dogcatbird skrev 2013-07-29 11:17:59 följande:
Jag tycker att är man en gammal förälder (är själv 40+) så "måste" barnet få syskon. De kommer att behöva det när mamma och pappa snabbt blir gamla. Att ha någon att minnas sin barndom med är viktigt!!
När mitt barn är 25 är jag pensionär och kanske har en massa krämpor. Då måste de vara flera och orka tillsammans. Min mamma har varit enda barnet och det var jättejobbigt för henne att sköta gamla föräldrar.
Detta är ett fint argument tycker jag. Nog hade jag roligt med mina egna syskon som barn men numera, som vuxen, så känner jag att de nog aldrig har varit så viktiga som nu. Och den dagen mina föräldrar går bort så har jag ändå en stor, fin familj kvar (förutom min lilla, egna här hemma).
Men: ni som föräldrar måste ju också känna att ni vill. Om jag var i ditt läge så hade jag funderat över hur det kommer att kännas om några år om ni INTE ger detta ett försök. Kommer det isåfall att bli en stor sorg att det inte blev fler barn? I så fall så är det nog värt de besvärliga åren. Eller vad tror du?
Det ÄR jobbigt ofta, i alla fall hemma hos oss, men med andra barnet så finns det också alltid en bakomliggande insikt om att allt går över. I alla fall är det så för mig. Med första barnet så kändes det outhärdligt om det var en period med dålig sömn, till exempel. Numera tar jag det med något mera ro och vet att det kommer att gå över. Allt går i faser med barn, allt förändras (på gott och ont) förr eller senare. Det vet man med barn nummer två och jag tror att det är en nyckel till att man orkar.