Bo i NYC med bebis?
Copyjulia skrev 2013-07-27 22:20:52 följande:
Vi funderar på att bo i NYC i tre månader nov-jan med vår son som fyller 1 år i nov. Någon annan som bott i NYC med bebis? Hur tyckte ni att det funkade? Positiva/negativa upplevelser?Först och främst kan jag ju nämna uttrycket att "Det finns tre saker man inte ska göra i New York. Gå ut på lördagar, köra bil och skaffa barn." Jag har gjort 2 av 3 och barn är nu på väg, så självklart är det mest en indikation på att det inte är den bästa staden i världen att ha barn eller köra bil i.
New York är inte direkt barnvänligt, men det är en otroligt häftig stad och visst finns det många med barn här. Om jag vore er skulle jag se till att hyra en lägenhet i Brooklyn. Det är lite billigare än Manhattan så ni kan få något större för samma pengar och tempot är lugnare. Framför allt Park Slope är ett riktigt barnvänligt område. Känns som om alla kör barnvagn där. Även Carroll Gardens, Cobble Hill, Fort Greene är barnvänligt. Och många svenskar väljer ju Williamsburg även om det är mest anpassat till unga utan barn med mycket barer och restauranger. Fördelen med Park Slope är att ni har nära till stora parken Prospect Park.
Bra ställe att leta lägenhet på är Airbnb.com.
En sak jag tänkt på är att många tunnelbanestationer inte har rulltrappor eller hiss. Planera alltså att ha en vagn som ni lätt kan bära upp och nerför trappor.
En annan sak att förstås kolla upp är försäkring. Ni får ju inget automatiskt i New York och vill ju kunna ta barnet till läkare om det behövs så skaffa en bra reseförsäkring.
November är ofta en jättehärlig månad när man kan vara ute mycket. Även till viss del december, men januari kan vara ruggigt kallt. Kan vara bra att vara inställd på.
Om jag hade en ettåring skulle jag undvika alltför populära och fullsatta restauranger. Personalen tjänar pengar efter dricks och vill ha in och ut folk så snabbt som möjligt och gärna ska man beställa för en ordentlig summa per person. Att komma in och sitta med en kaffe i en timme och ett barn som man ger barnmat tror jag inte skulle vara så poppis på dessa ställen. Men det finns absolut lugnare alternativ där de inte bryr sig precis som på caféer i Sverige. Men det kan var bra att tänka på.
Det är allt jag kommer på just nu.