marmelad skrev 2013-07-30 16:18:27 följande:
Ja det är ett problem, för han blir trött och grinig dagen efter om han somnat väldigt sent. Eftersom småsyskonen vaknar tidigt, så vaknar oftast han oxå tidigt och får då inte mer än 8-9 timmars sömn, vilket känns lite för en 5-åring?
Och i ärlighetens namn så behöver jag och min man några timmar på kvällen när barnen somnat, för att titta på vad vi vill på tv och vila öronen en stund :-/
Tack för tips! Vi gav faktiskt Omega-3 till alla barnen i höstas, då de vaknade mkt på nätterna och jag läste om detta. Men vi slutade med detta efter några månader, främst för att jag tyckte att det var bökigt och kladdigt att sticka hål på kapslarna för att få ut innehållet (han kan inte svälja hela och det flytande blev så förbaskat dyrt till tre barn) Jag tyckte inte då att det gav så mkt resultat på sömnen, men jag ska nog testa det igen på honom och se om det hjälper
Fast det där är två olika saker. En sak att barnet blir trött och grinigt, då måste man ju försöka testa olika saker för att faktiskt få barnet att somna.
Men ibland (ta inte illa upp nu) så känns det just som att det största problemet med att barn inte somnar är att föräldrarna inte får egen tid. Det tycker inte jag är schysst mot barnet, att barnet ska gå sova för att föräldrarna ska få egen tid, inte för att barnet själv behöver sömnen.
Men vad gör ditt barn när han inte sover? Du skriver att han springer upp och ner ur sängen men behöver han er då eller går han upp för att hämta nya sagor eller leker han eller vad?