Bo i NYC med bebis?
Vi funderar på att bo i NYC i tre månader nov-jan med vår son som fyller 1 år i nov. Någon annan som bott i NYC med bebis? Hur tyckte ni att det funkade? Positiva/negativa upplevelser?
Vi funderar på att bo i NYC i tre månader nov-jan med vår son som fyller 1 år i nov. Någon annan som bott i NYC med bebis? Hur tyckte ni att det funkade? Positiva/negativa upplevelser?
1000-tack för ditt långa svar. Tunnelbanan verkar ju vara ett rätt stort problem. Även taxi, för jag misstänker att man inte som i Sverige kan beställa en bil med barnstol?
Vanlig gul taxi kan du aldrig beställa. Däremot finns car service som man ringer efter. Det är många olika firmor men flera av dem har säkert barnstolar. Kolla Dial7 eller kolla upp den mest lokala där ni kommer bo för de kommer oftast ha bilar nära er.
Och alltså flera tunnelbanestationer har hiss men långt ifrån alla. Bra att bosätta sig vid en som har det och sedan planera resan och gå av vid stationer med hiss och gå några extra kvarter.
Jag älskar verkligen New York och det ska säkert gå bra med barn här med :)
Jag skulle ta med en bra ergonomisk bärsele!
Har pratat med folk boende i NYC som säger att man överhuvudtaget inte FÅR ta med en stor barnvagn på T-banan. Och när jag tänker efter har jag aldrig sett det heller. (Jag har bott i NYC i 10 mån för några år sedan men hade då inga barn och inga tankar på det heller så jag reflekterade aldrig över barnvänligheten direkt...) Ska köpa en paraplysulky som är lätt att fälla ihop. Kan ju iofs bli problem om det blir rejält med snö på gatorna.
Vår son är en riktig tungklump och jag orkar inte bära honom mer än ett par hundra meter med min ergonomiska bärsele tyvärr.
Jag bor pa Manhattan och har en 21 manders dotter och far nr. 2 om nagra veckor och jag tycker faktiskt ar NYC ar barnvanligare an man forst tror. Visst det beror ju pa var man bor nagonstans (skulle tex inte bo i Nolita numera dar jag bodde forrut for det finns inte sa mkt parker och lekparker) och vad som ar tillgangligt just dar. Vi bor just nu vid 23:e gatan och FDR pa ett jattefamiljevanligt stalle som heter Waterside Plaza som har en preschool och tva internationella skolor som grannar. Utsikt over East River och skaplig bussforbindelse.
Pa sikt kommer vi dock att flytta till Upper West Side just for att det ar sa otroligt barnvanligt och nara till Central Park, vilket kanns skont for en toddler som vill springa mycket .
I borjan var vi jatteskeptiska till att ta taxi med var dotter utan barnstol men nu har vi vant oss vid att det ar en del av livet har. Korta strackor och saga till chafforen att han far en bra dricks om han kor langsamt och forsiktgt. De flesta ar valdigt hjalpsamma. Har akt tunnelbana utan problem med barnvagnen ocksa. Langre strackor sa bokar vi carservice och anvander antingen varan egna barnstol eller bokar med Kidcarny.com
Det finns hur mycket aktiviteter for barn som helst har och just nu verkar det vara en trend att skaffa barn for man ser barnvagnar hela tiden- sa tveka inte av den anledningen i alla fall! Var dotter alskar allt som hander har i stan och verkar trivas jattebra- precis som vi