• pmb

Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd

Appropå att din dotter verkar vilja amma mer: Jag har en son på snart 15 månader, jobbar heltid o ammar kvällar, nätter o ibland dagtid på helgen. Han verkar bara bli mer och mer förtjust i att amma, tidigare hade han svårt att koncentrera sig på det men ju äldre han blivit ju mer fokuserat ammar han. Kanske har att göra med att dom förstår mer o mer i den här åldern? O ang att folk kan störa sig på att man ammar länge, jag vet att det är så men försöker verkligen låta så avspänd och naturlig som möjligt om jag berättar. Tänker att säger jag det på ett sådär självklart sätt så behöver ingen bry sig eller ge "goda" råd. Förstår inte egentligen varför folk är så negativa till det, jag lägger mig ju inte i hur dom gör eller gjort.

• pmb

Jag förstår: men att barn i grundskolan ammas hör ju ändå inte till vanligheterna. Hur många i en klass om 20 elever i ettan ammar? Och även om det är alla 20, vem är du att döma egentligen?
    Jag tycker generellt att det är fel att klaga och säga att det finns viktigare problem, för vi kan faktiskt bry oss om fler saker samtidigt, men i det här fallet är det precis så: det finns större saker att bry sig om än hur någon annans barn kommer till ro. Hade inte vi vuxna lagt in så mycket tyckande i amningen och gjort det till en så stor grej som det är idag så hade vi sluppit alla dom här diskussionerna och kunnat fokusera på saker som spelar roll istället. Vi vuxna som läser det här kan väl börja med att sluta bry oss om hur kort eller länge nån annan ammar sitt barn.

Svar på tråden Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd