• lionness

5-åring som har svårt att somna på kvällarna

Vår äldsta dotter som nu är tonåring hade också svårt att komma till ro när hon var liten. Tror det bästa är att lita på att han somnar när han blir trött och inte kämpa så mycket med att det ska sovas.

Visst behöver barn sin sömn och man ska ge dem förutsättningarna men barn är olika precis som vuxna och behöver olika mycket sömn. Verkar han må bra tycker jag ni kan låta honom vara och låta honom gå lite upp och ner. Inte hela världen.

• lionness
    marmelad skrev 2013-07-30 14:45:06 följande:
    Men grejen är den att om vi inte ser till att han somnar så kan han vara vaken hur länge som helst :-/
    På nyårsafton var han utan problem uppe tills vi gick och la oss efter tolvslaget. Vi var väldigt förvånade allihop att han var så pigg.
    Han skulle aldrig kunna somna i soffan, det har typ aldrig hänt. Och han somnar i stort sätt aldrig i bilen, trots att vi kan åka långa resor på 50-60 mil med jämna mellanrum. 
    Fast är det ett problem? Är han väldigt trött? Får ni inte sova?

En del barn har mindre behov av sömn än andra.

• lionness
    skogsvitter skrev 2013-07-30 15:00:13 följande:
    Fast ja, det klart att det är ett problem om de helt enkelt sover för lite. En del blir ju inte trötta, helt enkelt. En del måste ha hjälp att somna, annars får de helt enkelt inte tillräckligt med sömn. Det är inte sant att barn "tar sig" den sömn de behöver, långt ifrån alla gör det. Vår ena dotter har inte gjort det.

TS det kanske kan hjälpa med omega 3 i ert fall? Ibland uppvisar barn inga som helst tecken på trötthet och kan ligga vaken stora delar av nätterna och helt enkelt inte kunna somna, deras sinnen är överaktiva och det blir omöjligt att slappna av. Studier har visat att det kan fungera mycket effektivt med omega 3 när det gäller sömn hos barn!
    Jag förstår att det kan finnas övertrötta barn som får för lite sömn och att de kan behöva hjälp.

Men det finns också barn, som vår dotter, som inte behövde så mycket sömn. Och om barnet mår bra ser jag ingen anledning tvinga det till sömns. Viktigast är ju att det finns förutsättningar, dvs lugn och ro, att barnet ätit kvällsmat osv. 
  • lionness
    marmelad skrev 2013-07-30 16:18:27 följande:
    Ja det är ett problem, för han blir trött och grinig dagen efter om han somnat väldigt sent. Eftersom småsyskonen vaknar tidigt, så vaknar oftast han oxå tidigt och får då inte mer än 8-9 timmars sömn, vilket känns lite för en 5-åring?
    Och i ärlighetens namn så behöver jag och min man några timmar på kvällen när barnen somnat, för att titta på vad vi vill på tv och vila öronen en stund :-/

Tack för tips! Vi gav faktiskt Omega-3 till alla barnen i höstas, då de vaknade mkt på nätterna och jag läste om detta. Men vi slutade med detta efter några månader, främst för att jag tyckte att det var bökigt och kladdigt att sticka hål på kapslarna för att få ut innehållet (han kan inte svälja hela och det flytande blev så förbaskat dyrt till tre barn) Jag tyckte inte då att det gav så mkt resultat på sömnen, men jag ska nog testa det igen på honom och se om det hjälper

Fast det där är två olika saker. En sak att barnet blir trött och grinigt, då måste man ju försöka testa olika saker för att faktiskt få barnet att somna.

Men ibland (ta inte illa upp nu) så känns det just som att det största problemet med att barn inte somnar är att föräldrarna inte får egen tid. Det tycker inte jag är schysst mot barnet, att barnet ska gå sova för att föräldrarna ska få egen tid, inte för att barnet själv behöver sömnen.

Men vad gör ditt barn när han inte sover? Du skriver att han springer upp och ner ur sängen men behöver han er då eller går han upp för att hämta nya sagor eller leker han eller vad?
  • lionness
    marmelad skrev 2013-07-30 16:56:23 följande:
    Han kommer ner för att titta vad vi gör, vad vi äter, han behöver kissa, han är törstig... allt för att inte sova. Annars ligger han i sängen och lyssnar på saga, sparkar i väggen eller sängen så att det dånar... osv.

Ja jag vet, men som jag skrev så blev det mkt dyrare med den flytande Den tog ju slut på en vecka när man gav till alla tre Vi blev snåla, och läste tips om att sticka hål på kapslar istället.
    Men om jag bara ska ge honom så är det värt att testa den flytande igen.

Sparka i väggen är ju inte ok. Men i övrigt tror jag att han vill vara delaktig i det ni gör. Vad händer om hela familjen går och lägger sig? Går ju inte att göra i längden men en period kanske för att få in sovvanan.
Svar på tråden 5-åring som har svårt att somna på kvällarna