåt sett på barnen att de blir påverkade av, men hjärnan arbetar på högvarv ändå!

• skogsvitter
    lionness skrev 2013-07-30 16:40:55 följande:
    Fast det där är två olika saker. En sak att barnet blir trött och grinigt, då måste man ju försöka testa olika saker för att faktiskt få barnet att somna.

Men ibland (ta inte illa upp nu) så känns det just som att det största problemet med att barn inte somnar är att föräldrarna inte får egen tid. Det tycker inte jag är schysst mot barnet, att barnet ska gå sova för att föräldrarna ska få egen tid, inte för att barnet själv behöver sömnen.

Men vad gör ditt barn när han inte sover? Du skriver att han springer upp och ner ur sängen men behöver han er då eller går han upp för att hämta nya sagor eller leker han eller vad?
    Men alltså det är inte normalt att ett så litet barn kanske bara sover 7-9 timmar per dygn tex. Det spelar ingen roll hur "bra" man tycker att barnet mår. Hyperaktiva barn är hur pigga som helst och sover nästan ingenting, påstår du att det inte är för barnets skull som man vill att barn i sådana fall ska sova mer?!
  • skogsvitter
    marmelad skrev 2013-07-30 16:56:23 följande:
    Ja jag vet, men som jag skrev så blev det mkt dyrare med den flytande Den tog ju slut på en vecka när man gav till alla tre Vi blev snåla, och läste tips om att sticka hål på kapslar istället.
    Men om jag bara ska ge honom så är det värt att testa den flytande igen.

Åh missade den raden. Det finns ju olika märken och beställer man från nätet brukar man hitta billigare. Sedan behöver ju inte alla tre eftersom det bara verkar vara en som har problem..? Men testade ni en längre period och ändå inte märkte någon skillnad så kanske det är dumt att prova igen iofs. Jag har dock hört att det kan ta tid innan man märker någon skillnad.
  • skogsvitter

Helt förståligt att det blivit så att särskilt kvinnor blir så ofta utbrända numera, tom under "semestern". Jag blev inkallad på ett lärarvik tre veckor in på terminen förra året, 3-barnsmamma som förmodligen halvt om halvt redan gått in i väggen innan hon började jobbet... när allt väl satte igång på riktigt i skolan höll hon inte ihop för fem öre, det behövdes bara en droppe för henne för bägaren att rinna över.

Acceptera inte att hamna i sådan utbrändhet och sådan stress och press med barn utan någon som helst avlastning! Särskilt riktat till dig lisadragon, man är två föräldrar även om den ena råkar jobba! Han kan ta hela em/kvällarna och nätterna kan han också avlasta med. Varför är det bara kvinnorna som ska ta allt och alltid gå in i väggen?! Männen "jobbar och sliter" och det är många gånger deras bortförklaring att sedan knappt göra ett skit i hemmet eller med barnen. Inte ok någonstans! Det är ju inte karlarna som blir utbrända! Det är ju vi kvinnor. Jobbet för dem är för det mesta rena semestern i jämförelse med att ta hand om barnen hela dagarna.

Svar på tråden 5-åring som har svårt att somna på kvällarna