Inlägg från: Sereena |Visa alla inlägg
  • Sereena

Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd

Hej,
    jag skulle behöva råd från er som ammat lite längre...
    Jag är en person som från början absolut inte hade tänkt amma länge, men sen visade det sig att jag fick ett barn som är väldigt närhetstörstande och att amningen betyder mycket för henne. (och att jag själv tycker att det är mysigt också), så det blev ändrade planer. Men jag känner mig så kluven, då jag tycker att jag verkligen borde sluta, men önskar att hon kunde sluta självmant...

Min dotter är snart två år och jag ammar henne alltså fortfarande. Hon älskar amningen, och det var svårt att få henne att ta flaska (napp har hon aldrig velat ha). Först vid ca 10 mån ålder började hon gilla välling och gröt. (det var först då vi lyckades få henne att ta flaska).

Runt 1 år slutade jag amma på dagen, men fortsatte på kvällen och natten.

Vid 1,5 års ålder började hon på dagis och blev då såklart sjuk direkt, så då ammade jag henne mer. (för att hon skulle få i sig vätska och näring, eftersom hon knappt äter och dricker när hon är sjuk. 
    Sen dess har det liksom blivit ännu mer amning och nu ammar jag henne på dagen ibland också fast vi egentligen hade slutat med det. Nu skäms jag lite för att jag börjat igen, men vi tycker ju båda att det är mysigt och samtidigt är det ju så ruskigt varmt väder just nu så jag tänker att det är bra med amningen just därför. (att dricka gillar hon bara vatten, går inte att få i henne saft eller mjölk för att lura i henne mer vätska)

Så det jag undrar, är det vanligt att de liksom börjar vilja amma mer i denna ålder? Jag undrar om hon någonsin kommer att sluta amma självmant, eller om jag bara måste bestämma mig någon dag att "nu är det slut" och sedan neka henne och förbereda mig på att det blir jobbigt några dagar. 
    Hon har nu precis också börjat prata lite mer, vilket innebär att hon säger till när hon vill amma, (säger nam nam och pussar på mig). Jag är orolig över att hon ska göra detta bland folk, då jag inte har berättat för någon att jag fortfarande ammar.

Jag tänker mig väl att jag ska försöka sluta när hon blir två år, men samtidigt sammanfaller det med dagisstarten till hösten och då tänker jag att det blir mycket på en gång...

Finns det någon möjlighet att hon kan tänkas vilja sluta själv snart eller måste jag isåfall vänta jättelänge? Jag tror att det är extra svårt för mig att sluta eftersom jag inte vill sluta heller. Hon är så nöjd, söt och glad när hon får amma. Alltid så mysigt belåten. Man hör ju att andra barn slutar amma när de får välling, men vi måste alltid säga till henne att hon måste dricka lite välling först för att sen få amma, annars väljer hon amningen alla gånger.

Så lite råd om hur jag ska göra/tänka tas tacksamt emot, eftersom jag inte känner någon som ammar/ammat såhär länge...alla jag känner har slutat då deras barn varit 0,5 - 1 år. Och de flesta av dem har barnet slutat självmant eftersom deras barn hellre velat ha ersättning, mat eller välling t.ex.

• Svar på tråden Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd
  • Sereena

Tack alla för era svar, känns skönt ändå att få lite stöttning.

Elnvei: Tack för att du delar med dig om hur du tänker. Jag håller med om det du skriver och jag skulle önska att jag ibland var lite starkare och bara kunde säga att jag ammar fortfarande... 
    Precis som du säger, om någon frågat mig  direkt om t.ex tips amningsavslut så har jag sagt att jag fortfarande ammar. Har egentligen inte fått så konstiga reaktioner mer än att "jaha, ojdå, ammar du fortfarande. Det är ju faktiskt inte så farligt, kanske kan man då själv uppmuntra någon annan att våga fortsätta.

mjb88: Ja, precis som jag då. Det är synd att man ska behöva känna såhär. Det är ju verkligen mysigt.

Alexe: Jag förstår precis vad du menar, vissa nätter har det kännts så för mig också, så har jag tänkt att jag måste sluta, men nästa dag har det kännts helt ok igen.

Lilla L: Vad fint skrivet, tack för ditt stöd, det hjälper bra även om det inte var direkta råd.
    Det är verkligen mysigt. Ja för oss kommer dagamningen också försvinna nu i augusti när jag börjar jobba heltid igen, så det "löser sig" ju. 
    Det är härligt att se hur underbart belåten hon är av våra amningsstunder, jag ska försöka känna mig stolt. 

• Sereena
    yodi skrev 2013-08-05 10:17:58 följande:
    här är en långtidsammare

med mina två äldsta har jag avsiktligt slutat när dom har varit kring två år, men med minstingen blev det lite längre, när hon närmade sig tre så trappade hon självmant ner för att sluta helt strax efter sin tre års dag, och det var helt hennes eget beslut.

Det låter bra. Hoppas också hon trappar ner själv. 
    Än så länge finns inga tendens, hihi, men men.

Det går dock att säga till henne att just nu får du inte amma (hon tycker förnärvarande att "inte" är ett roligt ord, så det underlättar), utan att hon får vänta och amma sen. Och det brukar hon acceptera.  
    Fast på natten går det inte, får då sover hon och ammar i sömnen. 
Svar på tråden Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd