• ZuLu82

Amning till ett år

Jag har frågor ang. amningen. Hoppas att det finns några där ute som upplevt det som jag kommer att berätta.

Och då är det så här att min pojke snart ska börja äta. Jag helammar honom annars. Han vägrar flaska. Och han måste få i sig vatten som jag fick veta. Hur skall jag ge honom vattnet? Kan spillfri pipmugg med mjuk napp lösa problemet? Kommer den förstöra amningen? Vill ha några rad.

Tack.

• Svar på tråden Amning till ett år
  • Lena

Till smakportioner behövs ingen vätska förutom amningen. En pipmugg är bra att dricka ur i början.

• skogsvitter

Du ammar ju, det är vätska nog så länge det bara är smakisar. Våra har aldrig druckit ur flaska, så det är absolut inte nödvändigt och amningen kommer inte förstöras av mugg

• ZuLu82

Tack så mkt för era svar. Jag kanske inte nämnat det men jag ska amma upptill 1år då måste jag börja jobba. Vill verkligen amma längre men min man vill vara med lilla pojken.

Alltså jag vet inte. Har hört mina kompisar som ammade också att ge vatten istället för bröstmjölk på nätterna, för när deras barn vaknade bara för att de var törstiga och inte ville ha mat (mödersmjölk) så det var därför blev jag tipsad att ge vatten!?!?!?

Är det nåt som ni känner igen?

• Aileen Allannah
    ZuLu82 skrev 2013-07-28 21:58:43 följande:
    Tack så mkt för era svar. Jag kanske inte nämnat det men jag ska amma upptill 1år då måste jag börja jobba. Vill verkligen amma längre men min man vill vara med lilla pojken.

Alltså jag vet inte. Har hört mina kompisar som ammade också att ge vatten istället för bröstmjölk på nätterna, för när deras barn vaknade bara för att de var törstiga och inte ville ha mat (mödersmjölk) så det var därför blev jag tipsad att ge vatten!?!?!?

Men varför krångla så? Amma på natten, barnet märker egentligen ingen skillnad på hunger och törst när det är väldigt litet.
  • Lena

Det är bara en ide om man inte orkar amma på natten längre för man inte får sova.
  • skogsvitter

För det första så kan man mycket väl fortsätta att delamma även fast man jobbar, när de är så stora så äter de ju vanlig mat på dagarna och amningen är ju bara mys! Så varför skulle du inte kunna amma bara för att pappan vill vara med barnet? Jag har ammat i nästan ett halvår efter att jag började jobba... det är inget hinder.

Jag tycker du krånglar till det och verkar noja för allt möjligt helt i onödan! Visst kan man ge vatten istället för bröstmjölk om man helst av allt bara vill sluta amma så fort som möjligt och tror att bebisen bara är törstig, men nu vill ju du amma så herregud det är väl bara att amma?? Jag fattar liksom inte vad som är problemet...
  • ZuLu82

Ärligt talat inte jag heller. Hahaha. Tack så mkt för peppandet. Jag ska försöka fortsätta amma även när jag jobbar. Jag älskar att amma. Hade otroligt svårt i början. Lillan kunde inte få ta på vårtan i början och det blev massa semper i början med kopp för han gick ner jätte mkt i vikt. Tills det började bli böttre efter typ 3 veckor efter förlossningen och jag är tacksam att min mjölkproduktion var/är mkt så att det inte försvann efter nåra dagar. Och jag grät och grät i början. Hade ett tanke i huvud som lät mig gråta timma och det var det då "hur kan jag själv ha så mkt mat som jag inte kan ge det till min lilla ) och att han kunde dricka från en kopp när han var 3 dagar gammal men visste inte hur man kunde suga. De där dagarna gjorde mig ont och är lycklig att det är över nu.

Det som jag fattat från kompisarna att när de redan gett kvällsmål till bebisar och sen de vaknar på nättarna för att de är törstiga så ger de vatten så att det inte blir mkt mat asså. I början förstod jag dem och det var ju logiskt för mig , är man töstig så dricker man vatten. Men efter jag läst era svar då började jag tänka om hhhhhh.

Tack att ni finns. Jätte stor tack för tips/råd/hjälp och peppandet.

• Lena

Den första mjölken som kommer är som minimjölk sen blir den tjockare efter hand så är bebisen bara lite törstig äter den en kortare stund bara

• Hannaj1991

Hur ska jag få mitt barn att amma ordentligt??? Jag ammar och ger ersättning för att han inte vill ta bröstet ordentligt.. Ersättningen ges genom flaska som han tar väldigt bra...

• ZuLu82

Judå. Man behöver kämpa lite. Jag fick gå till amningscentrum på SÖS där jag födde den lilla och då fick jag rejallt hjälp och stöd med amningsteknik plus hur skulle jag kombiner mödersmjölk och ersättningen och det var allt gratis. Jätte snälla och kuniga personal som jobbar där.

• Förväntanstid
    Tack så mkt för era svar. Jag kanske inte nämnat det men jag ska amma upptill 1år då måste jag börja jobba. Vill verkligen amma längre men min man vill vara med lilla pojken. Alltså jag vet inte. Har hört mina kompisar som ammade också att ge vatten istället för bröstmjölk på nätterna, för när deras barn vaknade bara för att de var törstiga och inte ville ha mat (mödersmjölk) så det var därför blev jag tipsad att ge vatten!?!?!? Är det nåt som ni känner igen?

Om du vill amma längre är det inte säker att det blir ett problem, det är väldigt olika. Jag ammade mycket till 1 års ålder och sedan trappade vi ned och sista två månaderna ammades barnet bara 1-2 ggr per dygn. Mjölken anpassades och det blev en bra övergång till att sedan sluta helt när vi ville det.
  • pmb

Jag har en 14-månaders och jag ammar fortfarande. Började jobba när han var 9,5 månader gammal. Han ammar när jag kommer hem, sen lite då och då på kvällen och sen på natten. Jag blev också påverkad av att "alla" påstår att efter en viss ålder behöver dom inte amma på natten, då ska man ge vatten t.ex. Men eftersom vi samsover har det liksom gått som det gått, han har ammat när han har velat och jag har kunnat somna om igen nästan omedelbart, och det känns jättebra. Vi kan ju också vakna mitt i natten och vara törstiga, så varför inte en bebis?
    Det tar ett litet tag för brösten att vänja sig när du jobbar bara, jag smet iväg och pumpade lite i början för annars hade jag exploderat.

Vi använde aldrig nappflaska (han ville inte ta den) så vi har kört på vanligt dricksglas (ett smalt glas är att föredra) och pipmugg.

Hanna1991: Hur gammalt är ditt barn? Kanske ditt barn har svårt att få bra tag? Får du ont? Eller kan det vara så att barnet vill att det ska komma fortare (för det kommer ju snabbare ut flaska)? Om du upplever att barnet är otåligt kan du ju försöka få igång lite mjölk innan du börjar amma.

• ZuLu82

Tack pmb för ditt svar. Väldigt positivt.

Svar på tråden Amning till ett år