Inlägg från: Jag förstår |Visa alla inlägg
  • Jag förstår

Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd

Hej !

Mitt råd: " Stopp o väx " - på Apoteket mot nagelbitning, på bröstvårtan..

Min dotter slutade amma vid 26 månader.
    Hon är en närhetstörstande liten tjej som är mycket mammig och har mycket känslor. Att amma var tidigare det enda sätet för henne att lugna ner sig och sen brukade hon sova gott.

Jag försökte få henne att sluta flera gånger, berättade att man slutar dricka mammas bröstmjölk när man blir större - men får kramar av mamma ändå osv. Jag förklarade att mammas mjölk är gammal - men hon gick inte på det.

Till slut fick jag rådet att ta på lite "stop och väx" på bröstvårtorna ( apoteket - som egentligen sätts på naglarna mot nagelbitning).       DÅ - hon tog några tag - sen tittade hon upp på mig och sa: mammas mjölk är gammal ! Sen vände hon sig om och somnade ! Hur lätt som helst :)

Sen dess har hon inte ammat alls. Inte frågat efter mammas bröst. Det fungerar jättebra. Hon är 3 år nu ... och är fortfarande ett mycket kramig och gosig tjej men livet fungerar bra utan att amma.

Jag ville verkligen sluta amma - det var förvisso mysigt - men samtidigt behöver inte en 2-åring amningen för att få i sig näring. Jag tyckte att jag som mamma / förälder behövde hjälpa henne att hitta andra sätt att somna eller lugna ner sig på. Ett litet barn kan kanske inte automatiskt veta hur alternativen kan se ut. Ett småbarn, som alltid har ammat och tycker om det vill förstås inte sluta. Det är vi vuxna som måste försöka hitta ett sätt.

Jag fick en chock när min dotters farmor (fritidspedagog/lärare i grundskolan) berättade att det finns elever som fortfarande ammar sina mammor - det är inte så att det kommer fram bland andra barn - men i enskilda spontana samtal där barnen självt nämnt det för henne ! Jag tycker inte det är rätt - barn behöver inte mammas bröst hur länge som helst. Det finns andra sätt att komma till ro !   

Lycka till !  

Svar på tråden Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd