Inlägg från: Elnvei |Visa alla inlägg
  • Elnvei

Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd

Mitt barn är något lite yngre men helt klart för stort för att ammas längre enligt de flesta. Jag vill bara säga heja er! Jag tror att du gör helt rätt som har ammat henne tills nu om ni nu trivs med det och tycker att det är mysigt. Jag känner också ibland att vi borde sluta med amningen, men sedan tänker jag "jaha, och varför det egentligen?".  Min son vill verkligen inte sluta och varför ska jag tvinga honom till det när jag själv precis som du ser i stort sett bara fördelar med amningen? Bara för att andra människor skulle kunna tycka att det är konstigt eller äckligt? 

Det är ingen hemlighet att jag ammar fortfarande men inte heller något jag berättar för folk eller gör offentligt längre (vilket jag kan tycka är lite sorgligt eftersom det till 100% handlar om att jag inte vill utsätta mig för omgivningens reaktioner och samtidigt gör det att andra mammor känner sig sååå konstiga och ovanliga som ammar lite större barn när vi egentligen är många som "gör det i smyg"). Min son kan däremot dra i mina kläder på ett sätt så att folk säkert kan förstå. Det kan jag leva med :) Om någon undrar får de väl fråga då. Jag kan inte minnas att någon faktiskt har gjort det. Någon gång har någon undrat när jag egentligen slutade amma och då har jag helt enkelt svarat "Nä, jag ammar fortfarande" och tittat på personen med stadig blick :). Det är mycket möjligt att det pratas bakom min rygg ibland, men i så fall är det ändå inte personer jag respekterar. Jag kommer inte med synpunkter på hur andra sköter sina barn om de inte frågar och förväntar mig detsamma av min omgivning.

Jag tycker inte att du ska stressa med att lägga ner amningen eller känna att du måste göra det. Tänk vilken trygghet det är för din dotter och vad skönt det blir för er att ha ett så mysigt sätt att ta igen lite närhet efter en hel dag på förskolan.Tids nog kommer hon ju att sluta. Jag är ingen expert men jag har för mig att 3-5 år brukar nämnas som vanlig ålder för naturligt amningsavslut om barnet själv får styra. Om hon fortfarande inte vill sluta efter det kanske du måste fundera på att bestämma det åt henne, men jag tycker faktiskt inte man är så himla stor när man är två år om man försöker tänka lite fritt, bortom hur man "ska" göra ...

Svar på tråden Ni som ammat ca två år (ellerr lite längre) - jag behöver råd